فیزیک در شیمی

مانند سایر علوم طبیعی، هدف تحقیقات فیزیکی این است که

  • برای شناخت ارتباطات و قوانین موجود در طبیعت،
  • قادر به توضیح و پیش بینی پدیده ها و فرآیندها با کمک دانش به دست آمده،
  • آگاهانه از دانش به دست آمده برای ایمن تر و دلپذیرتر کردن زندگی مردم استفاده کند.

پدیده های طبیعی و فیزیک

پدیده های طبیعی که فیزیک با آنها سروکار دارد بسیار متنوع هستند. هنگام بررسی هر پدیده طبیعی، سؤالاتی مطرح می شود که باید به آنها پاسخ داده شود. در زیر چند نمونه و سوالات مرتبط آورده شده است:

یک پدیده طبیعی رنگین کمان است. رنگین کمان چگونه تشکیل می شود؟ در چه شرایطی می توانید آن را ببینید؟ چرا رنگین کمان همیشه نوار رنگی یکسانی دارد؟ چرا گاهی حتی دو رنگین کمان را روی هم می بینید؟

آتش کمپ می تواند جذاب باشد. گرما و نور آتش از کجا می آید؟ آتش چگونه شروع می شود و چگونه می توان آن را خاموش کرد؟ چرا سوخت های مختلف مقادیر متفاوتی گرما و نور ساطع می کنند؟

کوه های یخی عظیم در آب اقیانوس منجمد شمالی و اقیانوس جنوبی شناور هستند. شما فقط نوک آن را می بینید زیرا حدود 90 درصد یک کوه یخ زیر آب است. چرا کوه یخی با وزن چند تن اصلاً شناور است؟ چرا بیشتر آن زیر آب است؟ کوه یخی شناور روی آب چقدر طول می کشد؟

در اتاق های بزرگ یا در کوه ها می توانید پژواک را بشنوید. چگونه چنین پژواکی ایجاد می شود؟ مدت زمان بین تماس و درک پژواک آن به چه چیزی بستگی دارد؟ تحت چه شرایطی پژواک چندگانه ایجاد می شود؟

فیزیک با همه اینها و بسیاری از سؤالات دیگر سروکار دارد. معمول روش های فکر کردن و کار کردن برای کسانی که چنین دارند اعمال می شود فعالیت هامانند مشاهده، توصیف، مقایسه، اندازه گیری، آزمایش یا تفسیر.

شاخه های فیزیک

به طور سنتی، فیزیک به زیر حوزه های زیر تقسیم می شود:

  • مکانیک: به خواص (حجم، جرم، چگالی) و حرکت اجسام، نیروها و اثرات آنها، شناوری و شنا، پرواز، ارتعاشات و امواج مکانیکی، تشکیل و خواص صوت می پردازد.
  • ترمولوژی یا ترمودینامیک: موضوع بررسی شما دمای اجسام، حالات ماده و تغییرات آنها، انتقال حرارت و موتورهای حرارتی است.
  • تئوری برق یا Electrics: از جمله به خواص اجسام باردار الکتریکی، مغناطیس، اثرات جریان الکتریکی، قوانین موجود در مدارهای الکتریکی، تولید و تبدیل انرژی الکتریکی، نوسانات الکترومغناطیسی و امواج می پردازد.
  • اپتیک: به انتشار نور، انعکاس و شکست، تشکیل تصاویر در آینه ها و عدسی ها، ساختار و نحوه عملکرد دستگاه های نوری و رنگ ها می پردازد.
  • فیزیک اتمی و هسته ای: موضوع بررسی در این زیر حوزه ساختار اتم ها، تبدیل هسته های اتم، رادیواکتیویته و خواص تشعشعات رادیواکتیو، تولید انرژی هسته ای است.
  • انرژی، که می تواند به عنوان یک زیر منطقه فراگیر از هم جدا شود. موارد مورد توجه اشکال انرژی و حامل های انرژی، تبدیل و انتقال انرژی، ذخیره و کاهش انرژی، تاثیر مصرف انرژی بر محیط زیست است.

علاوه بر این، مناطقی مانند بیوفیزیک یا شیمی فیزیک تکامل یافته است.

/* خطوط شکست عمدا حذف شده اند! -رابرت */ ?>

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا