قطران در شیمی | فرهنگ لغت دانشجویی

تار چیست؟

خود این کلمه مشتق شده از “شما‘، که به معنای چیزی شبیه درخت است. اکنون می‌پرسید: «قیر چه ربطی به درختان دارد؟» در گذشته، محصولات قهوه‌ای تا سیاه را از تقطیر خشک چوب، ذغال سنگ نارس یا ذغال سنگ نارس به دست می‌آوردند. پول برنده شد. امروزه قطران با حرارت دادن زغال سنگ سخت یا زغال سنگ در غیاب یا عدم وجود هوا تولید می شود.

از نقطه نظر شیمیایی، قطران مخلوط پیچیده ای از مواد مختلف با جوش بالا است هیدروکربن ها، به موجب آن مواد منفرد بسته به ماده اولیه و شرایطی که تحت آن تشکیل می شوند بسیار متفاوت هستند. در میان این مواد مختلف موجود در مخلوط، ممکن است موادی نیز وجود داشته باشند که باعث سرطان شوند. بنابراین هنگام استفاده از انواع خاصی از قطران باید اقدامات احتیاطی خاصی را رعایت کرد.

از این مخلوط قیر مواد، سپس می توان مواد منفرد را به شکل خالص نیز به دست آورد که سپس به عنوان مواد خام استفاده می شود. قطران زغال سنگ دارای بیشترین اهمیت فنی است.
برخی از تارها که از سایر مواد آلی (قیر چوب، قطران استخوان و غیره) به دست می‌آیند نیز برای درمان پوست اهمیت دارند (مثلاً برای صابون قطران).

قطران زغال سنگ

قطران زغال سنگ یک محصول جانبی مهم در گاززدایی (کک کردن) زغال سنگ سخت در دمای 900 تا 1300 درجه سانتیگراد است. از 1000 کیلوگرم زغال سنگ، 760 تا 780 کیلوگرم کک به عنوان محصول اصلی، حدود 28 تا 30 کیلوگرم قیر خام و سایر محصولات (گاز کوره کک و غیره) به دست می آید. قطران خام مخلوط پیچیده ای از حداکثر 10000 ماده منفرد است که تنها تعداد کمی از آنها، اما از نظر فنی مهم هستند، نسبتی در محدوده درصد دارند.

هیدروکربن های معطر مختلفی مانند بنزن، نفتالین، آنتراسن و غیره را می توان با فرآیندهای مناسب از قطران خام به دست آورد. این آروماتیک ها مواد اولیه مهمی برای ساخت داروها و رنگ ها (به اصطلاح رنگ های قیر) هستند، زیرا برخی از آنها (مانند نفتالین، آنتراسن) فقط از قطران زغال سنگ بدست می آیند و نه از نفت.

قطران زغال سنگ

قطران زغال سنگ در طی عملیات حرارتی زغال سنگ از طریق کربن سازی در حدود 600 درجه سانتیگراد یا کک سازی در دمای 900 تا 1300 درجه سانتیگراد ایجاد می شود. ترکیب به شدت به دمایی که در آن تشکیل شده است بستگی دارد. تار در حال دود حاوی هیدروکربن‌های آلیفاتیک و فنل‌های بیشتری نسبت به قطران حاصل از فرآیند کک‌سازی است.

این پارافین‌ها و فنل‌ها را می‌توان از تار در حال ذوب به دست آورد، اما همین محصولات از طریق نفت نیز قابل دسترسی هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا