خرید اسید فسفریک صنعتی

اسید فسفریک
اسید فسفریک یکی از محبوب ترین اسیدهایی است که در بسیاری از صنایع به ویژه در ساخت کودها استفاده می شود. نمک های این اسید که به نام فسفات شناخته می شوند عمدتاً در کشاورزی و حتی در خانه استفاده می شوند. دانش آموزان حتی ممکن است این اصطلاح را اغلب در کلاس های شیمی خود بشنوند. بنابراین، در اینجا در این صفحه با این ترکیب شیمیایی آشنا می شویم و موارد مختلف مربوط به آن را درک می کنیم.

اسید فسفریک در دسته اسیدهای ضعیف قرار می گیرد. همچنین به آن اسید ارتوفسفریک نیز گفته می شود که به ما کمک می کند تا به راحتی آن را از سایر اسیدهای فسفریک مانند اسید پلی فسفریک تشخیص دهیم. نام دیگر این اسید فسفریک (V) اسید است. فرمول اسید فسفریک به صورت H3PO4 نوشته شده است. این اسید یک اسید غیر سمی است و به صورت خالص در دمای اتاق جامد است. جرم مولی آن 97.99 گرم بر مول است.

H3PO4 یکی از مهم ترین و مفیدترین اسیدهای معدنی است. این اسید بیشتر به صورت محلول آبی (تقریباً 85%) موجود است و مایعی بی بو، بی رنگ و غیر فرار است. محلول یک مایع چسبنده است و با وجود اینکه این اسید در دسته اسیدهای ضعیف قرار می گیرد، باز هم می تواند باعث سوزش یا سوختگی در پوست و همچنین آسیب به چشم ها و غشای بینی شود.

نام IUPAC Ortho Phosphoric Acid
فرمول شیمیایی H3PO4
جرم مولی 97.99 گرم بر مول
چگالی 2.030 g.cm-3
نقطه ذوب 42.4 درجه سانتیگراد (108.3 درجه فارنهایت؛ 315.5 K)
نقطه جوش 407 درجه سانتی گراد (765 درجه فارنهایت؛ 680 کلوین)
ساختار اسید فسفریک
وقتی در مورد ساختار اسید فسفریک صحبت می کنیم، اتم فسفر مرکزی از طریق یک پیوند دوگانه با یک اتم اکسیژن به هم متصل می شود. همچنین از طریق پیوندهای منفرد به سه گروه هیدروکسیل (-OH) متصل است.

ساختار اسید فسفریک

خواص اسید فسفریک
در زیر به بررسی خواص شیمیایی و فیزیکی H3PO4 خواهیم پرداخت.

مشخصات فیزیکی
اسید فسفریک خالص معمولاً به شکل یک جامد کریستالی سفید رنگ است.
نقطه ذوب آن 42.4 درجه سانتیگراد است.
اسید بی رنگ است.
همچنین بی بو و مایعی چسبناک با چگالی 2.030 گرم در سانتی متر در 3 است.
H3PO4 غیر سمی و غیر فرار است.
خواص شیمیایی
اسید فسفریک یا H3PO4 می تواند تا سه یون H+ آزاد کند. به دلیل این خاصیت، می تواند در مقایسه با سایر اسیدهای معدنی واکنش متفاوتی نشان دهد.
واکنش با بازها معمولاً منجر به تشکیل سه کلاس نمک می شود.
هنگامی که مولکول‌های اسید فسفریک در معرض دمای بالا قرار می‌گیرند، دایمرها، تریمرها و حتی زنجیره‌های پلیمری طولانی را تشکیل می‌دهند که در اسیدهای پلی فسفریک و اسیدهای متافسفریک دیده می‌شود.

خرید اسید فسفریک صنعتی نیز به دلیل کاربردهای آن حائز اهمیت می باشد. خرید اسید فسفریک صنعتی برای صنعتگران مورد نیاز می باشد. خرید اسید فسفریک صنعتی در سراسر جهان در حجم های مختلف انجام می شود.

خرید اسید فسفریک صنعتی بسیار مورد نیاز است. بنابراین خرید اسید فسفریک صنعتی با بهترین قیمت و کیفیت ضروریست.
تهیه اسید فسفریک
اسید فسفریک معمولاً با استفاده از دو فرآیند مختلف تهیه یا تولید می شود. این شامل:

الف) فرآیند “مرطوب”.

ب) فرآیند حرارتی.

در زیر به جزئیات این فرآیند نگاه خواهیم کرد:

(الف) فرآیند مرطوب
در طی فرآیند مرطوب، اسید فسفریک از یک سنگ کریستالی طبیعی به نام فلوراپاتیت که حاوی ماده معدنی فسفات است، تولید می‌شود. این ترکیب با اسید سولفوریک غلیظ و آب واکنش می دهد. هنگامی که واکنش انجام می شود منجر به تشکیل اسید فسفریک و سولفات کلسیم (گچ) و همچنین برخی ناخالصی های نامحلول می شود. ترکیبات شیمیایی اضافی و ناخالصی ها با فرآیند فیلتراسیون و تبخیر حذف می شوند. سپس اسید با استفاده از تقطیر خلاء به حدود 56-70٪ P2O5 (اسید فسفریک فوق العاده) تغلیظ می شود. واکنش را می توان به صورت زیر نشان داد:

Ca5(PO4)3Cl + 5H2SO4 + 10H2O → 3H3PO4 + 5CaSO4·2H2O + HCl

محصول حاصل از اسید “فرایند مرطوب” ناخالص است اما می تواند بدون خالص سازی بیشتر برای تولید کود استفاده شود.

ب) فرآیند حرارتی
روش دیگری که در به دست آوردن اسید فسفریک استفاده می شود فرآیند حرارتی است. در این، فسفر در حضور هوا در دمای بالا گرم یا سوزانده می شود. سوختن منجر به تولید پنتوکسید فسفر می شود که سپس متراکم می شود و پودر سفیدی تشکیل می دهد. سپس در فرآیند جداگانه ای هیدراته می شود تا اسید فسفریک بدست آید.

گاهی اوقات بخار نیز به مشعل اضافه می شود که در آن شکل متراکم اسیدهای پلی فسفریک تولید می شود. سپس محصولات به طور مستقیم به یک برج هیدراتاسیون منتقل می شوند که در آن اکسید فسفر گازی جذب شده و اسید فسفریک به دست می آید. با این وجود، در اولین فرآیند محصول خالص تری به دست می آید.

موارد مصرف اسید فسفریک
اسید فسفریک یکی از محبوب ترین ترکیبات شیمیایی است که در صنایع مختلف و حتی در محصولاتی که ما مصرف می کنیم، کاربردهای متعددی دارد. در اینجا برخی از کاربردهای محبوب H3PO4 آورده شده است.

مشاهده تصویر منبع

در کشاورزی

یکی از رایج ترین کاربردهای اسید فسفریک در حوزه کشاورزی است. به طور گسترده ای در تولید کود و به عنوان یک عامل طعم دهنده در خوراک دام یا طیور استفاده می شود.

در دندانپزشکی

همچنین در دندانپزشکی استفاده می شود که در آن دندانپزشکان اغلب از این ترکیب شیمیایی به عنوان محلول اچینگ و برای تمیز کردن دندان ها استفاده می کنند. اسید فسفریک نیز در محصولات پاک کننده دهان یافت می شود. از طرف دیگر، اسید فسفریک در داروهای ضد تهوع یافت می شود.

درمان زنگ

از اسید فسفریک در درمان زنگ زدگی و زدودن آن از اجزای فلزی نیز استفاده می شود. در فرآیند فسفات استفاده می شود

پوشش تبدیلی این به مقاومت در برابر خوردگی کمک می کند.

محصولات مراقبت از پوست

اسید فسفریک بیشتر در تنظیم یا کنترل سطح pH در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود. از آن در خمیر دندان، صابون و مواد شوینده نیز استفاده می شود.

در صنعت غذا و نوشیدنی

اسید فسفریک اغلب به عنوان یک افزودنی غذایی استفاده می شود و عمدتاً برای اسیدی کردن غذاها و نوشیدنی ها استفاده می شود. این به ایجاد یک طعم خاص کمک می کند.

سایر برنامه ها

در پیل های سوختی اسید فسفریک استفاده می شود.
تولید کربن فعال.
پردازش نیمه هادی مرکب
از این ماده برای ضد عفونی کردن آبجوسازی و صنایع لبنی استفاده می شود.
فسفات ها
فسفات ها اساساً نمک های فسفات هستند. در اینجا ما به سه فسفات مهم H3PO4 نگاه خواهیم کرد.

الف) فسفات آمونیوم
برخی از نمک های فسفات رایج عبارتند از مونوآمونیم دی هیدروژن فسفات و دی آمونیوم هیدروژن فسفات. اینها با ترکیب آمونیاک بی آب با اسید فسفریک تهیه می شوند. بیشتر به عنوان کود استفاده می شود.

ب) فسفات کلسیم
ما قبلاً در مورد این موارد در بالا در تهیه اسید فسفریک صحبت کردیم. با این حال، فقط برای یادآوری، فسفات های کلسیم زمانی تولید می شوند که سنگ فسفات با اسید سولفوریک واکنش می دهند. به این نوع فسفات سوپر فسفات نیز می گویند.

ج) فسفات سدیم
هنگامی که اسید فسفریک با محلول غلیظ هیدروکسید سدیم تحت شرایط و نسبت های کنترل شده واکنش نشان می دهد، فسفات سدیم تشکیل می شود. محصولی که تولید می شود به صورت کریستال های جامد است. برخی از نمونه های سدیم فسفات عبارتند از: مونوسدیم دی هیدروژن فسفات، دی سدیم هیدروژن فسفات، تری سدیم فسفات، دی سدیم پیروفسفات.

خطرات اسید فسفریک
اسید فسفریک عمدتاً غیرسمی است و در غلظت کم به پوست یا هیچ قسمتی از بدن آسیب نمی رساند. فقط در غلظت های بالاتر خطرناک است و می تواند باعث تحریک شدید پوست یا سوختگی و حتی آسیب به چشم شود. H3PO4 همچنین در صورت استنشاق بخارات می تواند باعث تحریک در دستگاه تنفسی شود. این اسید باید در یک ظرف فلزی یا روکش شده از تخته فیبر (با بسته بندی داخلی پلی اتیلن) ​​نگهداری شود و در مکانی خنک و دارای تهویه مناسب نگهداری شود.

خرید اسید فسفریک صنعتی

خرید اسید فسفریک صنعتی را با ما امتحان کنید. خرید اسید فسفریک صنعتی را با بهترین شرایط به شما ارائه می دهیم.

منبع

https://byjus.com/jee/phosphoric-acid-h3po4/

منبع : https://bismoot.com/blog/%d8%a7%d8%b3%db%8c%d8%af-%d9%81%d8%b3%d9%81%d8%b1%db%8c%da%a9/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا