ترکیب خاک در شیمی | فرهنگ لغت دانشجویی

ترکیب بندی

خاک اروپای مرکزی از حدود 50 درصد اجزای جامد و 50 درصد منافذ تشکیل شده است. هر کدام تقریباً نصف آنها از آب خاک و هوای خاک پر شده است. مواد مغذی و مواد آلی در آب خاک حل می شوند.
از اجزای جامد، 40-47٪ مواد معدنی، 3-10٪ مواد آلی هستند. خاک های پیت می توانند بیش از 25 درصد مواد آلی داشته باشند (تصویر 2).

اجزای معدنی

را اجزای معدنی از خاک عمدتا هستند سیلیکات ها در این میان کانی های رسی اهمیت ویژه ای دارند. بخش معدنی خاک نیز شامل مواد مغذی غیر آلی گیاه به ویژه کاتیون های Ca2+، Mg2+ و K+ و همچنین نیترات و فسفات است. کاتیون ها تا حدی به کانی های رسی متصل هستند.
را مواد معدنی خاک رس سیلیکات‌های آلومینیومی متورم‌شونده و لایه‌ای هستند که حاوی مولکول‌های آب در ساختار خود هستند و می‌توانند کاتیون‌های مغذی را به هم متصل کنند.
مهم ترین کانی های رسی کائولینیت هستند (ال 2 [(OH) 4 Si 2 O 5 ]) و مونتموریلونیت (ال 2 [(OH) 2 Si 4 O 10 ] · n اچ 2 O) .
اگر یون‌های آلومینیوم با یون‌های منیزیم در شبکه مونتموریلونیت مبادله شوند، سایر کاتیون‌های مغذی بین لایه‌ها ذخیره می‌شوند تا بار را متعادل کنند.
با این حال، نه تنها کاتیون های مغذی، بلکه ترکیبات آلی مانند بیوسیدها مانند حشره کش ها، آفت کش ها یا علف کش ها را می توان بین لایه های مواد معدنی رسی ذخیره کرد.

مواد آلی

زیست توده گیاهی و جانوری مرده موجود در خاک هوموس نامیده می شود. هوموس متشکل از مواد هیومیک مولکولی بالا با ترکیبات مختلف است که به طور مداوم توسط فرآیندهای شیمیایی و بیوشیمیایی در حال ساخت، شکستن و بازسازی هستند. در نهایت، آنها توسط میکروارگانیسم ها با استفاده از اکسیژن اتمسفر برای تشکیل دی اکسید کربن، آب و نیترات، یعنی معدنی، تجزیه می شوند.
مواد هیومیک سطح زیادی دارند و در ساختار خود قطب های زیادی دارند گروه های عاملی. در نتیجه آنها قادر به انتقال آب و کاتیون ها هستند. به عنوان مثال . ب . ک + ، NH 4 + ، تقریبا 2+ ، میلی گرم 2+ برای اتصال مواد مغذی از سوی دیگر، فلزات سنگین نیز می توانند متصل شوند.

گروه های عملکردی مهم مواد هیومیک
گروه کربوکسی -کوه
گروه کربونیل -CO-
گروه هیدروکسی -اوه
گروه آمینو -NH 2
گروه imino -NH-

مواد هیومیک به رنگ زرد تا سیاه و تا حدی محلول در آب هستند. رنگ تیره آب ب. در مناطق باله ای ناشی از مواد هیومیک محلول است.
مواد هیومیک مهمترین منبع طبیعی برای تامین نیتروژن گیاهان هستند. آنها همچنین تبادل کاتیونی تعادل آب و مواد مغذی را در خاک تنظیم می کنند.

مواد هیومیک و کانی های رسی پیوندهای شیمیایی به اصطلاح هستند “کمپلکس هوموس خاک رس” به یکدیگر متصل می شوند که به موجب آن مواد هیومیک برای اتصال مواد مغذی اثربخشی بیشتری نسبت به مواد معدنی رسی دارند. مهمترین عناصر غذایی گیاه کاتیونها هستند ک + ، تقریبا 2+ و میلی گرم 2+ و همچنین نیترات و فسفات.
در اروپای مرکزی، خاک های زراعی معمولاً دارای 1-2٪ مواد هیومیک، به اصطلاح خاک های سیاه خاکی تا 7٪ و خاک مرتع تا 10٪ هوموس هستند.

از آنجایی که هوموس در نهایت معدنی می شود و گیاهان در طول رشد مواد مغذی مصرف می کنند، خاک کشاورزی باید بارها و بارها از طریق کوددهی با این مواد تامین شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا