قهوه و کافئین در شیمی

درخت قهوه

جنس قهوه، کسانی که به خانواده Rubiaceae (خانواده قرمز) شامل حدود 70 گونه است که در سراسر مناطق استوایی رشد می کنند. بیشتر گونه ها بومی آفریقا هستند، اما برخی از آنها نیز از آسیا می آیند. سه گونه عمدتاً در مزارع قهوه رشد می کنند: قهوه عربیکا (قهوه کوهی) قهوه کانفورا (قهوه روبوستا) و قهوه لیبریکا (قهوه لیبریا). دو گونه اول 99 درصد از بازار جهانی را به خود اختصاص داده اند و Coffea arabica در حال حاضر حدود 75 درصد را به خود اختصاص داده است و این روند رو به افزایش است. زادگاه قهوه عربیکا اتیوپی است، جایی که امروزه به صورت وحشی در آن وجود دارد.

را گیاه قهوه درخت کوچکی است که در مورد قهوه عربیکا و دس قهوه کانفورا پنج تا شش و در مورد قهوه لیبریکا ده تا پانزده متر رشد می کند. در فرهنگ، با این حال، گیاهان به عنوان یک درختچه نگهداری می شوند. برگ های مستطیلی، بیضی شکل، تقریباً پنج تا بیست سانتی متر طول و همیشه سبز، دکوس، قوام چرمی و به رنگ سبز روشن است. خوشه هایی از گل های سفید کوچک از زیر بغل برگ رشد می کنند قهوه عربیکا با چهار تا شانزده، در قهوه کانفورا با حداکثر شصت گل این جوانه ها معمولاً به مدت چند ساعت به یکباره شکوفا می شوند و رایحه ای شبیه یاس از خود متصاعد می کنند. آنها دارای پنج کاسبرگ، پنج برچه و یک تخمدان کروی با دو تخمک هستند که از آنها میوه درخت قهوه طی شش تا هفت ماه رشد می کند: گیلاس قهوه .

این دروپه وقتی نارس است سبز است، وقتی رسیده به سرخی تبدیل می شود و وقتی بیش از حد برسد قهوه ای می شود. در داخل گیلاس قهوه دو هسته سنگی با یک پوسته شاخ سخت وجود دارد که در زیر آن دانه قرار دارد (دانه قهوه با شیار طولی مشخص) که به نوبه خود توسط یک پوسته دانه احاطه شده است. گاهی اوقات یک گیلاس قهوه فقط حاوی یک هسته سنگی است که به صورت نیم دایره مسطح نیست، بلکه گرد است. در این مورد یکی صحبت می کند قهوه مروارید

درختان یا درختچه های قهوه از سال سوم گل می دهند و برای حدود 30 سال محصول قابل توجهی به ارمغان می آورند. خود درخت می تواند تا شصت سال عمر کند. قهوه در مناطق استوایی تا 24 درجه شمالی و جنوبی خط استوا رشد می کند. قهوه عربیکا، اصالتاً اهل اتیوپی است و در ارتفاعات 600 تا 1200 متری رشد می کند و نیاز به بارندگی بین 500 تا 1500 میلی متر دارد. میانگین دمای سالانه در منطقه رشد باید 17 تا 22 درجه سانتی گراد باشد. از قهوه یخبندان را تحمل نمی کند و این شرایط منطقه رشد را محدود می کند. قهوه کانفورا بومی غرب آفریقا است و ارتفاع آن به 300 تا 600 متر می رسد. او دقیقاً چگونه نیاز داشت قهوه لیبریکا، که از مناطق پست استوایی آفریقا می آید، حدود 2000 میلی متر بارندگی سالانه.

کشت قهوه

قهوه عربیکا عمدتا در آمریکای جنوبی و مرکزی، به ویژه در برزیل، جامائیکا، کاستاریکا، گواتمالا، السالوادور، مکزیک و کلمبیا رشد می کند. در آفریقا چند مزرعه در کنیا، اتیوپی، تانزانیا و کامرون وجود دارد. قهوه عربیکا استحکام کمتری دارد قهوه کانفورا، ولی طعمش بهتره کشت نیاز به نگهداری بیشتری دارد و محصول کمتر است.

مناطق در حال رشد از قهوه کانفورا عمدتاً در آفریقا (و اینجا عمدتاً در جمهوری ساحل عاج، همچنین در اوگاندا، کامرون، ماداگاسکار، گابن، در جمهوری آفریقای مرکزی، توگو، آنگولا و زئیر) و در آسیای جنوب شرقی (در جزایر اندونزیایی سوماترا، جاوه) هستند. ، بالی و سلبس). از قهوه روبوستا همانطور که از نامش پیداست کاملا مقاوم است و نیاز به نگهداری کمتری دارد. اما کارشناسان قهوه طعم آن را خشن، سخت و قوی توصیف می کنند، به طوری که در آلمان از دانه های آن فقط برای قهوه ارزان یا به عنوان افزودنی به عربیکا استفاده می شود.

گیاهان قهوه به گیاهان محافظ باد و آفتاب نیاز دارند (مامان های قهوه) زیرا آنها به زندگی به عنوان درختان نسبتاً کوچک در زیر سایبان محافظ درختان بلندتر عادت دارند. از سن شش سالگی برداشت می شوند و حداکثر محصول را در سن ده تا چهارده سالگی می دهند. پس از 20 تا 30 سال، گیاهان جدید جایگزین آنها می شوند. گیلاس های قهوه کاملا رسیده با دست یا ماشین برداشت می شوند. پس از برداشت مکانیکی، گیلاس های سبز هنوز باید با دست دسته بندی شوند، زیرا طعم آنها را خراب می کنند. یک هکتار از سطح زیر کشت، سالانه حدود 500 کیلوگرم گیلاس قهوه را تامین می کند.

پردازش گیلاس قهوه

دانه های قهوه برداشت شده باید فوراً بسته شوند قهوه سبز بیشتر پردازش شود، زیرا در غیر این صورت پالپ تخمیر می شود و قهوه را خراب می کند. برای این کار دو روش وجود دارد: پردازش خشک و مرطوب.
در روش خشک، گیلاس ها را یا در تراس های خشک کن پهن می کنند و آن را در آفتاب خشک می کنند یا در کوره های خشک کن قرار می دهند و تا زمانی که لوبیا در پوستشان خش خش کند، آب آن را می ریزند. سپس گیلاس ها را با دستگاه های لایه بردار شکسته و تفاله خشک شده، پوست شاخ و پوست نقره آن را جدا می کنند. قهوه سبز مایل به سبز از این طریق بدست می آید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا