فسفر و ترکیبات فسفر در شیمی

بسته به نسبت استوکیومتری عناصر، اکسید فسفر (V) یا دکااکسید تترا فسفر از اهمیت فنی خاصی برخوردار است. پنتوکسید فسفر

پ 2 O 5نامیده می شود، اگرچه فرمول مولکولی آن

پ 4 O 10است. را

پ 4 O 10- مولکول ها یک ساختار به اصطلاح قفس تشکیل می دهند که از چهار اتم فسفر و ده اتم اکسیژن تشکیل شده است که توسط پیوندهای اتمی قطبی به یکدیگر متصل می شوند (شکل 5).
پنتوکسید فسفر پودری سفید رنگ و بی بو است. به شدت با آب واکنش می دهد و اسید فسفریک تشکیل می دهد. این اکسید به دلیل اثر حذف آب به عنوان یک ماده خشک کننده استفاده می شود.

پ4O10 + 6 اچ2O → 4 اچ3پO4

فسفر اسیدهای مختلفی را تشکیل می دهد. مهمترین آنها این است اسید فسفریک

اچ 3 پ O 4. اسید فسفریک یک اسید با قدرت متوسط ​​است که می تواند سه یون هیدروژن (پروتون) اهدا کند و بنابراین یک اسید تری پروتیک (تری بازیک) است. می توان آن را با واکنش فسفات کلسیم با اسید سولفوریک رقیق تولید کرد:

تقریبا3(PO4)2 +    3 ساعت2بنابراین4  →   3CaSO4   +   2 ساعت3PO4

مولکول‌های اسید فسفریک را می‌توان با کم‌آبی (تراکم) به یکدیگر متصل کرد و در نتیجه زنجیره‌های خطی یا شاخه‌دار یا مولکول‌های حلقه‌ای شکل به وجود آمد. چنین واکنش های تراکمی نقش مهمی در ارگانیسم ایفا می کند، به عنوان مثال. ب. در تبدیل آدنوزین دی فسفات (ADP) به آدنوزین تری فسفات (ATP) که به عنوان ذخیره انرژی عمل می کند. تراکم اسید فسفریک با گروه های هیدروکسی منجر به استرهای اسید فسفریک z می شود. B. در DNA (شکل 4) و بنابراین از نظر بیولوژیکی نیز اهمیت زیادی دارند.
اسید فسفریک به عنوان ماده اولیه برای تولید کودهای فسفاته و نرم کننده های آب بر پایه فسفات استفاده می شود. در صنعت نوشیدنی از آن به عنوان یک افزودنی اسیدی استفاده می شود، به عنوان مثال. ب در کولا.

در طول خنثی سازی اسید فسفریک تشکیل می شود فسفات ها . از آنجایی که اسید فسفریک یک اسید تری بازیک است، خنثی سازی در سه مرحله انجام می شود. بسته به نسبت اسید فسفریک: لیمو مصرف شده، دی هیدروژن فسفات (فسفات اولیه)، هیدروژن فسفات (فسفات ثانویه) یا فسفات (فسفات سوم) به دست می آید. از آنجایی که پروتون سوم به سختی آزاد می شود (مقدار pKa برای سطح سوم اسید فسفریک 12.3 است)، فسفات های سوم را فقط می توان از بازهای قوی تولید کرد. فسفات ها، به ویژه فسفات کلسیم و آمونیوم، کودهای مهمی هستند. علاوه بر این، مواد شوینده حاوی فسفات به عنوان عوامل کمپلکس کننده هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا