آهک و سنگ آهک در شیمی

تشکیل غارهای استالاکتیتی

با ورود به یک غار استالاکتیتی، افراد تحت تأثیر شکل‌های گوناگون سازنده‌ها قرار می‌گیرند. استالاکتیت ها در غارها در اثر انحلال بسیار آهسته و بارش سنگ آهک ایجاد شده اند. دی اکسید کربن از هوا در آب باران حل می شود. این مقدار کمی ایجاد می کند اسید کربنیک. هنگامی که آب باران با اسید ضعیف از طریق سنگ آهک متخلخل نفوذ می کند، بی کربنات کلسیم به راحتی محلول تشکیل می شود.

CaCO3 + CO2 + اچ2O ⇄ تقریبا2+ + 2HCO3-

هنگامی که آب قطره آویزان در سقف غار دوباره تبخیر می شود، کربنات کلسیم کم محلول دوباره به شکل آویزان تشکیل می شود. استالاکتیت ها اگر آب از نقطه چکیدن روی زمین تبخیر شود، رشد می کنند استالاگمیت ها به بالا.

استفاده از سنگ آهک

را استفاده از سنگ آهک بسیار متنوع است در صنعت ساختمان به عنوان بلوک ساختمانی و به عنوان سنگریزه استفاده می شود. سنگ آهک ماده اولیه تولید سیمان، سودا و شیشه است. همچنین به عنوان یک افزودنی در فرآیند کوره بلند برای تولید آهن خام استفاده می شود. در اینجا وظیفه تشکیل سرباره کوره بلند به راحتی ذوب (از نظر شیمیایی، سیلیکات کلسیم) با دی اکسید سیلیسیم که به عنوان ماده افزودنی در سنگ آهن موجود است را دارد. سپس می توان آن را به صورت مایع از کوره بلند خارج کرد.

حذف دی اکسید گوگرد از گازهای دودکش نیروگاه های زغال سنگ (سولفورزدایی گازهای دودکش) عمدتاً با سوسپانسیون کربنات کلسیم (دوغاب) انجام می شود. سنگ آهک به دی هیدرات سولفات کلسیم تبدیل می شود که به عنوان گچ در صنعت ساختمان استفاده می شود.

اکسید کلسیم (آهک سریع) از کربنات کلسیم با سوزاندن (حرارت تا حدود 1000 درجه سانتیگراد) به دست می آید که سپس از جمله برای تولید آهک و ملات آهک در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود.

CaCO3→1000درجهسی CaO + CO2

در کشاورزی و جنگلداری از پودر سنگ آهک به عنوان کود و خنثی سازی خاک های اسیدی استفاده می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا