تنفس سلولی در شیمی | فرهنگ لغت دانشجویی

تنفس سلولی در یک نگاه

فرآیندهای گلیکولیز، چرخه اسید سیتریک و زنجیره تنفسی، که در آن انرژی موجود در گلوکز به ATP تبدیل می شود، بسیار پیچیده است. به همین دلیل، ابتدا باید برخی از فرآیندهای اساسی که نباید از آنها غافل شد، توضیح داده شود. در انجام این کار، می خواهیم به دو سوال بپردازیم:

  1. چگونه انرژی حاصل از گلوکز به ATP وارد می شود؟
  2. محصولات واکنش چگونه تشکیل می شوند؟ اچ 2 O و CO 2 ?

پیوندهای هیدروژنی موجود در مولکول گلوکز پرانرژی هستند. از آنجایی که گلوکز و سایر مولکول های مواد مغذی دارای اتم های H بسیاری هستند، مواد پر انرژی هستند.
در گلیکولیز مولکول های گلوکز کمتر واکنش پذیر در ابتدا با افزودن فسفات واکنش پذیرتر می شوند. (فسفوریلاسیون). علاوه بر این سی 6 -ارتباط در 2 سی 3 -لینک ها شکاف. در یکی از این واکنش ها، اتم های هیدروژن الکترون های خود را از دست می دهند. پروتون ها تشکیل می شوند اچ + :

2 ساعت 2 ساعت + + 2e .

قبل از اینکه الکترون ها به اکسیژن در زنجیره تنفسی منتقل شوند، C NAD + + 2 ساعت + + 2e NADH + H + آنزیم NAD + آنها در:

NADH تشکیل می شود، پروتون های باقی مانده در محیط آزاد می شوند. انرژی اکنون در مولکول NADH است که معادل کاهش نامیده می شود.

در چرخه اسید سیتریک به تدریج اتم های کربن و اکسیژن هستند CO 2 آزاد شده و به خارج از سلول منتقل می شود. سایر اتم های H الکترون های خود را به اتم منتقل می کنند NAD + .
چرخه اسید سیتریک مرکز متابولیسم است. یکی از او بیرون می آید سی 4 -ارتباط (اگزالواستات)، که سپس با سی 2 -ارتباط (Acetyl-CoA) واکنش نشان می دهد. این سی 6 -ارتباط (سیترات) دوباره یکی می شود سی 4 -ارتباط استخراج شده توسط CO 2 از هیدروژن جدا می شود و الکترون ها از آن جدا می شوند NAD + و FAD منتقل می شوند.

در آخرین بخش تنفس سلولی، زنجیره تنفسی، بمصرف اکسیژن آغاز می شود. معادل کاهش NADH الکترون های خود را رها می کند و دوباره بسته می شود NAD + :

NADH ه + NAD + .

الکترون ها با انرژی در زنجیره انتقال الکترون به سمت پایین منتقل می شوند. این انرژی آزاد می کند که برای انتقال پروتون ها از ماتریکس به فضای بین غشایی استفاده می شود. سپس این پروتون ها با گرادیان غلظت از طریق مجتمع های سنتاز ATP جریان می یابند. انرژی آزاد شده در ATP محدود می شود:

ADP + P + انرژی ATP

در نهایت، الکترون‌ها به اکسیژن منتقل می‌شوند و یون‌های اکسیدی ایجاد می‌کنند که با پروتون‌ها تعامل دارند. 2 ساعت + واکنش به آب:

2 ساعت + + O 2- اچ 2 O .

به این ترتیب از یک مولکول گلوکز 38 مولکول تشکیل می شود ATP.

NAD + کوآنزیم دهیدروژناز است. نام شیمیایی آن نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید است. این مولکول به عنوان یک نوسان الکترونی عمل می کند. الکترون ها را می پذیرد و به NADH کاهش می یابد. در زنجیره تنفسی، دوباره الکترون ها را آزاد می کند و سپس به صورت اکسید شده می ایستد NAD + دوباره برای فرآیند موجود است.

/* خطوط شکست عمدا حذف شده اند! -رابرت */ ?>

وضعیت: 2010
این متن در حال ویرایش است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا