فرآیندهای شیمیایی- فنی در شیمی | فرهنگ لغت دانشجویی

دوره فرآیندهای شیمیایی- فنی

آزمایشگاه به طور ناپیوسته کار می کند، یعنی مواد اولیه در یک فلاسک ترکیب می شوند، در صورت لزوم تا دمای واکنش گرم می شوند، پس از پایان واکنش سرد می شوند و محصول حاصل کار می شود.
فرآیندهای فنی اغلب اجرا می شوند عملکرد متوالی، یعنی مواد خام به طور مداوم به راکتور عرضه می شود، محصولات به طور مداوم حذف و پردازش می شوند. این اصل بر قابلیت اطمینان همه سیستم ها و همچنین کیفیت و ترکیب ثابت مواد اولیه نیاز دارد، اما دارای مزایای مختلفی است. این امر راه اندازی زمان بر (روشن کردن، گرم کردن و غیره) سیستم ها را حذف می کند، که به انرژی زیادی نیاز دارد زیرا بسیاری از فرآیندهای شیمیایی فقط در دماهای بالاتر انجام می شوند، به عنوان مثال سنتز اسید سولفوریک در دمای 420-450 درجه سانتیگراد. سی. بنابراین مواد اولیه باید تا دمای واکنش گرم شوند و محصولات داغ واکنش باید دوباره سرد شوند. در آزمایشگاه، تأمین انرژی برای گرمایش و سرمایش معمولاً مشکلی نیست، اما در فناوری، استفاده مؤثر از انرژی بسیار مهم است، به همین دلیل این امر برای هر دو فرآیند مهم است. اصل جریان مخالف مورد استفاده برای تبادل حرارت، د. اچ. از محصولات واکنش گرم برای گرم کردن مواد اولیه استفاده می شود که فقط در عملیات مداوم می تواند به خوبی انجام شود. اگر اتصال مستقیم از این نوع امکان پذیر نباشد، از انرژی گازهای واکنش داغ برای تولید بخار فشار بالا استفاده می شود که فشار آن تا 4 مگاپاسکال و دمای 300 درجه سانتی گراد است.
اصل جریان مخالف گاهی اوقات برای انتقال جرم نیز استفاده می شود، به عنوان مثال. ب- در فرآیند کوره بلند یا در استخراج مایع- مایع برای تولید آروماتیک از فراکسیون های بنزین.

محصولات جانبی

بیشتر در اثر یک واکنش ایجاد می شود محصولات جانبی. به عنوان مثال، در کلرزنی بنزن، علاوه بر محصول مورد نظر منوکلروبنزن، مقداری دی کلروبنزن نیز همیشه به دست می آید و مقداری از بنزن هنوز واکنش نشان نداده است. در این موارد فرد باید جداسازی مواد مخلوطی از محصول هدف، محصولات جانبی و مواد خام واکنش نداده، به منظور به دست آوردن محصول مورد نظر با خلوص زیاد، که اغلب در آزمایشگاه ضروری نیست.
نوع خاصی از محصولات جانبی به اصطلاح هستند محصولات جانبی ، الکترولیز کلر قلیایی که در فرآیندهای فنی متعددی به وجود می آید، کلر، سود سوزآور و هیدروژن را تامین می کند. این مزیت را دارد که با یک فرآیند می توان چندین محصول قابل استفاده تولید کرد. اما نقطه ضعف آن این است که مقادیر محصولات کمکی در یک نسبت مشخص با یکدیگر قرار دارند. بنابراین اگر در تجارت z. برای مثال، اگر به سود سوزآور بیشتری نیاز باشد، باید از کلر اضافی تولید شده نیز استفاده شود.

بوم شناسی

بهبود یا بی ضرر است دسترس محصولات جانبی ناخواسته معمولاً مهم نیستند یا به راحتی در آزمایشگاه قابل رسیدگی نیستند، اغلب در فناوری دشوارتر است. اجتناب از ضایعات مضر و انتشار آلاینده ها به جو یا آب در فرآیندهای فنی اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین به عنوان مثال ب. در تولید اسید سولفوریک یا نیتریک اسید گازهای اگزوز تمیز کردن می تواند انجام شود.
مواد شیمیایی که از طریق استفاده آلوده می شوند معمولاً به عنوان زباله در آزمایشگاه دفع می شوند. بنابراین به عنوان مثال ب- مقدار کمی از اسید سولفوریک رقیق شده یا با سود سوزآور خنثی می شود و محلول سولفات سدیم حاصل به فاضلاب اضافه می شود، یا با هیدروکسید کلسیم خنثی می شود، سولفات کلسیم رسوب شده فیلتر شده و به عنوان یک ماده بی ضرر دفع می شود. جامد. در گذشته، این کار به روشی مشابه در صنایع شیمیایی انجام می شد که به دلیل مقادیر زیاد که برخی از آنها به آلاینده ها آلوده هستند، از نظر اکولوژیکی بسیار مشکوک است. بنابراین، برای مدتی، چنین “ضایعاتی” به طور فزاینده ای در صنعت بازیافت می شوند. ب. اسید سولفوریک آلوده رقیق شده از تولید دی اکسید تیتانیوم، به اصطلاح اسید رقیق، به عنوان ماده خام برای تولید اسید سولفوریک.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا