رنگهای طبیعی در شیمی

ماددر و آلیزارین

رنگ قرمز “عادی” بود به عنوان مثال. ب حاصل از ریشه رژگونه رنگرز. را دیوانه تر رنگ مذکور به عنوان جزء اصلی شامل می باشد آلیزارین، که یکی از رنگهای آنتراکینون است. آلیزارین از ریشه دیوانه (Ruba tinctorum, رژگونه رنگرز)، اما امروزه به صورت صنعتی سنتز می شود.

تصویر

آلیزارین یک است رنگ ملایم، بنابراین پارچه ای که قرار است رنگ شود، ابتدا باید با نمک های فلزی “ترشی” شود. برای انجام این کار، پارچه را در محلولی از نمک فلز قرار می دهند، به این ترتیب یون های فلزی روی الیاف جمع می شوند. سپس پارچه رنگ شده در محلول رنگ قرار می گیرد. تشکیل پیچیده رنگ با یون های فلزی منجر به ترکیبات ضعیف محلول می شود که به عنوان دریاچه های رنگی نیز شناخته می شوند و محکم به فیبر می چسبند. اگر از نمک های آلومینیوم برای رنگ آمیزی با آلیزارین برای رنگ آمیزی استفاده شود، رنگ های قرمز قوی ایجاد می شود، اگر از نمک های آهن استفاده شود، سایه های بنفش و با نمک های کروم قرمز مایل به قهوه ای ایجاد می شود.

لوتئولین

به منظور به دست آوردن رنگ زرد، گیاه بود وای دایر (رسدا لوتئولا، مینیونت، کلم زرد) فلاون لوتئولین استخراج شده است.

تصویر

اگر لوتئولین با محلول کلرید قلع مخلوط شود، رنگ کمپلکس فلزی زرد به دست می آید. همچنین می توان از آن به عنوان رنگ مو استفاده کرد و با نمک های آلومینیوم به عنوان رنگ کننده رنگ زرد می دهد.
برای مدت طولانی، لوتئولین مهمترین رنگ زرد بود، اما از آن زمان با رنگ های مصنوعی جایگزین شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا