هیدروکسید سدیم و سود سوزآور در شیمی | فرهنگ لغت دانشجویی

مشخصات

هیدروکسید سدیم (NaOH) یک ماده کریستالی سفید رنگ است که سود سوزآور نیز نامیده می شود. این ماده برای پوست، غشاهای مخاطی و چشم خورنده است. در صورت تماس با چشم، خطر تیرگی قرنیه و حتی نابینایی وجود دارد.

زخم هایی که به خوبی بهبود نمی یابند روی پوست ایجاد می شوند. بنابراین، هنگام جابجایی، قوانین ایمنی خاصی باید رعایت شود، به ویژه استفاده از عینک محافظ.

هیدروکسید سدیم یکی است ترکیب یونیکه در دمای 323 درجه سانتی گراد ذوب می شود. این ترکیب به شدت رطوبت سنجی است و به راحتی با دی اکسید کربن موجود در هوا واکنش می دهد و کربنات سدیم تشکیل می دهد، بنابراین این ترکیب باید در ظروف در بسته نگهداری شود.

2 NaOH + CO2 → Na2CO3 + H2O

هیدروکسید سدیم در آب حل می شود و گرمای زیادی تولید می کند. محلول آبی به عنوان سود سوزآور به دلیل غلظت بالای یون های هیدروکسید نشان داده شده است واکنش قلیایی و رنگ کاغذ نشانگر به شدت آبی.
این ترکیب همچنین در برخی از الکل ها مانند متانول و اتانول محلول است.

تولید

سود سوزآور همراه با کلر و هیدروژن از الکترولیز محلول کلرید سدیم در یک فرآیند پیوسته به دست می آید.
واکنش‌های اصلی که در عمل در الکترودها در طی الکترولیز محلول آبی کلرید سدیم با استفاده از فرآیندی که در اینجا توضیح داده می‌شود، رخ می‌دهد:

آند: 2 Cl- Cl2 + 2 e- E 0 = 1.35 ولت

کاتد: 2 H2O + 2 e- H2 + 2 OH- E 0 = -0.83 ولت

تشکیل همزمان کلر و هیدروژن نیاز به جداسازی دقیق محفظه های آند و کاتد دارد تا از تشکیل کلر اکسی هیدروژن جلوگیری شود. یون های سدیم از NaCl که وارد فضای کاتد می شوند و یون های OH- تشکیل شده در اینجا به صورت الکترولیتی منجر به تولید سود سوزآور می شوند که از فضای کاتد حذف می شود. ولتاژ سلولی که باید اعمال شود ناشی از پتانسیل های اکسیداسیون و کاهش فرآیندهای الکترود و اضافه ولتاژهایی است که اعمال می شود. یکی با ولتاژ سلولی 3.2 تا 4.2 ولت کار می کند.
این منجر به مقدار قابل توجهی انرژی برای الکترولیز می شود، بسته به فرآیند، 2500-3500 کیلووات ساعت انرژی الکتریکی به ازای هر تن کلر مورد نیاز است. تنها در آلمان 2 تا 3 درصد کل انرژی الکتریکی برای این کار مصرف می شود.

انواع مختلف فنی برای انجام فرآیند الکترولیز و جداسازی فضاهای الکترود وجود دارد. همه در حالت جریان مداوم کار می کنند. محلول غلیظ NaCl که از یونهای خارجی مزاحم پاک شده است، دائماً به داخل محفظه آند پمپ می شود. در اینجا، بخشی از یون های کلرید اکسید می شود و کلر تشکیل می دهد، در حالی که مقدار معادل یون سدیم به ناحیه کاتد می رسد، که سود سوزآور از آن گرفته می شود.
محلول NaCl استفاده شده از محفظه آند خارج می شود. با افزودن نمک طعام جامد به غلظت اولیه برمی گردد و دوباره استفاده می شود.اصل دایره ای).

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا