مواد اولیه تولید اسید سولفوریک در شیمی | فرهنگ لغت دانشجویی

بو دادن سنگ معدن سولفید

فلزات غیرآهنی متعددی به عنوان وجود دارد سنگ معدن سولفیدی قبل، به عنوان مثال ب. f ه اس 2 (پیریت)، ZnS (مخلوط روی)، PbS (گالن)، سی و 2 اس (درخشش مس) سی و f ه اس 2 (سنگ مس) این سنگ معدن های سولفیدی مواد اولیه مهمی برای استخراج فلزات مربوطه هستند.
برای استخراج فلز، ابتدا سنگ‌های سولفیدی بو داده می‌شوند که اکسید فلز و دی‌اکسید گوگرد مربوطه را تولید می‌کنند.
ب ه من س پ من ه ل : 2 f ه اس 2 + 5 ، 5 O 2 f ه 2 O 3 + 4 اس O 2 Δ اچ = 1660 ک جی متر O ل 1

سپس فلز مورد نظر را می توان از اکسید فلز – معمولاً با احیاء با کربن (کک) به دست آورد.
دی اکسید گوگرد که به عنوان یک محصول جانبی ایجاد می شود، سپس برای تولید اسید سولفوریک استفاده می شود. در مقایسه با اس O 2 – با احتراق گوگرد، که در آن یک مخلوط گاز بسیار تمیز تولید می شود، گازهای برشته شده باید به سختی تمیز شوند. آنها حاوی مقدار زیادی گرد و غبار و اکسیدهای فرار عناصر دیگر (مانند تری اکسید آرسنیک) هستند. آ س 2 O 3 ، دی اکسید سلنیوم اس ه O 2 ) در گاز برشته کردن، زیرا عناصر مربوطه اغلب به مقدار کم در سنگ معدن سولفید موجود است.
این تصفیه گاز اضافی به طور طبیعی فرآیند را گران تر می کند. با این حال، از آنجایی که کسی می‌خواهد فلزات مربوطه را از سنگ‌های سولفیدی بدست آورد، بخش خاصی از اسید سولفوریک لزوماً هنوز از گازهای برشته به دست می‌آید، اما اهمیت این منبع برای تولید اسید سولفوریک در حال کاهش است.

فرآیند اسید سولفوریک گچ

دی اکسید گوگرد همچنین می تواند از سولفات کلسیم، که به طور طبیعی در مقادیر زیاد وجود دارد، توسط شکاف کاهشی تولید شود. در اینجا سولفات کلسیم با کربن (کک) واکنش داده و در نتیجه اکسید کلسیم، مونوکسید کربن و دی اکسید گوگرد تولید می شود.

سی آ اس O 4 + سی 900 1200 درجه سی سی آ O + سی O + اس O 2

با افزودن دی اکسید سیلیکون (ماسه) و اکسید آلومینیوم (مواد معدنی خاک رس)، اکسید کلسیم به عنوان محصول جانبی سیمان تولید می شود.
این فرآیند در گذشته انجام می شد، اما از آنجایی که بسیار انرژی بر است، امروزه عملاً دیگر از آن استفاده نمی شود.

دی اکسید گوگرد از گاز طبیعی

ذخایر مختلف گاز طبیعی حاوی به عنوان مثال T. نسبت قابل توجهی از سولفید هیدروژن که به دلایل مختلف باید از گاز طبیعی حذف شود. از یک طرف، سمی است و کاتالیزورها را در فرآیندهای فنی بی اثر می کند. از سوی دیگر، احتراق غیر گوگرد گاز طبیعی مقادیر قابل توجهی از دی اکسید گوگرد مضر برای محیط زیست.
سولفید هیدروژن جدا شده توسط یک فرآیند شستشوی ویژه، برای تشکیل دی اکسید گوگرد به صورت کنترل شده سوزانده می شود و به عنوان ماده اولیه برای تولید اسید سولفوریک استفاده می شود.

اچ 2 اس + 1.5 O 2 اچ 2 O + اس O 2 Δ اچ = 518 ک جی متر O ل 1

در بازه زمانی 2000 تا 2009، سالانه 15 تا 20 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در آلمان تولید می شد که حدود 15 تا 20 درصد از نیاز گاز خانگی را پوشش می داد. سالانه تقریباً 1 میلیون تن گوگرد به عنوان یک “محصول جانبی” از آن استخراج می شد.

گوگرد زدایی از فراکسیون های نفتی

اکثر انواع نفت خام حاوی 0.3 تا 2 درصد گوگرد آلی هستند.
الزامات قانونی به طور فزاینده ای محتوای مجاز گوگرد را در بخش های مختلف جوش محدود می کند تا انتشار دی اکسید گوگرد مضر برای محیط زیست را کاهش دهد.
در نتیجه، کارخانه های گوگرد زدایی از تقطیرهای نفتی در آلمان به طور مداوم گسترش یافتند.
گوگرد زدایی در یک فرآیند کاتالیزوری صورت می گیرد. با افزودن هیدروژن، گوگرد با پیوند ارگانیک روی یک کاتالیزور کبالت-مولیبدن در حدود 350 درجه سانتی گراد و 3 مگاپاسکال به سولفید هیدروژن تبدیل می شود.

آر 1 اس آر 2 + 2 اچ 2 آر 1 اچ + آر 2 اچ + اچ 2 اس ( آر 1 ، آر 2 = ک O اچ ل ه n w آ س س ه درست س تی O f f جی درست و پ پ ه n )

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا