مواد اولیه در شیمی

مواد خام مورد نیاز به عنوان مواد اولیه برای فرآیندهای شیمیایی- فنی معمولاً ابتدا باید فرآوری شوند.
مواد اولیه لازم تقریباً هرگز به شکل خالص در دسترس نیستند. مواد همراه مزاحم اغلب باید حذف شوند.

بسته به منشا و ترکیب آنها، چندین گروه از مواد خام متمایز بین مواد خام معدنی، فسیلی، تجدیدپذیر و مواد خام ثانویه تمایز قائل شده است. علاوه بر این، اغلب از مواد کمکی استفاده می شود.

مواد خام فسیلی یا حامل های کربن فسیلی در طول تاریخ زمین از موجودات زنده ای که پس از از بین رفتن میلیون ها سال به زغال سنگ، گاز طبیعی یا نفت تبدیل شدند، منشاء گرفته اند.
مواد خام معدنی اجزای طبیعی پوسته زمین هستند که می توانند به صورت سنگ معدن، سنگ یا نمک ایجاد شوند.

تصویر

مواد خام تجدید پذیر عمدتا از گیاهان به دست می آیند. مواد خام تجدید پذیر شامل چربی ها، روغن ها، چوب، پنبه، نشاسته، شکر و لاتکس است.

تصویر

مواد اولیه ثانویه محصولات جانبی و ضایعات فرآیندهای تولید یا محصولاتی هستند که ارزش اولیه خود را از دست داده اند اما همچنان می توانند به عنوان مواد خام مورد استفاده قرار گیرند.

مواد زائد بیشتر بازیافت می شود. مواد زائد شامل کاغذهای باطله، شیشه های شکسته، بقایای صنعت فلزکاری، زباله های پلاستیکی و اسید سولفوریک آلوده است. به فرآیندهای مورد نیاز برای این امر اشاره می شود بازیافت.

علاوه بر این، اغلب از مواد کمکی استفاده می شود.

چه زمانی مواد کمکی به افزودنی های شیمیایی اطلاق می شود که برای اجرای واکنش ها ضروری هستند، اما در محصول نهایی گنجانده نمی شوند. مواد کمکی کاتالیزورها، حلال ها، عوامل استخراج، جاذب ها یا امولسیفایرها هستند که پس از واکنش جدا شده، بازسازی شده و به فرآیند بازگردانده می شوند.

/* خطوط شکست عمدا حذف شده اند! -رابرت */ ?>

وضعیت: 2010
این متن در حال حاضر در حال ویرایش است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا