اتو هان در شیمی

اعلامیه برندگان جایزه نوبل ماینو

معروف اعلامیه برندگان جایزه نوبل ماینو از سال 1955، در میانه جنگ سرد، نمونه ای از مسئولیت فزاینده دانشمندان در قبال نتایج کارشان و این واقعیت است که دانشمندان روز به روز مایل به رویارویی با این مسئولیت هستند. در این بیانیه ماینو آمده است:

ما امضاکنندگان ذیل طبیعت گرایان از کشورهای مختلف، نژادهای مختلف، عقاید مختلف، عقاید سیاسی متفاوت هستیم. از نظر خارجی، تنها چیزی که ما را به هم متصل می کند، جایزه نوبل است که اجازه دریافت آن را داشتیم.
ما خوشحال بودیم که زندگی خود را در خدمت علم قرار دهیم. ما معتقدیم که این راهی برای زندگی شادتر برای مردم است.
ما با وحشت می بینیم که دقیقاً این علم به بشر ابزاری می دهد تا خود را از بین ببرد.استفاده کامل نظامی از سلاح هایی که امروزه ممکن است می تواند زمین را به گونه ای رادیواکتیو آلوده کند که کل مردم نابود شوند. این مرگ می تواند بر افراد بی طرف و همچنین جنگ طلبان تأثیر بگذارد.
اگر جنگی بین قدرت‌های بزرگ شروع شود، چه کسی می‌تواند تضمین کند که به چنین مبارزه مرگباری تبدیل نمی‌شود؟ بنابراین ملتی که درگیر جنگ همه جانبه می شود، سقوط خود را به همراه خواهد داشت و کل جهان را به خطر می اندازد.
ما انکار نمی کنیم که شاید امروز ترس از این سلاح های مرگبار صلح را زنده نگه می دارد. با این وجود، ما فکر می‌کنیم که دولت‌ها معتقدند که دقیقاً با ترس از این سلاح‌ها می‌توانند از جنگ در درازمدت اجتناب کنند، خود توهم است. ترس و تنش اغلب باعث جنگ شده است.
به همین ترتیب، به نظر ما یک خودفریبی است که باور کنیم درگیری های جزئی را همیشه می توان با سلاح های سنتی حل کرد. در خطر شدید، هیچ کشوری از استفاده از هر سلاحی که فناوری علمی می تواند تولید کند، خودداری نخواهد کرد.
همه کشورها باید تصمیم بگیرند که داوطلبانه خشونت را به عنوان آخرین راه حل کنار بگذارند. اگر آنها حاضر به انجام این کار نباشند، دیگر وجود ندارند.

ماینو/دریاچه کنستانس، 15 ژوئیه 1955

کورت آلدر، کلن
مکس بورن، بد پیرمونت
آدولف بوتناند، توبینگن
آرتور. H. COMPTON، سنت لوئیس
گرهارد دوماگ، ووپرتال
هانس فون اویلر-چلپین، استکهلم
اتو هان، گوتینگن
ورنر هایزنبرگ، گوتینگن
جورج وی. هیوسی، استکهلم
ریچارد کوهن، هایدلبرگ
فریتز لیپمن، بوستون
هرمان جوزف مولر، بلومینگتون
پل هرمان مولر، بازل
لئوپولد روزیکا، زوریخ
فردریک سودی، برایتون
وندل ام استنلی، برکلی
هرمان استودینگر، فرایبورگ
هیدکی یوکاوا، کیوتو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا