آب – ماده ای با خواص ویژه در شیمی

خواص ویژه آب و عواقب آن

مشخصه ویژگی خاص اهمیت اکولوژیکی
تراکم حداکثر در 4 درجه سانتیگراد (1.0 گرم در میلی لیتر)، یخ چگالی کمتری دارد (0.92 گرم در میلی لیتر) دریاچه ها از بالا به پایین یخ می زنند. استقرار مجدد در بهار و پاییز؛ اثر انفجاری هنگام هوازدگی
ظرفیت گرمایی ویژه حداکثر برای مایعات: 4.18 کیلوژول * کیلوگرم-1 * K-1 اقیانوس ها به عنوان ذخیره گرما؛ متعادل کننده اثر آب و هوایی
گرمای همجوشی بسیار زیاد: 335 کیلوژول * کیلوگرم-1 ایجاد تعادل در هنگام یخ زدن و آب شدن بدنه های آبی
گرمای تبخیر حداکثر برای مایعات: 2 282 کیلوژول * کیلوگرم-1 اثر خنک کنندگی هنگام تعریق
انتقال حرارت بالاترین در مایعات اما در مقایسه با فلز کوچک است
H2O: 0.6; لیوان: 1; مس: 380
برای تعادل انرژی در موجودات زنده مهم است. طبقه بندی دریاچه ها در تابستان
کشش سطحی حداکثر برای مایعات: 0.072 نیوتن بر متر انتقال آب توسط نیروهای مویرگی در گیاهان
قطبیت حلال بالاترین ثابت دی الکتریک در بین تمام مایعات بسیاری از مواد قطبی را حل می کند. محلول در یک محدوده دمایی گسترده پایدار است
پایداری شیمیایی اتوپروتولیز:
2 H2O

⇄H3O+ + OH-

pH برای بسیاری از فرآیندهای زندگی مهم است

آب ماده ای است با خواص ویژه بی شماری که در مجموع قطعاً مسئول این واقعیت است که اصلاً روی زمین زندگی وجود دارد.
برخلاف تقریباً همه مواد دیگر، مایع چگالی بالاتری نسبت به جامد دارد و آب در نقطه ذوب در دمای 0 درجه سانتیگراد، بیشترین چگالی خود را ندارد، بلکه تنها در دمای 4 درجه سانتیگراد است.ناهنجاری چگالی آب).

خواص حرارتی نیز غیرمعمول است، پایداری شیمیایی و تشکیل پیوندهای هیدروژنی برای ساختارهای موجود در ارگانیسم بسیار مهم است.

آب وقتی یخ می زند منبسط می شود. این اثر نیز در طبیعت نقش عمده ای دارد. شکل خاصی از هوازدگی دمایی است سرمازدگی (انفجار) هوازدگی. در اینجا فرسایش سنگ ها به دلیل ذوب و انجماد مکرر آب در حفره های سنگ ایجاد می شود. این امر به شدت پوسیدگی سنگ را تسریع می کند. در نواحی با تغییرات روزانه یخبندان، به عنوان مثال در مناطق زیر قطبی جهان و در کوه‌های مرتفع، این شکل هوازدگی از اهمیت ویژه‌ای برای شکل‌گیری نقش برجسته برخوردار است.

ظرفیت حرارتی خاص

آخرین اما نه کم اهمیت ترین آنها هستند گرمای تبخیر از آب و آن ظرفیت گرمایی ویژه بسیار بزرگتر از سایر مواد اولی در تنظیم دمای بدن ما نقش دارد، جایی که بدن با تعریق از گرمای بیش از حد محافظت می کند. مورد دوم حتی برای “تنظیم دمای” سیاره ما ضروری است: جریان های بزرگ اقیانوسی، به عنوان مثال. ب. گلف استریم، آب و هوای بسیاری از کشورها را تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین حمل و نقل z. ب) آب گرم گلف استریم و در نتیجه گرما از منطقه آمریکای مرکزی (کارائیب) در سراسر اقیانوس اطلس تا سواحل ایرلند، انگلستان، اسکاتلند، نروژ و روسیه. عواقب این امر به عنوان مثال این است که درختان خرما در سواحل غربی انگلستان رشد می کنند و ساحل غربی نروژ همیشه بدون یخ باقی می ماند. این حتی برای بندری در شمال مورمانسک در روسیه نیز صادق است.

گرمای ذوب بالای یخ به این معنی است که توده های آبی در زمستان با تاخیر یخ می زنند، اما از طرف دیگر یخ ها با تاخیر در بهار دوباره ذوب می شوند. این یک اثر متعادل کننده دارد.

اندازه کشش سطحی باعث بالا آمدن آب در مویرگ ها در برابر جاذبه می شود. این اثر همراه با فشار اسمزی، انتقال آب و مواد مغذی گیاهان را از ریشه به برگ ها تضمین می کند.

تشکیل قوی تر پیوند های هیدروژنی بین مولکول های آب مسئول این است که آب دارای نقطه جوش غیرعادی بالا در سری ترکیبات هیدروژنی گروه اصلی 6 است. دو رشته منفرد DNA در مارپیچ دوگانه توسط پیوندهای هیدروژنی در کنار هم نگه داشته می شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا