نیترات در شیمی

تشخیص یون نیترات

راه های مختلفی وجود دارد تشخیص نیترات . با این حال، نیترات ها را نمی توان با واکنش های بارش شناسایی کرد.

بنابراین، از یک طرف، نوارهای آزمایشی ایجاد شد که مواد آن واکنش‌های رنگی مشخصی را با یون‌های نیترات ایجاد می‌کنند. یکی دیگر از واکنش های ساده تشخیصی برای یون های نیترات، به اصطلاح تست حلقه است.

چند قطره از محلول سولفات آهن (II) به محلول اضافه می شود تا از نظر یون نیترات آزمایش شود. در یک لوله آزمایش که در یک زاویه نگه داشته می شود، محلول با دقت با اسید سولفوریک غلیظ لایه بندی می شود (احتیاط! عینک ایمنی!). اسید سولفوریک چگالی بالاتری نسبت به محلول آبی دارد و در انتهای لوله آزمایش ته نشین می شود. یک حلقه عمدتاً قهوه ای رنگ در سطح مشترک ایجاد می شود که بر اساس تشکیل کمپلکس نیتروزوی آهن است.

نیترات های انتخاب شده

نیترات سدیم در نمک شیلی (کالیش) موجود است. از آنجا که نیترات سدیم آب را جذب می کند، هیچ نقشی به عنوان یک عامل اکسید کننده در آتش بازی ندارد. در تولید کود و در تولید نیترات پتاسیم استفاده می شود.
مقادیر کمی برای تثبیت رنگ گوشت استفاده می شود.

نیترات پتاسیم به ندرت در طبیعت وجود دارد و باید از نیترات سدیم ساخته شود. همچنین جزء مهم پودر سیاه، مخلوطی از 10% گوگرد ریز آسیاب شده، 15% زغال چوب آسیاب شده و 75% نیترات پتاسیم است. این از قرن دوازدهم در چین و از قرن چهاردهم در اروپا (راهب برتولد شوارتز) به عنوان ماده منفجره و پیشران در توپ ها و تفنگ ها استفاده شده است.
از یک کیلوگرم پودر سیاه حدود 2300 لیتر محصول واکنش گازی تشکیل می شود.
نیترات پتاسیم در آتش بازی برای شعله های آتش و به عنوان جزئی از مخلوط های سرد استفاده می شود.

نیترات آمونیوم جزء مهم کودها است. اما به دلیل اثر انفجاری آن نباید به صورت خالص، بلکه فقط در مخلوط با کربنات کلسیم به عنوان نیترات کلسیم آمونیوم استفاده شود.
نیترات آمونیوم به عنوان یک عامل اکسید کننده قوی در فناوری مواد منفجره استفاده می شود. می توان از آن در مخلوط با TNT (تری نیتروتولوئن) در بمب استفاده کرد. در صورت تجزیه حرارتی ناگهانی هنگام گرم شدن، 7 مول از محصولات واکنش گازی از 2 مول نیترات آمونیوم جامد تشکیل می شود.

2ناچ4نO3→2ن2+O2+4اچ2O(دبلیوآسسهدرستیعنیآمترپf)

اکسیژن آزاد شده می تواند بیشتر با سایر مواد منفجره اضافه شده واکنش نشان دهد و در نتیجه اثر انفجاری را بیشتر افزایش دهد.

در فناوری آتش بازی، نیترات های دیگری نیز اضافه می شود که در هنگام سوختن آتش بازی به رنگ های مشخصی منجر می شود. نیترات باریم یک چراغ سبز و نیترات استرانسیم نور قرمز در هنگام آتش بازی ایجاد می کند (شکل 1 را ببینید).

نیترات مهم دیگر است نیترات نقره ، که می توان از واکنش اسید نیتریک غلیظ با نقره ساخت. نیترات نقره به دست آمده از این طریق برای آبکاری نقره گالوانیکی استفاده می شود. همچنین برای حذف ضایعات (سنگ جهنم) و به عنوان یک معرف مهم در شیمی تجزیه استفاده می شود، به عنوان مثال. ب. برای اثبات یون های هالید (کلرید، برمید، یدید).

واکنش تشخیص بر این اساس است که محلول نیترات نقره به صورت قطره ای به محلول نمونه اسیدی اضافه می شود. در مجاورت هالیدهای ذکر شده، هالید نقره تشکیل می شود که در آب کم محلول است و به صورت رسوب رسوب می کند. کلرید نقره سفید، برمید نقره کمی مایل به زرد و یدید نقره به شدت زرد است.

آجینO3+نآبدرست→نآنO3+آجیبدرست↓

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا