اسیدهای معدنی مهم در شیمی | فرهنگ لغت دانشجویی

اسیدهای معدنی مهم

مهمترین اسیدهای معدنی عبارتند از: اسید کلریدریک، اسید سولفوریک، اسید نیتریک و اسید فسفریک. به استثنای اسید فسفریک با قدرت متوسط، اینها اسیدهای قوی هستند که کاملاً در آب تجزیه می شوند.

اسید هیدروکلریک HCl محلول آبی کلرید هیدروژن است. این مولکول با آب واکنش می دهد و یون های اکسونیوم و یون های کلرید را تشکیل می دهد.

اسید کلریدریک مایعی است بی رنگ تا زرد با بوی تند، خورنده و به فلزات اساسی حمله می کند.
اسید کلریدریک برای تمیز کردن فلز، تولید کلریدها و ترکیبات کلر آلی و خنثی کردن فاضلاب استفاده می شود. اسید کلریدریک در معده به عنوان اسید معده تشکیل می شود و محیط اسیدی را برای تأثیر آنزیم متابولیک ایجاد می کند.

اسید سولفوریک اچ 2 بنابراین 4 می تواند دو پروتون اهدا کند و در آب تجزیه می شود تا یون های سولفات تشکیل دهد.

اچ 2 بنابراین 4 + 2 ساعت 2 O 2 ساعت 3 O + + بنابراین 4 2-

اسید سولفوریک یک مایع روغنی با رطوبت بالا است. بسیار خورنده است و مواد آلی را از بین می برد. رقیق کردن اسید سولفوریک غلیظ با آب گرمای زیادی تولید می کند (احتیاط!).
اسید سولفوریک در بسیاری از موارد استفاده می شود، به عنوان مثال برای تولید اسید فسفریک و کودهای فسفاته، برای به دست آوردن رنگدانه سفید رنگ دی اکسید تیتانیوم از سنگ معدن تیتانیوم، برای تولید مواد شوینده و رنگ. باتری های سرب اسید حاوی اسید سولفوریک به عنوان اسید باتری هستند.

اسید فسفریک اچ 3 PO 4 با آب واکنش می دهد و یون های اکسونیوم و یون های فسفات را تشکیل می دهد. آخرین پروتون تنها زمانی به طور کامل آزاد می شود که اسید با یک باز خنثی شود.

اچ 3 PO 4 + 3H 2 O 3H 3 O + + PO 4 3-

اسید فسفریک در شکل خالص خود یک جامد سفید رنگ است که به راحتی در آب محلول است.
در ساخت فسفات ها و کودهای فسفاته، در ساخت نرم کننده های آهن و محافظ سطح و به عنوان افزودنی مواد غذایی استفاده می شود. تقریباً تمام نوشیدنی‌های کولا حاوی اسید فسفریک به عنوان اسیدی‌کننده هستند و بنابراین نسبتاً به شدت اسیدی با مقادیر pH بین 2.0 و 2.5 هستند. اسید فسفریک نیز نقش مهمی در بدن ما ایفا می کند، مینای دندان از فسفات کلسیم تشکیل شده است و بلوک های ساختمانی اصلی DNA حاوی بازهای نیتروژن دار، قند و بقایای اسید فسفریک است.

لباسشویی و تمیز کردن وسایل برای خانه و تجارت شامل به عنوان مثال تا حدی امروزه هنوز هم فسفات ها، نمک های اسید فسفریک. پلی فسفات ها (عمدتاً تری فسفات پنتا سدیم) می توانند عملکردهای مختلفی را در مواد شوینده و پاک کننده بر عهده بگیرند. آنها آب را نرم تر می کنند و مقدار pH بهینه را برای فرآیند شستشو یا تمیز کردن تضمین می کنند. علاوه بر این، ذرات کثیفی از روی جسم برداشته می‌شوند، که برای مثال، می‌تواند از خاکستری شدن مجدد منسوجات در کف‌های شستشو جلوگیری کند (شکل 5). فرمول‌های معمولی شوینده‌های ماشین ظرفشویی فشرده و قرص حاوی 30 تا 60 درصد فسفات بودند. امروزه، با این حال، اینها تا حد زیادی با نرم کننده های آب سازگار با محیط زیست جایگزین شده اند.

اسید نیتریک گوش و حلق و بینی 3 در آب به یون اکسونیوم و یون نیترات تجزیه می شود.

گوش و حلق و بینی 3 + اچ 2 O اچ 3 O + + نه 3

اسید نیتریک غلیظ موجود در بازار با محتوای 65-70٪ HNO3 یک مایع بی رنگ تا زرد است. بوی تند دارد و خاصیت اکسید کننده و سوزاننده قوی دارد و به صورت غلیظ اکثر فلزات اساسی و نقره را حل می کند اما طلا و پلاتین را حل نمی کند. در تولید کودهای نیترات، به عنوان عامل نیترات و اکسید کننده و به عنوان “جداکننده” برای جداسازی طلا و نقره استفاده می شود.
اسید نیتریک بسیار غلیظ با غلظت بالای 95 درصد برای تولید مواد منفجره مورد نیاز است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا