متغیرهای حالت و فرآیند در شیمی | فرهنگ لغت دانشجویی

کمیت های فیزیکی را می توان با توجه به اینکه وضعیت یک جسم یا یک سیستم را مشخص می کند یا اینکه یک رویداد یا فرآیند را مشخص می کند، تشخیص داد.

متغیرهای حالت

متغیرهایی که موقعیت یا ماهیت فعلی یک ماده یا یک سیستم شیمیایی را مشخص می کنند به عنوان مشخص می شوند متغیرهای حالت . اینها نمونه هایی از متغیرهای حالت هستند جلد V از گازی که ابعاد متر از یک ماده چاپ پ و درجه حرارت تی در یک سیستم
متغیرهای حالتی که می توانند از حجم، فشار و دما استخراج شوند، می توانند در سیستم های ناهمگن ایجاد شوند. اینها به عنوان مثال ب. آنتالپی H آنتروپی اس و ظرفیت گرمایی ویژه ج شما نیز خواهید بود توابع دولت تماس گرفت. آنها توضیح می دهند که چگونه وضعیت یک سیستم به دست آمده است.

این را می توان با مثال دو کوهنورد که می خواهند از یک کوه بالا بروند نشان داد. کوهنوردان از سطح دریا (0 متر) شروع می شوند و قله در 1000 متر است. Hiker A مسیر 1 را طی می کند، Hiker B مسیر 2 را به بالای کوه انتخاب می کند. اختلاف ارتفاع تحت پوشش در هر دو مورد 1000 متر است و مستقل از مسیر است و بنابراین تابع حالت است. با این حال، طول کل مسیر تحت پوشش بستگی به مسیر طی شده دارد. این یک متغیر فرآیند است.

متغیرهای فرآیند

چنین متغیرهایی که یک عملیات یا یک فرآیند را مشخص می کنند، متغیرهای فرآیند نامیده می شوند. نمونه هایی از این قبیل متغیرهای فرآیند گرما هستند س یا کار دبلیو
تنها دو راه برای تغییر انرژی یک سیستم بسته وجود دارد: یا با افزودن یا آزاد کردن گرما یا با انجام کار.

گرما س انتقال انرژی است که به دلیل اختلاف دما بین سیستم و محیط اطراف آن رخ می دهد.
به عنوان مثال، دمای یک ماده با افزودن گرما افزایش می یابد.
وقتی صحبت از انتقال حرارت به میان می آید، یک تمایز اساسی بین انتشار و جذب گرما توسط سیستم ایجاد می شود: فرآیندهایی که در آن گرما از سیستم به محیط آزاد می شود. فرآیندهای گرمازا تماس گرفت. در فرآیندهای گرماگیر گرما از محیط گرفته می شود.

کار کنید دبلیو انتقال انرژی است که می تواند برای مثال استفاده شود. ب. حرکت وزنه در مجاورت سیستم.
در حین کار، یک جسم در اثر یک نیرو حرکت می کند یا تغییر شکل می دهد.
اگر کار در برابر یک نیروی خارجی ثابت انجام شود، انرژی سیستم کاهش می یابد زیرا روی محیط کار انجام داده است. کار با اندازه گیری متغیرهای حالت فشار، جابجایی و مساحت تعیین می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا