سیلیکات در شیمی | فرهنگ لغت دانشجویی

از آنجایی که نوع و نسبت کاتیون‌های فلزی موجود می‌تواند بسیار متفاوت باشد، همانطور که ساختار باقی‌مانده‌های اسید سیلیسیک نیز متفاوت است، تعداد زیادی سیلیکات مختلف وجود دارد.
سه ماده معدنی رایج در پوسته زمین پلاژیوکلاز هستند که 40٪ را تشکیل می دهند. (N / A [ AlSi 3 O 8 ] · تقریبا [ Al 2 Si 2 O 8 ] ) ; با ساختار شبکه فضایی، با 22 درصد فلدسپات پتاسیم [ AlSi 3 O 8 ] ) با ساختار لایه ای و با 18 درصد کوارتز (SiO 2 ) با ساختار شبکه فضایی

سیلیکات به عنوان مصالح ساختمانی

سیلیکات ها به دلیل فراوانی و خواص جالبی که دارند از دیرباز به عنوان مواد مورد استفاده قرار می گرفته اند. استفاده در درجه اول بر اساس خواص ویژه سیلیکات ها است. بزرگترین بخش از نظر حجم است کاربرد به عنوان مصالح ساختمانی با حجم بسیار زیاد (ماسه، بتن، سنگ های شکلی مانند آجر، شیشه). علاوه بر این، زمینه پرکننده ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

جلد

در طی هوازدگی سیلیکات های لایه ای تشکیل می شود. هزاران سال است که برای ساخت ظروف کاربردی استفاده می شود زیرا به راحتی آب را جذب می کند، به راحتی شکل می گیرد و پس از پختن بسیار سخت است.

سیمان یک ترکیب بسیار اساسی از سنگ آهک و سیلیکات حاوی آلومینیوم و آهن است. سیمان در حال حاضر مهمترین مصالح ساختمانی است. حاوی اکسید بازی CaO و اکسیدهای اسیدی است SiO 2 ، ال 2 O 3 و پا 2 O 3 به نسبت 70:30 (اکسید پایه: اکسید اسیدی).
از نظر فنی، سیمان با سوزاندن خاک رس (> 1400 درجه سانتیگراد) با افزودن آلومینیوم و اکسید آهن (III) در حضور سنگ آهک تولید می شود. سپس محصول عمدتاً از سیلیکات های تری کلسیم تشکیل شده است (3 CaO · SiO 2 ) دی کلسیم سیلیکات و سایر فازها (3 CaO · ال 2 O 3 3 CaO · پا 2 O 3 ) . این محصول در هوا و همچنین در زیر آب درمان می شود. انجماد عمدتاً بر اساس تشکیل سیلیکات های مونوکلسیم آبدار است. این کانی‌های ژل‌مانند دارای ساختارهای الیافی، ریز منشعب و نیمه کریستالی هستند که مانند چسب عمل می‌کنند و سنگدانه‌ها را به هم متصل می‌کنند و در نتیجه یک محصول سخت سنگی ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، هیدروکسید کلسیم آزاد شده در طول سخت شدن تبدیل می شود (Ca(OH) 2 ) با جذب دی اکسید کربن در کربنات کلسیم (CaCO 3 ) در اطراف، که کریستال های آن علاوه بر این در چارچوب سیلیکات گنجانیده شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا