لاستیک در شیمی | فرهنگ لغت دانشجویی

لاستیک در اصل فقط از شیره شیری گیاهان به دست می آمد. امروزه امکان تولید آن به صورت مصنوعی و بهینه سازی خواص آن نیز وجود دارد. بنابراین لاستیک نامی برای مواد طبیعی یا مصنوعی است که در دمای اتاق خاصیت ارتجاعی لاستیکی دارند. اصطلاح “الاستیک” به این معنی است که یک تکه لاستیک پس از پیچاندن، خم شدن یا جدا شدن و سپس رها شدن به شکل اولیه خود باز می گردد. این فقط تا زمانی اعمال می شود که نیروها خیلی زیاد شوند: با بارهای سنگین، حتی یک پاک کن را می توان در وسط شکست.
هنگامی که گرم می شود، برخی از لاستیک ها شروع به جریان می کنند. این می تواند هنگام پردازش لاستیک به عنوان ماده اولیه برای تولید لاستیک خودرو استفاده شود.

هرمان استودینگر هنگامی که در سال 1920 ادعا کرد که موادی مانند لاستیک طبیعی از مولکول های بسیار بزرگ یعنی پلیمرهای مولکولی بالا تشکیل شده اند، در دنیای حرفه ای احساسی ایجاد کرد. او در سال 1922 آنها را “ماکرومولکول” نامید. او تشکیل پلیمرها را با پیوند شیمیایی و کووالانسی بلوک های ساختمانی مولکولی کوچک پلیمریزاسیون نامید. این مفهوم در ابتدا بسیار بحث برانگیز بود.

استخراج لاستیک طبیعی

لاستیک در توری (شیره شیری) چند صد گونه گیاه یافت می شود Euphorbiaceae، Moraceae و کامپوزیت ها به عنوان یک امولسیون کلوئیدی آبی موجود است. این امولسیون لاستیک و آب توسط پروتئین موجود در آن تثبیت می شود.
در میان بسیاری از گیاهانی که می توان از آنها کائوچو تهیه کرد، گیاهی با ارتفاع تقریبی 20 متر محصول می دهد. Hevea brasiliensis از منطقه آمازون بالاترین بازده و بهترین کیفیت. شماها لاتکس حاوی 30-40٪ لاستیک است. تولید جهانی لاستیک طبیعی در سال 2008 10 میلیون تن بود که تایلند و اندونزی هر کدام با 3 میلیون تن حجم اصلی را تامین کردند. از نظر تئوری، لاستیک را می توان از انواع مختلف قاصدک نیز به دست آورد، زیرا آنها نیز آب شیری تولید می کنند.
لاستیک طبیعی از شیر لاتکس با اسید رسوب می‌کند (انعقاد می‌شود)، سپس خیس می‌شود، شسته می‌شود و در نهایت به شکل فویل یا ورقه‌ها پخش می‌شود. پس از شستن مجدد، لاستیک خام خشک شده، به شکل توپ فشرده شده و برای پردازش بیشتر فرستاده می شود.

خواص و ساختار لاستیک خام

لاستیک طبیعی پلیمری متشکل از واحدهای ایزوپرن (2-متیل-1،3-بوتادین)، سیس-1،4-پلی ایزوپرن است.

تصویر

یک پلیمری لاستیکاین مولکول از 3000 تا 10000 واحد ایزوپرن تشکیل شده است.

لاستیک خام نرم و بسیار الاستیک است. با این حال، در دمای حدود 0 درجه سانتیگراد سخت می شود و در دمای بالاتر از 150 درجه سانتیگراد چسبناک و رقیق می شود. در حلال های آلی مختلف محلول است. به دلیل پیوندهای دوگانه موجود در مولکول پلیمر، لاستیک خام بسیار واکنش پذیر است و در هنگام ذخیره سازی در معرض نور و اکسیژن اتمسفر مورد حمله قرار می گیرد. این منجر به بدتر شدن خواص می شود. این عیب فقط با ولکانیزاسیون برطرف می شود.

علاوه بر این، پیوندهای دوگانه مولکول لاستیک خام برای واکنش های افزودن قابل دسترسی است: به این ترتیب، هالوژن، اکسیژن و گوگرد را می توان به مولکول اضافه کرد. این خاصیت یک پیش نیاز برای ولکانیزاسیون است، بلکه علت تردی مواد است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا