مدل ذرات در شیمی | فرهنگ لغت دانشجویی

تمام پارچه ها از بسیار کوچک ساخته شده اند ذره، اتم هاn یونen و مولکول هاn ساخته شده است. را ساختار مواد را می توان با استفاده از مدل ذرات توصیف کرد. عبارات اساسی آن عبارتند از:

  1. همه پارچه ها از ذرات ریز تشکیل شده است ذرات مواد مختلف از نظر جرم و اندازه متفاوت هستند. ذرات یک ماده از نظر جرم و اندازه برابر هستند. ذرات همیشه بسیار کوچک هستند.
  2. فضای خالی بین ذرات وجود دارد. فاصله بین ذرات بسته به حالت تجمع متفاوت است.
  3. ذرات مواد ثابت هستند جنبش. سرعت ذرات به دما بستگی دارد.
  4. بین کوچکترین ذرات مواد نیروهای جاذبه وجود دارد قدرت ها. این نیروهای جذاب فقط برد کوتاهی دارند.

طیف وسیعی از شواهد تجربی برای این اظهارات و همچنین شواهدی از زندگی روزمره وجود دارد:

به عنوان مثال، اگر شکر را در آب حل کنید، پس از مدت کوتاهی دیگر نمی توانید شکر را ببینید، اما همچنان می توانید آن را بچشید.
حتی پس از فیلتر کردن، محلول هنوز شیرین است. ظاهراً قند موجود در آب به صورت ذرات بسیار ریز توزیع شده است که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند. ذرات شکر آنقدر کوچک هستند که از صافی نیز عبور می کنند.

هوا با اجزای اصلی نیتروژن و اکسیژن در اطراف ما وجود دارد. ما همچنین آنها را در باد یا طوفان احساس می کنیم. گازهای موجود در هوا برای ما قابل رویت نیستند، اما وجود دارند. وقتی آب شروع به جوشیدن می کند، می توانید بخار آب (آب گازی) را ببینید.

  • اگر چند قطره جوهر را بدون هم زدن در یک لیوان آب گرم بریزید، جوهر بعد از مدتی خودش را در آب پخش می کند.
    دود سیگار را می توان در مکان های مختلف یک اتاق درک کرد. این اختلاط مواد به این دلیل است که ذرات همه مواد حرکت می کنند. دلایل این امر هستند حرکت قهوه ای و در نتیجه انتشار از پارچه ها
  • یک فنر مارپیچ، به عنوان مثال. B. ساخته شده از فلز یا پلاستیک، شما می توانید جدا بکشید. اگر یک انتهای آن را رها کنید، به شکل اولیه خود باز می گردد. هوای یک پمپ هوا را می توان فشرده کرد (اما نه به طور دلخواه دور). نیروهای جاذبه بین ذرات اجسام عمل می کنند.
    نیروهای جاذبه را نیروهای چسبنده یا چسبنده می نامند. نیروهای چسبنده بین ذرات یک ماده، نیروهای چسبنده بین ذرات مواد مختلف عمل می کنند.

مدل ذرات و حالات ماده

اگرچه جامدات، مایعات و گازها همگی از ذرات تشکیل شده اند، اما از نظر ساختار، شکل و حجم متفاوت هستند. تفاوت ها در نمای کلی در شکل 2 خلاصه شده است.

مدل ذرات و اهمیت آن

مانند هر مدل دیگری، مدل ذرات ساده‌سازی واقعیت است. با کمک آن می توان شکل و رفتار حجمی اجسام را تفسیر کرد. همچنین تعدادی پدیده دیگر وجود دارد که می توان آنها را با استفاده از مدل ذرات تفسیر کرد. این شامل:

  • انتشار
  • کاهش رسانایی فلزات هنگام گرم شدن
  • انسجام، چسبندگی و مویینگی،
  • ذوب و جامد شدن، جوشاندن و متراکم شدن و همچنین تبخیر،
  • تغییر حجم اجسام با تغییر دما

/* خطوط شکست عمدا حذف شده اند! -رابرت */ ?>

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا