تجزیه و تحلیل معدنی کیفی در شیمی

شیمی معدنی کیفی

سوالات تحلیلی در همه زیرشاخه های شیمی از شیمی هسته ای گرفته تا شیمی آلی و شیمی محیطی مطرح می شود. هدف از تجزیه و تحلیل کیفی معدنی، شناسایی مواد معدنی، یعنی عناصر، ترکیبات یونی یا ترکیبات مولکولی است.
در حالت ساده تر، مواد به صورت مواد خالص وجود دارند. برای تجزیه و تحلیل کیفی، مخلوط مواد اغلب باید از هم جدا شوند. در جداسازی مخلوط مواد اگر از خواص فیزیکی یا شیمیایی متفاوت اجزا استفاده شود، به عنوان مثال. ب- حلالیت های مختلف در محلول های آبی.

با این حال، در مورد مخلوطی از مواد بسیار مشابه، تشخیص اجزاء می تواند دشوار باشد. برای مثال، اگر نمک‌های کلرید سدیم و برومید پتاسیم در یک مخلوط پودری ریز وجود داشته باشند، دیگر شکل کریستالی مشخصه را نمی‌توان تشخیص داد. پس از حل شدن در آب، می توان یون های سدیم، پتاسیم، کلرید و برمید را با واکنش های مشخصه تشخیص داد، اما نمی توان گفت که آیا آنها کلرید سدیم و برومید پتاسیم بودند یا برومید سدیم و کلرید پتاسیم.

اما با توجه به اینکه امروزه بیش از 500000 ترکیب معدنی مختلف شناخته شده است، حتی شناسایی مواد خالص نیز کار دشواری است.
قبل از انجام گستره بی پایان واکنش های تشخیص ویژه، ابتدا نمونه ماده را با دقت بیشتری بررسی می کنید و خواص مواد را که بدون ابزار قابل مشاهده هستند، مانند حالت تجمع، رنگ یا سایر ویژگی های آشکار، تجزیه و تحلیل می کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا