واکنش های ردوکس به عنوان واکنش های دهنده-پذیرنده در شیمی | فرهنگ لغت دانشجویی

زیر واکنش های ردوکس به واکنش های شیمیایی اطلاق می شود که در آن فرآیند اکسیداسیون و فرآیند احیا به طور همزمان انجام می شود. اصطلاح اکسیداسیون را می توان به ANTOINE DE LAVOISIER ردیابی کرد و از نام لاتین اکسیژن گرفته شده است. اکسیژنیوم، دور. فرآیند معکوس اکسیداسیون را کاهش (reducere: لاتین = برگرداندن) می گویند.
اصطلاحات اکسیداسیون و احیا در ابتدا با جذب و آزادسازی اکسیژن مرتبط بودند. با این حال، این تعریف ناکافی بود، زیرا به زودی مشخص شد که بسیاری از واکنش‌ها مسیر مشابهی با فرآیندهای احتراق بدون دخالت اکسیژن دارند.

واکنش های ردوکس به عنوان واکنش های دهنده-پذیرنده

مقایسه واکنش‌های فلزات با اکسیژن و هالوژن‌ها یک ویژگی مشترک و اساسی را نشان می‌دهد: در هر دو مورد، فلزات الکترون‌هایی را تولید می‌کنند که توسط واکنش‌دهنده‌ها گرفته می‌شوند.

اکسیداسیون: 2 تقریبا 2 تقریبا 2+ + 4e کاهش: O 2 + 4e O 2- 2 تقریبا + O 2 2 CaO ¯

اکسیداسیون: تقریبا تقریبا 2+ + 2 e کاهش: سی ل 2 + 2 e 2 کلاس تقریبا + cl 2 CaCl 2 ¯

از دست دادن الکترون منجر به اکسیداسیون از فلز، در حالی که اکسیژن یا کلر این الکترون ها را جذب کرده و در واکنش جزئی دوم کاهش می یابد. از آنجایی که الکترون های آزاد بسیار واکنش پذیر هستند، اکسیداسیون و کاهش به طور همزمان، یعنی دو واکنش جزئی با یکدیگر جفت می شوند. بنابراین یک واکنش ردوکس انجام می شود. در فرآیندهای ردوکس، هیچ الکترونی ایجاد یا از بین نمی رود. تعداد الکترون هایی که کلسیم می دهد برابر است با تعداد الکترون هایی که توسط اکسیژن یا کلر گرفته می شود.

واکنش های ردوکس هستند واکنش های انتقال الکترون ، که در آن واکنش های جزئی اکسیداسیون و احیا با یکدیگر جفت می شوند. اکسیداسیون در زیر انجام می شود اهدای الکترون، در حالی که جذب الکترون منجر به کاهش می شود.

با تعریف واکنش ردوکس به عنوان یک واکنش انتقال الکترون، اصطلاح ردوکس که در ابتدا فقط برای واکنش‌های حاوی اکسیژن استفاده می‌شد، گسترش یافته است. تعریف بسط یافته به مواد اشاره نمی کند، بلکه به اتم های خاصی در ترکیباتی که الکترون می دهند یا می گیرند اشاره می کند. تغییر در تعداد اکسیداسیون این اتم ها نشان می دهد که یک واکنش یک واکنش ردوکس است.

زوج های ردوکس مربوطه

از آنجایی که کلر در واکنش ردوکس کلسیم را اکسید می کند، اینطور است عامل اکسید کننده تعیین شده است. خود عامل اکسید کننده در طی واکنش ردوکس کاهش می یابد و به عنوان یک عمل می کند گیرنده الکترون
از سوی دیگر، کلسیم به عنوان واکنش نشان می دهد عامل کاهنده، که خود الکترون اهدا می کند و بنابراین دهنده الکترون نامیده میشود.
اشکال اکسید شده و احیا شده ذرات که می توانند با انتقال الکترون به یکدیگر تبدیل شوند مانند تقریبا / تقریبا 2+ O یعنی ه درست کلاس / کلاس 2 ، فرم a زوج ردوکس مربوطه . یک واکنش ردوکس همیشه شامل دو جفت ردوکس متناظر است که بین آنها یک تعادل شیمیایی برقرار می شود.

بنابراین واکنش‌های ردوکس شبیه واکنش‌های اسید-باز هستند: در هر دو نوع واکنش، ذرات (الکترون‌ها یا پروتون‌ها) بین واکنش‌دهنده‌ها منتقل می‌شوند و در هر دو جفت متناظر (جفت‌های ردوکس یا جفت‌های اسید-باز) با یکدیگر در تعادل هستند.

/* خطوط شکست عمدا حذف شده اند! -رابرت */ ?>

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا