پلی یورتان ها – مواد با کاربردهای متنوع در شیمی

همه ما می‌توانیم مزایای این مواد را از نزدیک احساس کنیم، برای مثال وقتی به زیره کفش بسیار مقاوم در برابر سایش فکر می‌کنید که مستقیماً روی رویه کفش ورزشی فوم می‌کند، یا کت کاربردی با میکرو متخلخل، تنفس و ضد آب. پوشش PU (تصویر 2). به طور کلی، دنیای ورزش بدون پلی‌یورتان‌ها غیرقابل تصور است، چه برای ساخت بدنه قایق، هسته یک اسکی، که فوم PU خاصیت میرایی لازم را در وزن کم می‌دهد، یا فوتبال با تکنولوژی بالا، که مسیر دقیق تنها با سطحی که از میلیون‌ها میکروکره الاستیک، پر از گاز و مبتنی بر PU تضمین می‌شود، امکان‌پذیر است.

فوم های پلی اورتان

فوم های پلی اورتان به طور کلی می توان به سه گروه تقسیم کرد: فوم های انعطاف پذیر، فوم های انتگرال و فوم های سخت. هیچ پیشرانه‌ای برای فوم‌سازی وجود ندارد که تمام خواص مطلوب کلروفلوئوروکربن‌های استفاده شده قبلی (CFC) را ترکیب کند. به دلایل زیست محیطی، البته، باید عوامل دمنده جایگزین ایجاد می شد، زیرا CFC ها بدون تغییر به استراتوسفر می رسند و در آنجا جدا می شوند – همانطور که امروز می دانیم – کلر فتوشیمیایی، که ازن را از طریق یک واکنش زنجیره ای رادیکال از بین می برد. از آنجایی که هیچ ماده دمنده دیگری وجود ندارد که بتوان از آن به طور جهانی استفاده کرد، باید یک عامل دمنده مناسب برای هر فرآیند تولید یافت. یک امکان ساده استفاده از دی اکسید کربن به عنوان پیشران است. مقدار کمی آب در پلی ال با دی ایزوسیانات واکنش داده و دی اکسید کربن تشکیل می دهد. سپس گاز آزاد شده پلی اورتان تشکیل شده را کف می کند.

تصویر

فوم های مونتاژ پلی یورتان، مانند فوم هایی که در ساخت و ساز استفاده می شوند، به صورت فشرده در کارتریج هستند. هنگام استفاده، منبسط شده و سپس تحت تأثیر رطوبت سفت می شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا