اسوانته آرنیوس در شیمی | فرهنگ لغت دانشجویی

زمانی که در آن زندگی می کرد

سوانت آگوست آرهنیوس در 19 فوریه 1859 در املاک ویک در نزدیکی اوپسالا به دنیا آمد. پدرش نقشه بردار بود.

اروپا راه سرمایه داری را در پیش گرفته بود و در مرحله انقلاب صنعتی بود.

شاخه های جدید صنعت پدیدار شد، اختراعات متعددی ساخته شد، ماشین آلات و دستگاه ها ثبت اختراع و تولید شدند. تغییرات بزرگی در حمل و نقل و ارتباطات رخ داد. CARL ZEISS مرکز صنعت نوری را در Jena ایجاد کرد که برای مدت طولانی نه تنها در آلمان بلکه در سراسر جهان بی رقیب بود.

جنگ اتریش و پروس (1860) و جنگ بین پروس و فرانسه در زمان ناپلئون سوم. در زمان حیات آرهنیوس افتاد. در همان زمان، سوسیال دموکراسی در دوران آگوست ببل و ویلهلم لیبکنشت در حال توسعه بود و حزب کارگران سوسیال دموکرات (SDAP) تأسیس شد. در سال 1871 امپراتوری آلمان تاسیس شد. جنگ جهانی اول نیز در زمان حیات آرهنیوس قرار دارد.

آموزش و اولین نتایج تحقیقات

او تحصیل در علوم طبیعی را در سال 1876 در اوپسالا آغاز کرد، جایی که از سال 1882 خود را وقف اندازه گیری برق کرد. هدایت محلول های الکترولیت دو سال بعد، تحقیقات تجربی او او را به نظریه ای رساند که در سال 1884 منتشر کرد. در این نظریه آرهنیوس برای اولین بار ایده الکترولیتی را مطرح کرد تفکیک بیرون از.

آرهنیوس تشخیص داد که تناسب بین رسانایی و غلظت مواد محلول نیز مقدار حدی را برای محلول های بسیار رقیق نشان می دهد. بر این اساس او مفهوم درجه تفکیک را تعریف کرد که به دما و غلظت بستگی دارد. تئوری تفکیک موضوع تز دکترای او بود که به دلیل انتشار اخبار فقط نمره بدی برای آن گرفت. از سوی دیگر، شیمیدانان خارجی مانند CLAUSIUS، VAN’T HOFF و به ویژه ویلهلم اوستوالد ارزش واقعی کار آرهنیوس را تشخیص دادند. در نهایت، این OSTWALD بود که به آرهنیوس فرصت کار آزمایشی بیشتر در ریگا را داد.

در سال 1884 آرهنیوس یک سخنرانی خصوصی در شیمی فیزیک در استکهلم دریافت کرد.

سفرهای تحصیلی

از سال 1885، سفرهای تحصیلی متعددی به خارج از کشور انجام شد. او این فرصت را داشت که کار خود را در مورد هدایت الکترولیتی مخلوط ها و سرعت هیدرولیز در ریگا در سال 1886 ادامه دهد. بعداً او این فرصت را پیدا کرد که برای فیزیکدان معروف KOHLRAUSCH در وورزبورگ کار کند، جایی که او رسانایی گازها و تأثیر نور بر رسانایی الکتریکی هالیدهای نقره را تعیین کرد.

پس از اینکه آرهنیوس در سال 1887 از نظریه وانت هاف آگاه شد، توانست اولین نظریه جامع را تدوین کند. نظریه تفکیک استخراج علاوه بر این، او با تطبیق مقادیر تفکیک به دست آمده از اندازه گیری هدایت و نقطه انجماد توانست این نظریه را اثبات کند. در سال 1888 آرنیوس به VAN’T HOFF در آمستردام رفت. در اینجا او به انحرافاتی پرداخت که هنگام اعمال قانون عمل جرم در تفکیک الکترولیت های قوی رخ می داد.

پس از اتمام کار خود در VAN’T HOFF، آرهنیوس به لایپزیگ سفر کرد و در آنجا دوباره با OSTWALD کار کرد. در این مدت او توانست اطلاعاتی در مورد روابط بین فشار اسمزی و سایر خواص فیزیکی و همچنین در مورد وابستگی دمایی تفکیک الکترولیتی و گرمای تفکیک جمع آوری کند. مهم ترین نتیجه این کار تعیین گرمای خنثی سازی. علاوه بر این، ARRHENIUS توانست سرعت واکنش را در حین وارونگی قند نیشکر اندازه گیری کند. او در نهایت از این مقادیر معادله ARRHENIUS را بدست آورد.

بین سالهای 1888 و 1904 آرهنیوس خود را وقف تأثیر اشعه ماوراء بنفش بر یونیزاسیون جو زمین و کارهای ژئوفیزیکی کرد. در آن زمان او اولین شیمیدانی بود که به این فکر کرد که چگونه افزایش زیاد در محتوای دی اکسید کربن جو می تواند بر آب و هوا تأثیر بگذارد. از آنجایی که آرهنیوس در آن زمان داده های محققان آب و هوای امروزی را در اختیار نداشت، مجبور شد تخمین های زیادی را انجام دهد. او فرض کرد که اثر طبیعی گلخانه ای باعث دمای متوسط ​​15+ درجه سانتی گراد (درست: +11 درجه سانتی گراد) می شود. او همچنین پیش بینی کرد که سوزاندن انبوه زغال سنگ باعث افزایش میانگین دما می شود. در آن زمان، اقلیم شناس آماتور هنوز قادر به پیش بینی دقیق تری نبود.

در سالهای 1904 و 1911 آرهنیوس در ایالات متحده آمریکا کار کرد.

او دوباره تحقیقات خود را بر روی مسائل تفکیک الکترولیتی متمرکز کرد. هدف از کار او انتقال نظریه تعادل شیمیایی به فرآیندهای بیوشیمیایی بود. در همان سال یک مؤسسه کوچک نوبل برای شیمی فیزیک در سوئد راه اندازی شد که بعدها آرهنیوس مدیر آن شد. در سال 1908/09 موسسه بزرگ شد.

اسوانته آگوست آرهنیوس در سال 1903 جایزه نوبل را دریافت کرد و در 2 اکتبر 1927 در استکهلم درگذشت.

دستاوردهای مهم

  • استنتاج اولین فرمول جامع نظریه تفکیک
  • معادله آرهنیوس
  • تعیین دقیق گرمای خنثی سازی
  • پرداختن به تئوری تعادل شیمیایی و تلاش برای انتقال آن به فرآیندهای بیوشیمیایی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا