صابون در شیمی | فرهنگ لغت دانشجویی

انتهای آبگریز آنیون های صابون به ذرات خاک نفوذ می کند. بر روی سطح ذرات کثیفی بارهایی ایجاد می شود که یکدیگر را دفع می کنند.
ذرات کثیفی در حالت تعلیق نگه داشته شده و در طول فرآیند شستشو حذف می شوند.

این خاصیت نامیده می شود فعالیت شستشو.

مضرات صابون ها

صابون ها علاوه بر فعالیت های سطحی و شوینده، معایبی نیز دارند.
الیاف طبیعی مانند پشم و ابریشم در اثر آب صابون آسیب می بینند، زیرا آب صابون واکنش اساسی دارد، اما الیاف حیوانی به دلیل اسیدهای آمینه اغلب اسیدی هستند. یونهای هیدروکسید موجود بر روی الیاف اثر مضری دارند.

در مناطقی که آب بسیار سختی دارند، قبل از اینکه بتوانید کف کنید، به مقدار زیادی صابون نیاز دارید.

دلیل این امر وجود یون های کلسیم زیاد در آب سخت است. آنیون های صابون با این یون های کلسیم واکنش می دهند. در این فرآیند، صابون‌های آهکی با محلول ضعیف تشکیل می‌شوند که رسوب می‌کنند و در نتیجه از عمل آنیون‌های صابون جلوگیری می‌کنند.

2 سی 17 اچ 35 سی O O + سی آ 2 + ( سی 17 اچ 35 سی O O ) 2 سی آ

اثر پاک کنندگی صابون تنها زمانی می تواند اثرگذار باشد که محلول صابونی بیش از مقداری باشد که برای تشکیل صابون آهکی از دست رفته باشد.

شوینده های مدرن

مواد شوینده

پودر لباس شویی برای شستشوی منسوجات مورد نیاز است. قدرت پاک کنندگی آنها بر اساس موادی است که مانند صابون از مولکول های نسبتاً بزرگی تشکیل شده است که هر کدام دارای انتهای قطبی (جذب آب) و غیر قطبی (دفع آب) هستند.

نحوه عملکرد صابون ها برای به اصطلاح سورفکتانت ها نیز صدق می کند.

آنیونی ها متمایز می شوند سورفکتانت ها با یک گروه منفی که شامل صابون ها، سورفکتانت های غیریونی و کاتیونی می باشد. سورفکتانت های غیر یونی با گروه مثبت در مولکول این مزیت را دارند که با یون های کلسیم موجود در آب واکنش نمی دهند و از این نظر نسبت به صابون ها برتری دارند. علاوه بر سورفکتانت ها، شوینده های مدرن اغلب حاوی سیستم های سفید کننده، آنزیم های شوینده، روشن کننده های نوری و نرم کننده های پارچه هستند.

مواد افزودنی در مواد شوینده

بزرگترین مشکل هنگام شستشو، یون های کلسیم و منیزیم موجود در آب است (سختی آب). برای سال، مواد شوینده بود فسفات هابه خصوص پنتا سدیم تری فسفات اضافه شد. این فسفات ها به افزایش بارورسازی بیش از حد کمک کردند (اوتروفیکاسیون) از توده های آبی. به همین دلیل این مواد با زئولیت A یا پلی کربوکسیلات ها جایگزین شدند.

مانند سفید کننده اجزای تشکیل دهنده برای از بین بردن کثیفی مانند لکه های میوه، قهوه یا چای استفاده می شود.

این عوامل سفید کننده فقط در دمای 90 درجه سانتیگراد و بالاتر اثر کامل خود را ایجاد می کنند. با افزایش روند شستشو در دماهای پایین تر، به فعال کننده های سفید کننده نیاز است. برای این منظور از ترکیبات N-استیل استفاده می شود.

آنزیم ها در مواد شوینده برای از بین بردن مواد آلی مانند باقی مانده غذا یا لکه های خون استفاده می شود.

روشن کننده های نوری موادی هستند که با آب شستشو بر روی پارچه پخش می شوند و سپس جزء UV را از نور روز خورشید و به رنگ آبی جذب می کنند. فلورسانسدوباره نور ساطع کن این منجر به ظاهری به ویژه درخشان و “سفید” می شود. این پدیده را می توان به خوبی مشاهده کرد، مثلاً با تی شرت های سفید زیر نورپردازی خاص در دیسکوها.

نرم کننده بیشتر حاوی سورفکتانت های کاتیونی هستند.

اصل مدولار

یک شوینده سنگین حاوی بسیاری از این مواد مختلف است. با این حال، آنها برای هر نوع لباسشویی ضروری نیستند. همچنین مواد شوینده ای بر اساس اصل مدولار وجود دارد که می توانید با آنها مواد ضروری را خودتان جمع آوری کنید.

جزء تابع پودر معمولی مواد شوینده فشرده
سورفکتانت های آنیونی و غیر یونی پاک کننده کثیفی 10-15٪ 10-25٪
سفید کننده به عنوان مثال برای از بین بردن لکه های چای، شراب قرمز و میوه 10-25٪ 10-20٪
مهار کننده های کف از ایجاد کف زیاد جلوگیری کنید 0.1-4٪ 0.1-2٪
آنزیم ها حل
پروتئینی
لکه ها
0.3-0.8٪ 0.5-2٪
روشن کننده های نوری افزایش دهد
قدرت سفید کنندگی پارچه
0.1-0.3٪ 0.1-0.3٪
پرکننده ها به عنوان مثال سولفات سدیم، از جمع شدن مواد شوینده جلوگیری می کند 5-30٪ نه%
بازدارنده های خوردگی بوی تازه 2-6٪ 2-6٪
نرم کننده آب 20-30٪ 10-20٪
عطرها 0.1-0.2٪ 0.1-0.2٪

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا