کمیت های ترکیبی در شیمی | فرهنگ لغت دانشجویی

سیستم های شیمیایی اغلب از چندین ماده تشکیل شده اند، به عنوان مثال. ب- محلول آبی اسید سولفوریک یا نمک معمولی یا مخلوط گاز مانند گاز سنتز برای سنتز آمونیاک. واکنش پذیری اسید سولفوریک با محتوای یون اکسونیوم آن تعیین می شود، در حالی که تبدیل مواد در سنتز آمونیاک به نسبت مولی گازهای نیتروژن و هیدروژن بستگی دارد. رنگ محلول آبی نیز بسته به مقدار رنگی که به آن محلول اضافه می شود تغییر می کند.

بنابراین ترکیب مخلوط مواد برای سیر واکنش های شیمیایی اهمیت بسیار زیادی دارد. او خواهد گذشت اندازه های ترکیب مشخص شده. سرعت واکنش‌های شیمیایی به ترکیب سیستم واکنش بستگی دارد، همانطور که پتانسیل الکتروشیمیایی یک الکترود در محلول الکترولیت آبی دارد.

ترکیب یک سیستم را می توان به صورت تجربی به روش های مختلف تعیین کرد. با این حال، سایر کمیت‌های اندازه‌گیری شده برای سیستم‌های واکنش گازی نسبت به جامدات یا مایعات به راحتی قابل دسترسی هستند. بنابراین پارامترهای ترکیبی مختلفی تعریف شده‌اند که جرم یا مقدار ماده هر جزء (i) را می‌توان نسبتاً آسان محاسبه کرد.

درصد معمولاً برای مواد جامد و مخلوط گاز استفاده می شود، زیرا جرم جامدات و فشار یا حجم گازها را می توان به راحتی اندازه گیری کرد. ترکیب گازها اغلب با استفاده از فشارهای جزئی که بیشتر شبیه غلظت های موجود در محلول ها هستند.

تصویر

برای محلول ها، رایج ترین اندازه ترکیب عبارت است از غلظت مولی ، زیرا از این مقدار می توان مقدار ماده یک ماده محلول را مستقیماً از حجم محلول تعیین کرد. وقتی شیمیدانان در مورد غلظت یک محلول صحبت می کنند، تقریباً همیشه منظور آنها غلظت ماده است. این کمیت برای توصیف ثابت های تعادل و همچنین برای محاسبه سرعت واکنش استفاده می شود.

آ + ب سی + D ک ج = c(C) سی دی) ج (الف) ج (ب) v آر = Δ ج (آ) Δ تی = Δ ج (ب) Δ تی = k ج (الف) ج (ب)

محتوای یک املاح (i) نیز می تواند به عنوان استفاده شود کسر جرمی یا غلظت جرمی مشخص شود.

تصویر

درصد کسر جرمی اسیدها و بازها مشترک است. ب. که به عنوان اسیدها یا بازهای 10% نامیده می شود. غلظت مولی را می توان از کسر جرمی نیز محاسبه کرد. با این حال، برای انجام این کار، به چگالی جدول بندی شده برای بسیاری از محلول های آبی نیاز دارید تا بتوانید جرم و حجم را به یکدیگر تبدیل کنید.

/* خطوط شکست عمدا حذف شده اند! -رابرت */ ?>

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا