نیلز بور در شیمی | فرهنگ لغت دانشجویی

مدل اتمی بور

BOHR به کار فشرده بر روی مسئله ساختار اتمی ادامه داد و در مارس 1913 اولین بخش از اثر مشهور جهانی خود “در مورد ساختار اتم ها و مولکول ها” را برای رادرفورد فرستاد. در همان سال کار در مجله پیشرو منتشر شد “مجله فلسفیو در دنیای حرفه‌ای غوغا کرد، زیرا عادات فکری فیزیک کلاسیک را شکست. در این کار، BOHR یک مدل اتمی ارائه کرد که اکنون آن را می‌نامیم مدل اتمی بور می داند و در آن مفاهیم فیزیک کلاسیک را با مفاهیم فیزیک کوانتومی ترکیب می کند.
با کمک این مدل، می‌توان خواص عناصر مختلف را پیش‌بینی کرد و توضیح داد که چرا اتم‌ها فقط نور با فرکانس مشخصی ساطع می‌کنند.

در سال 1916 BOHR در دانشگاه کپنهاگ کرسی استادی گرفت، در سال 1920 کرسی فیزیک نظری برای او ایجاد شد و در سال 1921 مؤسسه خود را برای فیزیک نظری دریافت کرد. این مکان به «مکه محققین هسته ای همه کشورها» تبدیل شد. اگر کسی مدتی در این موسسه کار کرده باشد، در تمام دنیا یک تمایز بالا و نشانه کیفیت محسوب می‌شد. بسیاری از دانشمندان برجسته در آنجا ماندند. در سال 1922 دستاوردهای NIELS BOHR با اعطای جایزه نوبل شناخته شد.

سایر دستاوردهای علمی

علاوه بر مشکلات ساختار اتمی، BOHR همیشه به مسائل معرفت‌شناختی می‌پردازد. بنابراین او این را در سال 1918 توسعه داد اصل مطابقت. بیان می‌کند که نظریه کوانتومی می‌تواند مطابق با نظریه کلاسیک باشد. برای حالت محدود جرم های بزرگ یا ابعاد مدار بزرگ، مکانیک کوانتومی باید به مکانیک کلاسیک تبدیل شود.

در سال 1927، BOHR اصل دیگری را توسعه داد که آن را نامید اصل مکمل بودن تعیین شده است. این امکان تفسیر یکپارچه از پدیده های مکانیکی کوانتومی را فراهم می کند. خود BOHR فرموله کرد:اصطلاحات ذره و موج با تضاد با یکدیگر مکمل یکدیگر هستند. آنها تصاویر تکمیلی از آنچه در حال رخ دادن است

در دهه 1930، BOHR به طور فزاینده ای خود را وقف مسائل مربوط به این موضوع کرد فیزیک اتمی. به عنوان مثال، او توسعه یافته است B. 1939 همراه با فیزیکدان آمریکایی-آمریکایی WHEELER نظریه ای درباره شکافت هسته ای تازه کشف شده.

آخرین دوره خلاقیت او

پس از اینکه دانمارک توسط ورماخت آلمان در سال 1940 اشغال شد، BOHR ابتدا در کپنهاگ ماند. در سال 1943 بود که بلافاصله پس از دریافت اطلاعاتی در مورد دستگیری قریب الوقوع، در یک سفر شبانه ماجراجویانه در یک قایق ماهیگیری، ابتدا به سوئد گریخت. بعداً از طریق انگلستان به ایالات متحده آمد و در آنجا به عنوان مشاور در ساخت و ساز مشغول به کار شد بمب اتمی با.

استفاده از این بمب در سال 1945 در هیروشیما و ناکازاکی او را به شدت تکان داد. پس از بازگشت به کپنهاگ در سال 1945، BOHR مشتاقانه علیه ساخت سلاح های هسته ای مبارزه کرد.

علاوه بر تعداد زیادی از نشریات تخصصی، BOHR همچنین آثار متعددی در مورد مسائل معرفتی و فلسفی در فیزیک نوشته است. اولین مجموعه از چنین انتشاراتی در اوایل سال 1931 به زبان آلمانی با عنوان Atomtheorie und Naturbeschreibung منتشر شد.

BOHR با خوشحالی ازدواج کرد. او شش پسر داشت که یکی از آنها فیزیکدان هسته ای تحسین شده ای شد و جایزه نوبل فیزیک را نیز دریافت کرد.
BOHR در 18 نوامبر 1962 در کپنهاگ درگذشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا