پراسئودیمیم در شیمی

خواص عنصر

طبقه بندی در جدول تناوبی
از عناصر و خواص
ساختار اتمی
عدد اتمی: 59 59 پروتون
59 الکترون
دوره 6 6 پوسته الکترونی اشغال شده
گروهی از لانتانیدها 3 (5) الکترون بیرونی
پیکربندی الکترون در حالت پایه [Xe] 6s24f3
الکترونگاتیوی 1.1
انرژی یونیزاسیون در eV 5.42
رایج ترین اعداد اکسیداسیون III
جرم اتمی عنصر در u 140.91
شعاع اتمی در 10-10 متر 1,828
شعاع یون در 10-1 0 متر 1.06 (+3)
حالت ماده در حالت عادی جشن

ثابت های مادی و فراوانی وقوع در طبیعت

ایزوتوپ های عنصر

در طبیعت، پرازئودیمیم تنها به شکل یک ایزوتوپ منفرد وجود دارد. ایزوتوپ های رادیواکتیو دیگری نیز به صورت مصنوعی تولید شده اند که برخی از آنها در جدول زیر آورده شده است.

عدد اتمی Z عدد جرمی A جرم اتمی در u فرکانس
که در ٪
نوع تابش
و انرژی بر حسب MeV
نیمه عمر
59 141 140,907 100%
142 141,909 به صورت مصنوعی β تصویر: 2.2 ساعت 7 بعد از ظهر
143 142910 به صورت مصنوعی β تصویر: 0.9 14 روز
144 143913 به صورت مصنوعی β تصویر: 3.0 17.3 دقیقه

طرح سطح انرژی

تصویر

خواص بیشتر

پراسئودیمیم یک فلز سنگین نقره ای-سفید، براق، به راحتی قابل تغییر شکل و نرم است. در هوا کمی زرد می شود و در دو تغییر آلوتروپیک رخ می دهد: α-praseodymium و β-praseodymium. پراسئودیمیم متعلق به لانتانیدها است. در ترکیبات خود، مراحل اکسیداسیون III و IV را تشکیل می دهد که مرحله III مهمترین آنها است. پرازئودیمیم به دلیل پتانسیل های معمولی، یک فلز پایه و بسیار واکنش پذیر است. در دمای بالاتر از 350 درجه سانتیگراد، خود به خود در هوا مشتعل می شود و می سوزد و پرازئودیمیم تری اکسید تشکیل می دهد. با آب و اسیدهای معدنی رقیق شده با تکامل هیدروژن واکنش می دهد. با کلر می سوزد و کلرید تشکیل می دهد. ترکیبات پرازئودیمیم بیشتر به رنگ آبی تا سبز است.

کشف

شیمیدان اتریشی، کارل اوئر فون ولسباخ، پرازئودیمیم را همراه با عنصر نئودیمیم در سال 1885 هنگامی که در حال تجزیه “زمین دی دیمر” با تبلور جزئی نیترات دوگانه آمونیوم بود، کشف کرد. او نام این عنصر را پراسئودیمیم (praseodymium) به معنی سبز تره (تره فرنگی) گذاشت و به آن نماد شیمیایی Pr داد.

وقوع/تولید

پراسئودیمیم چهل و نهمین عنصر رایج است که آن را به یکی از عناصر کمتر رایج روی زمین تبدیل می کند. در طبیعت، همیشه همراه با سریم و سایر فلزات خاکی کمیاب (به عنوان مثال در سریت، باستنازیت، مونازیت) وجود دارد. ذخایر اصلی در استرالیا، برزیل و هند است. پراسئودیمیم از خاک های سریتی ساخته می شود. سنگ معدن ها ابتدا با شناورسازی، جداسازی مغناطیسی یا الکترواستاتیکی غنی می شوند، سپس به هالیدها تبدیل می شوند و بعداً با استفاده از کریستالیزاسیون جزئی، تبادل یونی و استخراج مایع-مایع با EDTA از یکدیگر جدا می شوند. این عنصر با احیای بعدی هالیدها با کلسیم به دست می آید.

استفاده کنید

پرازئودیمیم به عنوان یک فلز خالص کاربرد فنی ندارد. در قالب آلیاژها و ترکیبات اما خواص مغناطیسی بسیار خوبی از خود نشان می دهد و برای تولید آهنرباهای دائمی مناسب است. برخی از ترکیبات پرازئودیمیم برای رنگ آمیزی شیشه، لعاب و غیره نیز استفاده می شود. هنگامی که با ترکیبات نئودیمیم مخلوط می شود، برای استفاده به عنوان شیشه محافظ چشم برای جوشکاری نیز خواص خوبی از خود نشان می دهد.

اتصالات مهم

اکسید Pr2O3 با رنگ زرد مایل به سبز.

ساختمان

پراسئودیمیم در دمای کمتر از 789 درجه سانتیگراد در نزدیکترین بسته بندی شش گوش متبلور می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا