رابرت براون در شیمی

زمانی که در آن زندگی می کرد

در سال 1773، سال تولد رابرت براون، شاهزاده فون مترنیخ، دولتمرد اتریشی نیز متولد شد. گوته “Götz von Berlichingen” را منتشر کرد. شیلر در Karlsschule نزدیک اشتوتگارت دانشجو شد و موتزارت اولین کنسرتو پیانوی خود را ساخت. انگلستان و اسکاتلند در این زمان از پیشرفته ترین کشورها از نظر علمی و فنی بودند. این امر با نام هایی مانند جیمز وات (1736-1819)، مخترع موتور بخار، اخترشناس فریدریش ویلهلم هرشل (1738-1822)، که در بریتانیای کبیر کار می کرد، یا فیزیکدان و شیمی دان هامفری دیوی (1718297-1738) مرتبط بود. )، که نه تنها لامپ قوس الکتریکی، بلکه برخی از عناصر شیمیایی جدید را نیز کشف کرد.

آموزش و اولین کار علمی

رابرت براون در 21 دسامبر 1773 در مونتروز (اسکاتلند) به دنیا آمد. او در دانشگاه ادینبورگ پزشکی خواند و گیاه شناسی و پس از تحصیل به عنوان پزشک نظامی در ایرلند مشغول به کار شد. قبلاً در آنجا با گیاه شناسی سروکار داشت، گیاهان متعددی را جمع آوری کرد و اولین مطالعات گیاه شناسی را انجام داد. در طول این مدت به عنوان یک پزشک در ایرلند، او با گیاه شناس لندنی سر جوزف بنکس آشنا شد که به قدری تحت تأثیر کار گیاه شناسی رابرت براون قرار گرفت که او را قادر ساخت تا در سفری به استرالیا با کشتی بررسی بریتانیایی شرکت کند. از سال 1801 تا 1805، براون تقریباً 4000 گونه گیاهی که قبلاً ناشناخته بودند را در استرالیا جمع آوری و مطالعه کرد، که در آن زمان مستعمره محکومان انگلیسی بود و تنها در سال 1814 نام استرالیا به آن داده شد.

فعالیت در انگلستان

رابرت براون در بازگشت به انگلستان در سال 1805 به عنوان کتابدار با انجمن خطی و در موزه بریتانیا در لندن. در آنجا او مسئول مجموعه های گیاه شناسی بود. از 1849 تا 1853 او رئیس جمهور بود انجمن خطی. در این مدت مقالات علمی متعددی نیز منتشر کرد. رابرت براون در 10 ژوئن 1858 در لندن درگذشت.

دستاوردهای علمی

رابرت براون در اولین کار خود به تحقیقات در مورد خزه ها می پردازد که در آن زمان فقط تحقیقات کمی انجام شده بود. او همچنین تخمک های بسیاری از گیاهان را بررسی کرد و آزمایش های میکروسکوپی زیادی انجام داد. با انجام این کار، او بارها جسم کوچکی را در سلول‌ها کشف کرد که “هستهتماس گرفت. او داشت هسته کشف شده و در این راه مبنای مهمی برای توسعه نظریه سلولی ایجاد شده.

کشفی که او را به شهرت رساند در سال 1827 انجام شد و خارج از علم گیاه شناسی بود. در بررسی گرده ای که در آب بود، براون متوجه زیر گرده شد میکروسکوپکه دانه های گرد و غبار کاملاً نامنظم و تصادفی حرکت می کنند. حرکت نامنظم و ذرات قابل مشاهده میکروسکوپی به افتخار وی در نظر گرفته شد حرکت قهوه ای تعیین شده است. حرکت براونی به این دلیل است که از نظر میکروسکوپی قابل مشاهده نیست ذره (اتم ها، یون ها، مولکول ها) در حرکت دائمی هستند، به اجسام قابل مشاهده در زیر میکروسکوپ برخورد می کنند و منجر به حرکت نامنظم آنها می شود.

بنابراین، حرکت براونی اثبات وجود کوچکترین ذرات نامرئی (اتم ها، مولکول ها) است. خود براون فقط این ظهور را یافت و توصیف کرد. توضیحی برای این موضوع تنها در سال 1905 – حدود 80 سال بعد – توسط فیزیکدان مشهور آلمانی ارائه شد. آلبرت انیشتین (1879-1955).

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا