متانول – خواص و کاربرد در شیمی

متانول (کاربینول سابق) ساده ترین نماینده کلاس مواد است الکلe (متیل الکل،

CH 3 اوه) و بنابراین حاوی یک گروه هیدروکسیل به عنوان گروه عملکردی.

متانول در طی تقطیر چوب کشف شد، جایی که از جمله به عنوان یک محصول تجزیه تولید می شود. به همین دلیل برای اولین بار از متانول استفاده شد روح چوب یا الکل چوب تماس گرفت. فقط بعداً نام سیستماتیک غالب شد.

خواص:

وزن مولکولی متانول 32.04 گرم بر مول است. این مایع متحرک، رطوبت سنجی (هیگروسکوپی)، قابل اشتعال، بی رنگ با طعم سوزان است. چگالی در 25 درجه سانتیگراد 0.787 گرم در

سانتی متر 3بنابراین از آب سبک تر است. دمای ذوب 98- درجه سانتی گراد و دمای جوش 64.5 درجه سانتی گراد است. با هوا، متانول یک مخلوط قابل اشتعال در 6.0 – 36.5٪ حجمی تشکیل می دهد. دمای احتراق حدود 450 درجه سانتیگراد است. متانول را می توان به هر طریقی با آب، اتر و اتانول مخلوط کرد. نمک های معدنی به خوبی در متانول حل می شوند. (به عنوان مثال کلرید کلسیم (22%)، کلرید آمونیوم (3.2%)، نیترات آمونیوم (14%)، نیترات نقره (4%)، یدید سدیم (43%)، نمک خوراکی (1.4%) و سولفات مس (13%). ). چربی ها و روغن ها با متانول مخلوط نمی شوند
احتراق متانول به دی اکسید کربن و آب
(بخار آب) با رنگ مایل به آبی و به سختی دوده ای ایجاد می شود شعله.

تصویر

در دماهای پایین تر، متانول را می توان با کاتالیزورها به فرمالدئید، اسید فرمیک (اسید فرمیک) و اسید کربنیک اکسید کرد.

متانول به صورت صنعتی در مقیاس وسیع در واکنش مستقیم از هیدروژن و مونوکسید کربن یا هیدروژن و دی اکسید کربن سنتز می شود. بسته به فرآیند (فرایند پرفشار، فشار متوسط ​​یا کم فشار)، از کاتالیزورهای اکسید فلزی مختلف و فشارهای متفاوت استفاده می‌شود.

در دنیای گیاهی با این حال، متانول آزاد تنها در مقادیر بسیار کمی وجود دارد، به عنوان مثال. ب- در گیاهان پنبه، برخی از علف ها و میوه های مختلف. استرهای متانول و اسیدهای آلی مختلف (متیل استرها) بیشتر در طبیعت یافت می شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا