مبدل های کاتالیزوری اگزوز در وسایل نقلیه موتوری در شیمی

در سال های اخیر تعداد خودروها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. بیشتر وسایل نقلیه از سوخت های فسیلی برای تولید انرژی استفاده می کنند.

احتراق سریع بنزین در سیلندر موتور، مقداری از انرژی شیمیایی موجود در سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند که از طریق گیربکس به چرخ ها منتقل می شود.
گازهای خروجی حاصل احتراق هستند. آنها باری برای محیط زیست ما هستند. گازهای خروجی خودرو علاوه بر نیتروژن و بخار آب دارای حدود 10 درصد گازهای آلاینده با اجزای زیر است:
88٪ CO2، 10٪ CO، 0.2-0.8٪ NOx، 1٪ هیدروکربن های نسوخته (از جمله بنزن)، 0.4٪ آلدئیدها (گازهای تحریک کننده) و 0.03-0.05٪ SO2. 50 گرم بنزین که برای مسافت 1-2 کیلومتر کافی است، حدود 150 گرم CO2، 10 گرم CO و 1-2 گرم NOx از جمله موارد دیگر منتشر می کند.

احتراق یک لیتر بنزین باعث تولید حدود 10000 لیتر دود اگزوز می شود!

به منظور کاهش انتشار آلاینده های موجود در گازهای خروجی به محیط زیست، الف کاتالیزور بین موتور و سیستم اگزوز قرار گرفته است.

فرآیندهای احتراق بنزین در موتور

اکسیدهای کربن
دی اکسید کربن حاصل از اکسیداسیون مواد آلی یکی از گازهای گلخانه ای است و بر آب و هوای ما تأثیر می گذارد.

دی اکسید کربن با تمام احتراق مواد آلی از جمله احتراق کامل بنزین در موتور تولید می شود. برای انسان سمی نیست، اما در غلظت های بالا خفه کننده است.

در مقابل، احتراق ناقص بنزین باعث تولید مونوکسید کربن (CO) می شود. به خصوص مقادیر زیادی در وسایل نقلیه موتوری پس از استارت زدن و در هنگام بیکاری به وجود می آید. مونوکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو است اما برخلاف دی اکسید کربن بسیار سمی است. مونوکسید کربن حتی در کمترین مقدار نیز کشنده است زیرا به عنوان یک سم تنفسی مانع از انتقال اکسیژن در خون می شود.

اکسیدهای نیتروژن و ازن سطح زمین
با سوختن بنزین در موتور خودرو، گرمای زیادی آزاد می شود.
به دلیل دمای بالا، نیتروژن موجود در هوا با اکسیژن واکنش داده و اکسیدهای نیتروژن را تشکیل می دهد. اکسیدهای نیتروژن مختلفی می توانند تشکیل شوند. مخلوط این اکسیدهای نیتروژن نامیده می شود

نه ایکستعیین شده است.

اکسیدهای نیتروژن سموم قوی تنفسی هستند. در کودکان، آنها می توانند منجر به بیماری های تنفسی شوند. اکسیدهای نیتروژن همچنین مسئول تشکیل باران اسیدی و خشکی جنگل هستند. علاوه بر این، اکسیدهای نیتروژن در تشکیل ازن سمی سطح زمین تحت تأثیر تابش خورشیدی نقش دارند. به همین دلیل است که سطح ازن در مناطق شهری با ترافیک زیاد جاده ای هر تابستان به طرز نگران کننده ای افزایش می یابد.

دی اکسید گوگرد
مواد دیگری در گازوئیل وجود دارد که در طی احتراق تبدیل می شوند، به عنوان مثال. ب. ترکیبات گوگردی نفت. اینها در موتور می سوزند و دی اکسید گوگرد تشکیل می دهند که برای ریه ها بسیار تحریک کننده است.

دی اکسید گوگرد در رطوبت هوا حل می شود و اسید سولفور تشکیل می دهد که به عنوان یکی از اجزای باران اسیدی عامل تخریب بناهای تاریخی است.

مواد دیگر
علاوه بر محصولات احتراق، دود اگزوز خودروها همچنین حاوی اجزای نسوخته بنزین مانند بنزن سرطان زا و ترکیبات نیمه اکسید شده مانند آلدئیدها هستند که به عنوان محرک عمل می کنند.

نیاز فوری به کاهش انتشار آلاینده ها وجود دارد. این امر با تبدیل شیمیایی گازهای خروجی اگزوز به مواد کمتر سمی و مضر امکان پذیر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا