ویکتور فرانسوا آگوست گریگنارد در شیمی

1. زمانی که در آن زندگی می کرد

قرن نوزدهم قرن تغییرات بزرگ سیاسی و اقتصادی بود. علوم طبیعی نیز در عصر انقلاب صنعتی به سرعت توسعه یافت.

WERNER VON SIEMENS عایق کابل و تولید صنعتی آن را توسعه داد که انتقال الکتریکی پیام ها را ممکن کرد.
در سال 1866 WERNER VON SIEMENS اصل الکترودینامیکی را توسعه داد. این امر امکان هدایت الکتریسیته را از طریق خطوط فشار قوی (از سال 1882) فراهم کرد.
توماس ادیسون لامپ را اختراع کرد. با این اختراعات و پیشرفت های مهم، شاخه جدیدی از صنعت نیز پدید آمد: صنعت برق که موتورهای الکتریکی، ماشین های دینام، کابل ها، تابلو برق، لامپ ها و غیره را تولید می کرد.
صنعت آهن با معرفی فرآیندهای جدید توسعه یافت و امکان ساخت ماشین آلات جدید و بهتر را فراهم کرد.

2. CV

ویکتور فرانسوا آگوست گریگنارد در 6 می 1871 در شربورگ متولد شد.

پس از ترک مدرسه، او به عنوان معلم در کلونی شروع به آموزش کرد و پس از دو سال به دانشگاه لیون نقل مکان کرد.

در سال 1894 او در دانشکده علوم در LOUIS BOUVEAULT دستیاری گرفت.
دوستی طولانی مدت بین GRIGNARD و دانشمند PHILIPPE BARBIER در لیون آغاز شد.

اولین تحقیقات GRIGNARD با هیدروکربن های غیر اشباع سروکار داشت. وی همچنین به بررسی واکنش‌های هالوآلکان ها n و آرن ها (آلکیل و آریل هالیدها) با منیزیم.
به توصیه باربیر، او در سال 1899 شروع به تجزیه و تحلیل ترکیبات آلی تشکیل شده در واکنش هالوآلکان ها و آرن ها کرد. ترکیبات منیزیم برای بررسی دقیق تر
گریگنارد کشف کرد که این “ترکیبات آلی منیزیمفوق العاده واکنش پذیر هستند و بسیاری از ترکیبات دیگر را می توان از آنها سنتز کرد.

در سال 1898 GRIGNARD به همراه BARBIER اولین کار خود را در مورد ترکیبات آلی منیزیم پس از او منتشر کرد.اتصالات GRIGNARD” یا ” معرف های GRIGNARD ” و دکترای خود را در علوم طبیعی گرفت.
در حدود سال 1900 دانشمند همچنین با H. MOISSAN تماس گرفت که به اکتشافات GRIGNARD اشاره کرد.
در سال‌های بعد، او کتون‌ها، استرهای کتون‌ها، نیتریل‌ها و ترپن‌ها را در تحقیقات خود گنجاند و روش‌هایی را برای سنتز ترکیبات آلی منیزیم ابداع کرد که آنها را «سنتزهای GRIGNARD» نامید.

ترکیبات GRIGNARD ترکیبات آلکیل منیزیم هالید هستند. آنها فرمول کلی R-Mg X را دارند.
R مخفف رادیکال آلکیل، X برای هالوژن مربوطه است. آنها از واکنش آلکیل هالیدهای مختلف با منیزیم در حضور اتر تشکیل می شوند.
از آنجا که این ترکیبات هالید آلکیل منیزیم حاوی پیوند بسیار قطبی بین کربن و منیزیم هستند، بسیار واکنش پذیر هستند.
آنها هنوز هم برای اجرا استفاده می شوند “GRIGNARD سنتز می کنداستفاده می شود، که در آن، بسته به مواد اولیه، محصولات واکنش بسیار متفاوتی تشکیل می شود، به عنوان مثال. به عنوان مثال.:

آلکان ها از هیدرولیز با آب تشکیل می شوند،
الکل های اولیه، ثانویه یا سوم با آلدهیدها و کتون ها تشکیل می شوند.
با دی اکسید کربن، اسیدهای کربوکسیلیک تشکیل می شوند.

در سال 1905 این دانشمند جوان به عنوان استاد دانشگاه بزانسون منصوب شد، اما یک سال بعد به لیون بازگشت و در سال 1908 در آنجا به مقام استادی در شیمی رسید.

در سال 1909، بیز از ویکتور گریگنارد دعوت کرد تا به دانشکده شیمی آلی در نانسی بپیوندد، جایی که او در سال بعد استاد شیمی آلی شد.

در سال 1912، ویکتور گریگنارد، همراه با PAUL SABATIER (هیدروژناسیون ترکیبات آلی) دریافت کرد. جایزه نوبل برای شیمی در به رسمیت شناختن تحقیقات و یافته های خود در مورد ترکیبات فلزی آلی (ترکیبات GRIGNARD).

در آغاز جنگ جهانی اول، گریگنارد به عنوان سرجوخه سابق به خدمت سربازی فراخوانده شد، اما به زودی از این خدمت آزاد شد زیرا قرار بود تحقیقات خود را در نانسی ادامه دهد.
تحقیقات او در زمینه محصولات واکنش ماده خام بنزن (بنزن) که دولت فرانسه می خواست از آن برای جنگ شیمیایی استفاده کند، گسترش یافت.
به منظور تحقیقات بیشتر، GRIGNARD به پاریس رفت. داشت گاز سمی درست می کرد فسژن گرفتار.

در سال های 1917 تا 1918 او از ایالات متحده بازدید کرد و سخنرانی هایی از جمله در مؤسسه ملون ایراد کرد. پس از جنگ جهانی اول، در سال 1919 به نانسی بازگشت و سپس به دنبال دوست و همکار خود، باربیر به عنوان استاد شیمی عمومی به لیون رفت.

در سال 1921، GRIGNARD یک موقعیت اضافی را به عنوان رئیس l’École de Chimie Industrielle، کالج شیمی در لیون پذیرفت و در همان زمان به عضویت شورای دانشگاه و رئیس دانشکده علوم درآمد.
علاوه بر ترکیبات آلی منیزیم، GRIGNARD با تجزیه آن نیز سروکار داشت هیدروکربن ها n در حضور ترکیبات کلرید آلومینیوم و هیدروژناسیون کاتالیزوری و هیدروژن زدایی در فشار کاهش یافته است.

GRIGNARD در طول فعالیت تحقیقاتی خود حدود 170 نشریه از جمله “رساله شیمی آلی” در 5 جلد منتشر کرد که دو جلد آن تنها پس از مرگ او در سال 1937 توسط همکارانش منتشر شد.

ویکتور فرانسوا آگوست گریگنارد در 13 دسامبر 1935 در لیون درگذشت.

3. دستاوردهای مهم

  • تحقیق در مورد ترکیبات آلی منیزیم، ترکیبات GRIGNARD
  • توسعه انواع “سنتزهای GRIGNARD” با ترکیبات آلی منیزیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا