پلیمرهای واکنشی – پلی استرهای غیر اشباع و پلیمرهای زنده در شیمی | فرهنگ لغت دانشجویی

این گونه رزین ها سریع پخت هستند و z هستند. ب به عنوان رنگ. پایداری مکانیکی آنها را می توان با ترکیب الیاف شیشه یا تشک به میزان قابل توجهی افزایش داد. چنین پلی استرهای تقویت شده با الیاف شیشه دارای استحکام کششی، خمشی، ضربه ای و ضربه ای با وزن مخصوص کم هستند. آنها ضد آب و ضد آب و مقاوم در برابر اسیدهای رقیق شده و مواد قلیایی و همچنین در برابر حلال های غیر قطبی هستند. این گستره وسیعی از برنامه ها را باز می کند، به عنوان مثال. ب- در ساخت وسایل نقلیه، در صنعت برق و در بخش ساختمانی و بهداشتی و یا حتی در قایق سازی.

پلیمرهای زنده

پلیمرهای زنده توسط پلیمریزاسیون آنیونی مونومرهای مناسب برای این، یک مونومر غیر اشباع با پایه قوی مانند. ب. بوتیلیتیم ( سی 4 اچ 9 L من ) یا یک فلز واکنش پذیر مانند سدیم. این باعث ایجاد مولکول هایی می شود که در یک انتهای اتم کربن دارای بار منفی هستند و به آنها کربانیون می گویند. به دلیل این بار منفی، آنها می توانند با یک اتم کربن که در یک پیوند دوگانه شرکت می کند پیوند ایجاد کنند. پیوند دوگانه تبدیل به پیوند واحد می شود. بار منفی در انتهای زنجیره گسترش یافته حفظ می شود و می تواند دوباره به مونومر دیگری متصل شود و زنجیره طولانی تر شود.

تصویر

اگر همه زنجیره‌ها همزمان شروع به رشد کنند و شما در شرایطی کار کنید که آنقدر تمیز کار کنید که واکنش‌های خاتمه زودرس رخ ندهد، می‌توانید طول زنجیره و در نتیجه توزیع جرم مولی و جرم مولی در پلیمر را دقیقاً کنترل کنید.
ویژگی اساسی این است که انتهای فعال زنجیره پلیمری در حال رشد نه تنها تا زمانی که تمام مونومرها ساخته شوند “بقا” می کنند، بلکه فراتر از آن نیز حفظ می شوند. این امکان را فراهم می کند

  • برای معرفی گروه های نهایی عملکردی خاص.
  • زنجیره های خطی را با هم جفت کنید.
  • برای تولید یک پلیمر بلوک با افزودن یک مونومر دیگر، که سپس دو ویژگی مختلف ماده را ترکیب می کند.

از آنجایی که انتهای زنجیره‌های فعال بسیار واکنش‌پذیر هستند، پلیمریزاسیون بسیار آسان انجام می‌شود، اما کوچک‌ترین ناخالصی‌ها به همان اندازه شرکای واکنش هستند. ردپای آب برای پروتونه کردن کربانیون‌های در حال رشد کافی است و در نتیجه فرآیند را متوقف می‌کند:

آر سی اچ 2 + اچ 2 O آر سی اچ 3 + O اچ

بنابراین، پلیمریزاسیون آنیونی را تنها می توان به صورت صنعتی با فناوری بسیار پیچیده تسلط یافت. در نتیجه، چنین کمال ساختاری تنها زمانی تحقق می یابد که استفاده مورد نظر آن را ایجاب کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا