ترکیبات نیتروژن در شیمی | فرهنگ لغت دانشجویی

عنصر نیتروژن همیشه به عنوان یک مولکول متشکل از دو اتم نیتروژن رخ می دهد. اتم ها توسط سه جفت الکترون مشترک به هم متصل شده اند. هر اتم نیتروژن هنوز دو الکترون غیر پیوندی دارد. پیوند سه گانه یک پیوند اتمی غیر قطبی و بسیار پایدار است.

عنصر نیتروژن گازی بی رنگ، بی بو و غیر قابل اشتعال است. نام این عنصر از توانایی آن در خفه کردن شعله ها و موجودات زنده گرفته شده است. چندین شیمیدان در قرن 18 از آن استفاده کردند، به عنوان مثال. BMW LOMONOSSOW، K. SCHEELE، H. CAVENDISH و AL DE LAVOISIER به طور مستقل کشف کردند.

واکنش های نیتروژن

نیتروژن یک غیر فلز معمولی است. به دلیل پیوند سه گانه پایدار و غیر قطبی، بسیار بی اثر است. در دمای اتاق، گاز فقط با فلزات بسیار پایه واکنش می دهد و نیترید تشکیل می دهد.

ن 2 + 6 لی 2 لی 3 ن

نیتروژن تنها پس از فعال سازی مناسب با هیدروژن و اکسیژن واکنش می دهد، به عنوان مثال. ب. توسط یک کاتالیزور. هیچ واکنشی با آب وجود ندارد.

نیتروژن جزء اصلی است هوا . این گاز 78.1 درصد حجم جو را تشکیل می دهد. نیتروژن مایع از نظر فنی با مایع کردن هوا و متعاقب آن تقطیر کسری به دست می آید. امکان دیگر تبدیل اکسیژن موجود در هوا با کربن به دی اکسید کربن است. این به راحتی از مخلوط گاز جدا می شود و در نتیجه نیتروژن گازی به دست می آید.
علاوه بر این، نیتروژن به عنوان یک گاز محافظ استفاده می شود، به عنوان مثال. ب. برای نگهداری گوشت در صنایع غذایی استفاده می شود. نیتروژن همچنین در صنایع شیمیایی و در آزمایشگاه ها برای “محافظت” از موادی که می توانند توسط هوا اکسید شوند یا به رطوبت حساس هستند استفاده می شود.

نیتروژن مایع دارای دمای جوش 196- درجه سانتیگراد است و در فن آوری تبرید برای حفظ سلول ها و به عنوان مثال استفاده می شود. T. حتی از اندام ها.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا