منیزیم در شیمی

خواص عنصر

طبقه بندی در جدول تناوبی
از عناصر و خواص
ساختار اتمی
عدد اتمی: 12 12 پروتون
12 الکترون
دوره 3 3 پوسته الکترونی اشغال شده
II گروه اصلی 2 الکترون بیرونی
پیکربندی الکترون در حالت پایه نه 3s2
الکترونگاتیوی 1.2
انرژی یونیزاسیون در eV 7646
رایج ترین اعداد اکسیداسیون 2
جرم اتمی عنصر در u 24.31
شعاع اتمی در 10-10 متر 1.60
شعاع یون در 10-1 0 متر 0.65
حالت ماده در حالت عادی جشن

ثابت های مادی و فراوانی وقوع در طبیعت

تصویر
براده های منیزیم

مدل پوسته

تصویر

دوره: 3 (M)
گروه اصلی: II
الکترون های بیرونی: 2

ایزوتوپ های عنصر

علاوه بر سه ایزوتوپ طبیعی، 14 ایزوتوپ رادیویی مصنوعی با اعداد جرمی 20-36 وجود دارد. ایزوتوپ های سبک تر (A<24) از بین می روند

تصویرتابش به ایزوتوپ های Na، ایزوتوپ های سنگین تر (A> 26) از طریق آن تجزیه می شوند.

تصویرتابش در ایزوتوپ های Al.

ترتیبی
شماره Z
فله
پرداخت A
جرم اتمی در u فرکانس
که در ٪
12 24 23,985 042 79.0٪
25 24,985 839 10.0٪
26 25,982,593 11.0٪

طرح سطح انرژی

تصویر

خواص بیشتر

منیزیم یکی از فلزات سبک است. منیزیم خالص نرم است، استحکام کمی دارد و همچنین در برابر خوردگی بسیار حساس است. هنگامی که فلز در معرض هوا قرار می گیرد، با یک لایه اکسید خاکستری پوشانده می شود که با این حال، آن را از واکنش های بعدی محافظت می کند. منیزیم قابل اشتعال است. در حین احتراق، انرژی زیادی به صورت گرما و همچنین به عنوان انرژی نور منتشر می شود. منیزیم با شعله ای خیره کننده می سوزد. از آنجایی که منیزیم نیز با اکسیژن متصل به شیمیایی واکنش می دهد، شعله را نمی توان با آب یا دی اکسید کربن خاموش کرد. منیزیم با اسیدها واکنش می دهد و نمک های منیزیم و هیدروژن را تشکیل می دهد. هنگامی که انرژی حرارتی تامین می شود، منیزیم نیز با آب واکنش می دهد.

کشف

در سال 1755 شیمیدان انگلیسی جوزف بلک (1728 – 1799) بود که عنصر شیمیایی منیزیم را در ادینبورگ (اسکاتلند) کشف کرد. نمک های منیزیم، مانند کربنات منیزیم پایه، نام خودسرانه Magnesia alba داده شد که به معنای منیزیم سفید است. این کار برای تشخیص این نمک های منیزیم از منیزیم سیاه، دی اکسید منگنز، که منیزیم سیاه نیز نامیده می شد، انجام شد. نام عنصر به سنگ مغناطیسی برمی گردد که یونانیان در زمان های قدیم به آن نام magnetis lithos می دادند. ترجمه شده به معنای “سنگ ساخته شده از منیزیا” است. این نام بر اساس جایی است که آن را پیدا کردند، منظره یونانی مگنزیا. سر هامفری دیوی در لندن بار دیگر مسئول تولید منیزیم فلزی به شکل ناخالص است. در سال 1808 او توانست این کار را برای اولین بار با استفاده از الکترولیز انجام دهد. DAVY فلز جدید را منیزیم نامید، زیرا در آن زمان منگنز منیزیم نامیده می شد. با کاهش کلرید منیزیم با پتاسیم، دو شیمیدان AB BUSSY (1794 – 1882) و JUSTUS VON LIEBIG (1803 – 1873) برای اولین بار در سال 1828 موفق به بدست آوردن منیزیم خالص شدند، اگرچه این کار به طور مستقل انجام شد.

وقوع/تولید

کسر جرمی در گوشته زمین 1.94 درصد برای منیزیم محاسبه شد. این بدان معنی است که فلز در رتبه هشتم فرکانس عنصر قرار دارد و همچنین یکی از ده عنصر رایج است. در طبیعت به شکل خالص آن وجود ندارد. ترکیبات آن را می توان در پوسته زمین تا عمق 16 کیلومتری یافت. منیزیم در آب دریا به شکل نمک منیزیم یافت می شود. سهم آن در شوری کل دریا حدود 15 درصد است. نمک های منیزیم کم محلول اغلب به صورت رسوبات غلیظ ایجاد می شوند. رشته‌های کوه کامل، برای مثال، توسط دولومیت دو نمکی منیزیم تشکیل شده‌اند که نام خود را به رشته کوهی به نام دولومیت در تیرول در شمال ایتالیا داده است. علاوه بر این، منیزیم را می توان به عنوان نمک اپسوم در برخی از چشمه های معدنی، به اصطلاح آب های اپسوم، یافت. علاوه بر این، ترکیبات منیزیم تقریباً در تمام اشکال بیولوژیکی حیات، یعنی گیاهان، حیوانات و انسان ها وجود دارد. منیزیم از کلرید منیزیم با استفاده از الکترولیز نمک ذوب شده تولید می شود.

استفاده کنید

به دلیل خواصی که دارد، منیزیم خالص به ندرت در فناوری استفاده می شود. با این حال، مهم، احتراق خوب آن است، با نور روشن در همان زمان تولید می شود. به دلیل این خاصیت، از آن به صورت پودر در صنایع آتش‌زی استفاده می‌شود. در اینجا از آن به عنوان فلاش برای عکاسی استفاده می شود و در ترقه ها، شراره ها و در شراره های منیزیمی که برای علامت گذاری اهداف حمله هوایی استفاده می شود، یافت می شود. علاوه بر این، به عنوان یک عامل کاهنده برای استخراج فلزاتی مانند بریلیم، تیتانیوم، اورانیوم و غیره از اکسیدها یا هالیدهای آنها استفاده می شود. بیشتر منیزیم تولید شده در تولید آلیاژهای منیزیم استفاده می شود. این آلیاژها با چگالی کم، استحکام مکانیکی بالا و مقاومت در برابر خوردگی مشخص می شوند. علاوه بر این، آنها را می توان تنها با هزینه کم به خوبی پردازش کرد. آنها در ساخت هواپیما و وسایل نقلیه موتوری، مهندسی مکانیک، در ساخت وسایل حمل و نقل، ماشین‌های خانگی، ماشین‌های اداری و دستگاه‌های نوری در مهندسی برق و الکترونیک استفاده می‌شوند.

اتصالات مهم

– کربنات منیزیم (تولید پودر پخش کننده زخم، پودر دندان و خمیر دندان، به عنوان پادزهر برای مسمومیت با اسیدها، آرسنیک و نمک های فلزی، برای تولید پودرها و مواد پاک کننده و به عنوان پرکننده در کاغذ، لاستیک و رنگ)
– هیدرات سولفات منیزیم (نمک اپسوم)
– ترکیب پیچیده کلروفیل (رنگدانه گیاهی سبز لازم برای فتوسنتز)

ساختمان

کریستال های فلزی شش ضلعی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا