متانوئیک اسید در شیمی | فرهنگ لغت دانشجویی

نام سیستماتیک موضوع از ساختار آنها ناشی می شود. فرمول مولکولی این ترکیب HCOOH است.

اسید متانوئیک ساده ترین نماینده آن است اسیدهای کربوکسیلیک. از آنجایی که از آلکان ها مشتق شده و فقط یک گروه کربوکسیل دارد، به اسیدهای آلکانوئیک موجود در اسیدهای کربوکسیلیک تعلق دارد.

با این حال، در مقایسه با سایر اسیدهای آلکانوئیک، یک ویژگی خاص در ساختار مشخص می شود. از آنجایی که تنها یک اتم کربن در مولکول وجود دارد که علاوه بر پیوند دوگانه به اتم اکسیژن و پیوند با گروه هیدروکسیل، با اتم هیدروژن پیوند دارد، اسید فرمیک می‌تواند به عنوان یک آلدهید نیز عمل کند.گروه آلدهید: پیوند دوگانه بین اتم کربن و اتم اکسیژن و پیوند بین اتم کربن و هیدروژن).

با توجه به این ویژگی ساختاری، اثر کاهشی دارد که در عین حال منجر به اثبات می تواند به کار رود. تشخیص با محلول نیترات نقره آمونیاکی یا با محلول Fehling مثبت است. در این واکنش اسید فرمیک به دی اکسید کربن و آب تجزیه می شود.

جدای از آن، اسید فرمیک به دلیل گروه کربوکسیل مانند یک اسید واکنش می دهد. محلول های آنها واکنش اسیدی نشان می دهند زیرا یون های هیدروژن (یا یون های هیدرونیوم) هنگام واکنش با آب تشکیل می شوند.

تصویر

به همین ترتیب، واکنش های تشکیل نمک معمولی است. نمک اسیدهای فرمیک نامیده می شود فرمت می دهد.

تصویر

با توجه به گروه کربوکسیل، اسید فرمیک می تواند با الکل ها واکنش داده و استرها را تشکیل دهد.

تولید

امکانات مختلفی برای تولید فنی وجود دارد. هنگام به دست آوردن استیک اسید (

( سی اچ 3 سی O O اچ )با اکسیداسیون هوا به عنوان مثال به عنوان مثال از نفت سبک، اسید فرمیک به عنوان یک محصول جانبی تشکیل می شود.

از نظر فنی، اسید از مونوکسید کربن و متانول ساخته شده است

( سی اچ 3 O اچ )هدفمند تولید شده است. در نتیجه متیل متان استر تشکیل شد

( اچ سی O O سی اچ 3 )سپس به اسید فرمیک تبدیل می شود.

روش جدیدتر هیدرولیز مستقیم است. هیدروکسید سدیم و مونوکسید کربن در دمای 120 درجه سانتیگراد و فشار 0.8 مگاپاسکال تشکیل می شوند و فرمت سدیم را تشکیل می دهند که سپس با اسید سولفوریک تجزیه می شود.

استفاده کنید

در پزشکی، به اصطلاح روح مورچه، مخلوطی از اسید فرمیک، اتانول و آب، به عنوان یک داروی ضد روماتیسمی مستقر شده است.

در غذاها، اسید فرمیک خود مجاز است نگهدارنده (E 236)، دو نمک فرمت کلسیم (E 238) و فرمت سدیم (E 237) نیز ممکن است استفاده شوند. اسید فرمیک برای ضد عفونی کردن بشکه های شراب و آبجو استفاده می شود.

سایر کاربردهای احتمالی اسیدی کردن سیلو است.

متانوئیک اسید در صنعت لاستیک به عنوان منعقد کننده و همچنین برای رسوب زدایی درج دیگ ها، در دباغی و در صنایع چرم و نساجی برای رنگ آمیزی، اشباع و مات کردن استفاده می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا