ویتامین ها در شیمی | فرهنگ لغت دانشجویی

نیاز ویتامین

از نیازهای ویتامین یک فرد به سن، نیازهای بدنی و همچنین به عوامل محیطی بستگی دارد. کارگران سنگین و ورزشکاران رقابتی و همچنین زنان باردار و شیرده به ویتامین بیشتری نیاز دارند. این افراد در عین حال افزایش یافته اند تقاضای انرژی و بنابراین مقدار بیشتری بخورید. این افزایش نیاز به ویتامین ها را با یک رژیم غذایی ترکیبی تازه و سالم پوشش می دهد. استرس، نیکوتین، الکل و داروهای مختلف نیز نیاز به ویتامین را افزایش می دهند.

ویتامین ها بسیار ظریف هستند. نور، اکسیژن و گرما خیلی راحت آنها را از بین می برند. بنابراین می آید نوع جوانب مثبت و آماده سازی مال ما غذا اهمیت زیادی دارد فقط نگهداری، پوست کندن، خرد کردن، برش دادن و البته حرارت دادن، ویتامین هایی را که بعداً در غذای ما وجود ندارد، از بین می برد. نتیجه این است که غذا باید همیشه تا حد امکان تازه تهیه و مصرف شود. یک وعده غذایی خام هر روز ایده آل خواهد بود. هرکسی که رژیم غذایی نامتعادل دارد و فقط با غذای غذاخوری و محصولات کنسرو شده زندگی می کند، غذای کافی دریافت نمی کند.

تامین ناکافی ویتامین در طول زمان منجر به شدیدترین آنها می شود علائم کمبود، که می تواند کشنده باشد. در گذشته، مردم اغلب به دلیل دریافت ناکافی ویتامین دچار بیماری های ناشی از کمبود ویتامین می شدند. شناخته شده ترین کمبود ویتامین مطمئناً اسکوربوت است در کمبود طولانی مدت ویتامین C رخ می دهد.

در سال 1496 VASCO DA GAMA، گردشگر، در گزارش خود نوشت:
«اکثر ملوانان ما چنان در لثه‌های بالا و پایین متورم شدند که نمی‌توانستند غذا بخورند و آنقدر رنج کشیدند که نوزده مرد مردند. علاوه بر کسانی که درگذشتند، بیست و پنج تا سی نفر دیگر نیز به شدت بیمار شدند. تعداد کمی سالم ماندند.

خدمه کشتی او قربانی این بیماری مرموز شدند اسکوربوت چیزی که در آن زمان به عنوان “بیماری ارتش” یا “مصائب دریاها” نیز شناخته می شد. برای مدت طولانی هیچ “وسیله ای” علیه آن وجود نداشت.
فقط در سال 1747 جراح ناوگان انگلیسی درمان کرد جیمز لیند ، سربازان مبتلا به اسکوربوت با دادن مرکبات به آنها. تنها پس از یک هفته درمان، بیماران به همان اندازه که درمان شدند، خوب شدند. اما هیچ کس نمی دانست چرا آنها به این سرعت و به راحتی بهبود یافتند. فقط خیلی بعدتر امکان روشن شدن ارتباطات وجود داشت.

دلیل آن فقدان حیاتی بود ماده فعال اس، ویتامین C. اثرات آن بر بدن ویرانگر است. اختلالاتی رخ می دهد که به زودی به کل متابولیسم گسترش می یابد، تا از بین رفتن کامل همه عملکردهای حیاتی.

LIND همچنین دریافت که خوردن کلم ترش از بروز اسکوربوت نیز جلوگیری می کند. از آنجایی که این ماده غذایی ماندگاری طولانی دارد، در سفرهای دریایی طولانی وسیله ای موثر برای پیشگیری از این بیماری در دسترس بود.

یکی دیگر از بیماری های شایع کمبود ویتامین راشیتیسم در کودکان بود. کمبود ویتامین D که در متابولیسم کلسیم استخوان‌ها نقش دارد، منجر به نرم شدن استخوان‌ها و در نتیجه بدشکلی می‌شود. اما ویتامین D تحت تاثیر اشعه ماوراء بنفش در پوست تشکیل می شود.فقط 30 دقیقه نور خورشید روی پوست کافی است. بنابراین بیشتر کودکان طبقه کارگر بودند که در آپارتمان های تاریک زندگی می کردند که تحت تأثیر این بیماری قرار گرفتند.

کمبود ویتامین A شما را هدایت می کند. به اختلالات بینایی پیش ساز این ویتامین، بتا کاروتن، که به عنوان پروویتامین A نیز شناخته می شود، در بسیاری از سبزیجات مانند هویج یافت می شود. بنابراین توصیه می شود سالاد سبزیجات خام را با کمی روغن سرو کنید تا این ویتامین محلول در چربی بهتر جذب شود. بنابراین، رنگ زرد “چشم های چربی” در سوپ جوشانده شده از β-کاروتن حل شده در آن می آید.

ویتامین ها از داروخانه یا داروخانه

ویتامین های موجود در قرص های ویتامین و فرآورده های مشابه از طریق بیوتکنولوژی و با کمک میکروارگانیسم ها به دست می آیند. با این حال، این آماده‌سازی‌ها فقط باید به توصیه پزشک مصرف شوند که کمبود ویتامین مشخص شده باشد. با یک رژیم غذایی متعادل، تمام ویتامین ها به مقدار کافی جذب می شوند. عرضه بیش از حد حتی می تواند مضر باشد.

برخی از ویتامین ها و اهمیت آنها در جدول زیر ارائه شده است:

تصویر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا