چند تراکم در شیمی

را چند متراکم شدنواکنش یک واکنش شیمیایی از مواد آلی است که در آن ماکرومولکول‌ها از مولکول‌های زیادی تشکیل می‌شوند در حالی که مولکول‌های کوچک‌تر از هم جدا می‌شوند. مولکول های جدا شده بیشتر مولکول های آب هستند. در این مورد، این نوع واکنش یک مورد خاص است واکنش تراکم.

از آنجایی که مولکول‌ها را می‌توان با هم ذخیره کرد و مولکول‌های دیگر از هم جدا می‌شوند، یعنی تبادل گروه‌های اتمی انجام می‌شود، این یک امر خاص است. واکنش جایگزینی.

نوع پیوندهای درگیر در واکنش شیمیایی حفظ می شود. اگر بین اتم‌های کربن مولکول‌ها در مواد اولیه پیوندهای منفرد وجود داشته باشد، محصولات واکنش نیز دارای پیوندهای منفرد در مولکول‌های خود هستند.

مولکول های مواد اولیه اغلب دارای گروه های عاملی یا سایر مکان های واکنشی هستند که واکنش را ممکن می کنند.

در مورد برخی از محصولات واکنش، نه تنها ماکرومولکول های خطی، بلکه ساختارهای شبکه ای فضایی نیز می توانند تشکیل شوند.

پلی تراکم در صنایع شیمیایی

علاوه بر پلیمریزاسیون و چند افزودن، پلی تراکم نوعی واکنش است که نقش مهمی در ساخت پلاستیک دارد.

این همان تعداد دوروپلاستیک است که توسط پلی تراکم ایجاد می شود.
این شامل فنولیک ها.

پلی آمیدهای ترموپلاستیک (انواع نایلون، پرلون) و پلی استرهای خطی و متقاطع (شکل زیر را ببینید) نیز از پلی تراکم ناشی می شوند.

چند متراکم شدن در طبیعت

بسیاری از مواد درشت مولکولی طبیعی نیز از واکنش های چند تراکمی تشکیل می شوند.

به این ترتیب زنجیره های پلی پپتیدی تشکیل می شوند که در آن بسیاری از اسیدهای آمینه با حذف مولکول های آب از گروه های آمینه و کربوکسیل با یکدیگر واکنش می دهند.

زنجیره‌های پلی‌پپتیدی تشکیل‌شده، ساختار اولیه از نظر ماهیت، تعداد و ترتیب باقی‌مانده‌های اسید آمینه در زنجیره را تشکیل می‌دهند. پروتئین هاn

پلی ساکاریدها استحکام – قدرت و سلولز همچنین از چند متراکم شدن بسیاری از مولکول های گلوکز تشکیل می شوند. در واکنش از گلوکز آب از گروه های هیدروکسیل جدا می شود تا ماکرومولکول های مربوطه را تشکیل دهند.

واکنش‌های بیوشیمیایی مربوطه که منجر به تشکیل ماکرومولکول‌ها می‌شوند توسط بیوکاتالیست‌ها (آنزیم‌ها) تحریک و کنترل می‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا