شیمی مدرن و فناوری رایانه

1976

پیشرفت در فناوری رایانه همچنین امکان خودکارسازی کامل و نظارت الکترونیکی فرآیند واکنش های در مقیاس بزرگ را فراهم کرده است. این نه تنها ایمنی کارخانه های تولید مواد شیمیایی را افزایش داد، بلکه کنترل فرآیند را نیز بهینه کرد. در سال 1976، شرکت آمریکایی DU PONT اولین سیستم کنترل فرآیند به کمک کامپیوتر و تمام اتوماتیک را به بهره برداری رساند. نیاز به بهبود استانداردهای ایمنی به طرز غم انگیزی با افزایش تعداد حوادث نشان داده شد که عمدتاً ناشی از خطای اپراتور انسانی بود.

سرب تترا اتیل بسیار سمی به عنوان یک عامل ضد ضربه از دهه 1920 به سوخت کاربراتور اضافه شده است. تنها تحت فشار قانونگذار بود که جستجو برای جایگزینی برای این سم زیست محیطی انجام شد. این جایگزین در متیل ترت بوتیل اتر (MTBE) یافت شد که از سال 1903 شناخته شده بود، اما هنوز باید برای سنتز فنی آن فرآیندی ایجاد می شد. تولید MTBE در سال 1976 در آلمان آغاز شد و بنزین بدون سرب در اواخر دهه 1990 سوخت قدیمی را از بازار خارج کرد.

گروه کاری پزشک رادک اسکودا توانست برای اولین بار از بیوتکنولوژی برای تولید اینترفرون انسانی در مقادیر زیاد استفاده کند. این اینترفرون از تکثیر همه ویروس های انسانی و رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. این نشان دهنده یک پیشرفت مهم در مبارزه با بیماری هایی مانند هپاتیت و مولتیپل اسکلروزیس است.

تری کلروفنل (TCP) در یک کارخانه شیمیایی ایتالیایی به عنوان واسطه برای یک ضد عفونی کننده تولید شد. با این حال، تحت شرایط واکنش خاص، سنتز همچنین دیوکسین ها را به عنوان محصولات جانبی، در میان چیزهای دیگر، تولید می کند. به دلیل عملکرد نادرست راکتور TCP، واکنش در 10 جولای 1976 از کنترل خارج شد و کمی بیش از یک کیلوگرم دیوکسین TCDD آزاد شد. این مقدار کمی از مواد بسیار سمی در اطراف شهر Seveso ایتالیا افتاد. اگرچه مرگ و میر گزارش نشده است، اما 22000 نفر نیاز به درمان داشتند. از آنجایی که دیوکسین ها در طبیعت بسیار آهسته تجزیه می شوند، حیوانات باید سلاخی می شدند، خانه ها تخریب می شدند و خاک از بین می رفت. خسارت مادی ناشی از این حادثه حدود 200 میلیون یورو بوده است.

1977
FREDERICK SANGER (متولد 1918) و والتر گیلبرت (متولد 1932) به طور مستقل دو روش را برای تجزیه و تحلیل توالی نوکلئوتیدی در DNA ایجاد کردند. هم روش SANGER آنزیمی و هم تعیین توالی شیمیایی طبق GILBERT از الکتروفورز ژل برای جداسازی نوکلئوتیدها استفاده می کنند. در سالهای بعد، SANGER موفق شد برای اولین بار توالی نوکلئوتیدی یک ژنوم را کاملاً روشن کند. ژنوم مجموعه ای از تمام ژن های یک فرد است. در سال 1980 P. BERG (متولد 1926)، W. GILBERT و F. SANGER جایزه نوبل شیمی را برای تکنیک های کارآمد برای تعیین توالی DNA دریافت کردند.

آمریکا بمب نوترونی را ساخت. این شامل یک بمب هیدروژنی کوچک است که توسط یک بمب اتمی منفجر شده است. بمب به گونه ای ساخته شده است که گسترش گرما و موج فشار ناشی از آن کم است، اما تشعشعات نوترونی شدیدی منتشر می شود. این همه اشکال زندگی را از بین می برد، اما تقریباً هیچ ساختمان و تجهیزات فنی را از بین می برد.

1977 تا 1982
بیوشیمیدان ژاپنی ITAKURA اولین کسی بود که باکتری ها را به طور ژنتیکی دستکاری کرد تا هورمون انسانی سوماتوستاتین تولید کنند.
دیوید گودل (متولد 1951) و همکارانش در ایالات متحده، توالی DNA باکتری ها را طوری اصلاح کردند که اجزای انسولین را تولید کنند. در سال 1982، انسولین انسانی دستکاری شده ژنتیکی برای اولین بار وارد بازار شد.

1979
تخمیر شکر به الکل توسط مخمر چندین هزار سال است که شناخته شده است. در سال 1979، شیمیدان پیتر ال راجرز، نوع جدیدی از تخمیر الکلی را کشف کرد که بسیار سریعتر از تخمیر مخمر سنتی است. او به جای مخمر از باکتری های مناسبی استفاده کرد که از ضایعات تولید شکر یا نشاسته الکل تولید می کنند. اتانول به زودی با استفاده از این فرآیند بیوتکنولوژیکی به صورت صنعتی تولید شد.

از سال 1980
از سال 1980، بیمارانی در ایالات متحده وجود داشته اند که علائم عجیبی دارند که می توان آنها را در سیستم ایمنی ضعیف ردیابی کرد. در 5 ژوئن 1981 اولین موارد این بیماری ناشناخته به طور رسمی اعلام شد که در سال 1982 نام AIDS (سندرم بیماری نقص ایمنی اکتسابی) را دریافت کرد. محقق آمریکایی رابرت گالو (متولد 1937) در نظر گرفته می شود که عامل بیماری زا را کشف کرده است.

1981
با توجه به مشکل جهانی دفع پلاستیک، جستجوی فزاینده ای برای جایگزین های ایمن از نظر زیست محیطی وجود داشت. گروه کاری HOLMES در انگلستان توانست اولین کوپلی استر را از مواد خام تجدیدپذیر (Biopol) از گلوکز و اسید پروپیونیک تولید کند. این ماده می تواند برای بسته بندی استفاده شود و پس از استفاده کاملاً زیست تخریب پذیر است.

آمریکایی ها JO

RGENSON و LUKACS الکتروفورز مویرگی را توسعه دادند، یک روش قدرتمند جدید برای جداسازی پروتئین ها و نوکلئوتیدها، حتی سلول ها و ویروس ها.

بیوشیمیدان‌های توماس رابرت چک (متولد 1947) و سیدنی آلتمن (متولد 1939) به طور مستقل کشف کردند که RNA اسید ریبونوکلئیک دارای اثر بیوکاتالیستی است. این اولین آنزیمی بود که پروتئین نیست! برای تمایز بین پروتئین های فعال آنزیمی، بیوکاتالیست های RNA ریبوزیم نامیده می شوند.

آی‌بی‌ام اولین رایانه شخصی خود را راه‌اندازی کرد. بیل گیتس سیستم عامل این کار را با شرکت خود مایکروسافت عرضه کرد.

1982
با کمک روش جدید اسکن میکروسکوپ تونل زنی (RTM یا STM)، بزرگنمایی هایی امکان پذیر شد که برای اولین بار امکان تصویربرداری از اتم ها و یون های منفرد را در ترکیب کریستالی آنها فراهم کرد. سازه هایی به اندازه چند نانومتر قابل تصویربرداری هستند. با روش مربوط به میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM)، بررسی بر روی نمونه های عایق الکتریکی نیز امکان پذیر است.

1983
در استرالیا، کل برداشت غلات توسط آلودگی قارچی تهدید شد. 500000 لیتر حشره کش Bayleton به استرالیا منتقل شد و در 1000000 هکتار از مزارع گندم استفاده شد. تازه برداشت گندم کل قاره صرفه جویی شد.

کارگروه GERHARD ERTL (متولد 1936) در برلین موفق شد با استفاده از مدرن ترین روش های تحلیلی مکانیسم سنتز آمونیاک را روشن کند. تنها 74 سال پس از معرفی فرآیند فنی بود که شیمیدانان مراحل جداگانه واکنش کاتالیز شده ناهمگن را تشخیص دادند.

در آغاز سال 1983، LUC MONTAGNIER (متولد 1932) اولین کسی بود که در طی معاینه معمولی خون بانکی شده با یک ذره ویروسی، یک رتروویروس مواجه شد. او با گروه کاری خود، مستقل از رابرت چارلز گالو (متولد 1937)، در انستیتو پاستور در پاریس، اولین فردی بود که عامل بیماری زائی را که باعث بیماری نقص ایمنی، ایدز، که امروزه به عنوان HIV شناخته می شود، جدا کرد.

هفدهمین کنفرانس وزن ها و اندازه ها، متر را به عنوان واحد پایه بین المللی به عنوان مسافت طی شده توسط نور در خلاء در 1/299,792,458 ثانیه تعیین کرد.

1983 تا 1985
شیمیدان آمریکایی PAUL J. CRUTZEN (متولد 1933) به وضوح اثر کاتالیزوری رادیکال های کلر در تخریب لایه ازن در استراتوسفر را نشان داد. رادیکال‌های کلر از کلروفلوئوروکربن‌ها (CFC) به‌طور گسترده در سیستم‌های تبرید، کپسول‌های آتش نشانی و قوطی‌های آئروسل استفاده می‌شوند.
در سال 1985، برای اولین بار کاهش چشمگیری در غلظت ازن بر روی قطب جنوب به نام سوراخ ازن ثبت شد. در 22 مارس 1985 کنوانسیون وین برای حفاظت از لایه اوزون امضا شد.

1984
دانشمندان آمریکایی در سانفرانسیسکو و بوستون برای اولین بار موفق به شبیه سازی فاکتور 8 انعقاد خون انسان شدند.200000 “هموفیلی” در سراسر جهان فاقد این پروتئین هستند و بنابراین در صورت بروز حوادث و عملیات در معرض خطر بالایی قرار دارند. این پروتئین که از بیش از 2000 اسید آمینه تشکیل شده است با مهندسی ژنتیک تولید می شود و از سال 1994 به عنوان دارو در اروپا تایید شده است.

آفت کش ها در یک کارخانه شیمیایی در بوپال هند تولید شدند. در 3 دسامبر 1984، متیل ایزوسیانات گازی از مخزنی که وسایل ایمنی آن کار نمی کرد آزاد شد و در سطح شهر پخش شد. این سم بیش از 2000 نفر را کشت و تعداد زیادی را مجروح کرد.

بزرگترین مرکز تحقیقات همجوشی تا به امروز برای بررسی گداخت هسته ای کنترل شده در کولهام نزدیک لندن به بهره برداری رسید. علاوه بر شکافت هسته ای، همجوشی هسته های اتم دومین راه استخراج انرژی از اتم است.

1985
در اروپا، اولین خودروهای دارای مبدل کاتالیزوری وارد بازار شدند. علاوه بر این، اولین خودروهای سواری با رایانه داخلی در اروپا و ژاپن ارائه شد.

هورمون اریتروپویتین (EPO) که از سال 1977 شناخته شده است، با مهندسی ژنتیک با موفقیت تولید شده است. این هورمون تشکیل گلبول های قرمز در مغز استخوان را تحریک می کند و به همین دلیل به عنوان یک ماده فعال در برابر کم خونی استفاده می شود. با این حال، EPO در دهه 1990 زمانی که بسیاری از ورزشکاران از این دارو به عنوان یک عامل دوپینگ استفاده کردند، شهرت یافت. EPO دستکاری شده ژنتیکی تنها از سال 2002 از EPO خود بدن قابل تشخیص بوده است، به طوری که گناهکاران EPO تنها می توانند به وضوح در بازی های المپیک زمستانی در سالت لیک سیتی محکوم شوند.

در 10 ژوئیه، ماموران سرویس مخفی فرانسه کشتی صلح سبز “Rainbow Warrior” را در اوکلند نیوزلند غرق کردند تا از سفرهای بیشتر در اعتراض به آزمایش های تسلیحات هسته ای جلوگیری کنند. یکی از فعالان صلح سبز درگذشت.

دانشمندان در سرتاسر جهان سال‌هاست که روی توسعه مواد سرامیکی جدید تحقیق می‌کنند. در سال 1985، دانشمندان آلمانی توانستند برای اولین بار سرامیک های متشکل از ذرات بسیار ریز تولید کنند. آنها دریافتند که دی اکسید تیتانیوم، با اندازه ذرات در محدوده نانومتری، سختی بیشتر و مقاومت به سایش بهتری نسبت به دی اکسید تیتانیوم معمولی دارد. این یک D است

او تولد نانوتکنولوژی است که بر تولید نیمه هادی ها و داروسازی نیز تأثیر می گذارد.

شیمیدانان آمریکایی هارولد کروتو (متولد 1939)، رابرت کورل (متولد 1933) و ریچارد اسمالی (متولد 1943) اصلاح پایدار جدیدی از کربن را کشف کردند. این شامل مولکول های کروی با 60 اتم کربن است که به نام معمار ریچارد باکمینستر فولر (1895-1983) فولرن نامیده می شود.

با یک روش جدید – واکنش زنجیره ای پلیمراز – کوچکترین مقادیر نمونه DNA را می توان هزاران بار تکرار کرد. این امر امکان تولید مقادیر کافی اسید نوکلئیک را برای مقاصد تحلیلی از نمونه‌های کوچک غیرقابل تصور فراهم کرد. این روش برای تعیین اثر انگشت ژنتیکی برای حل جرایم در علم پزشکی قانونی اهمیت اساسی دارد. اما همچنین در پزشکی، تشخیص بیماری های عفونی و مبارزه با ویروس ها آسان تر می شود. تحقیقات تاریخی نیز از این روش پیشگام سود می برد، زیرا هویت و بیماری های احتمالی شخصیت های دیرین مرده قابل بررسی است.

1986
در 1 نوامبر 1986، یک انبار SANDOZ AG در بازل با 1400 تن مواد شیمیایی آتش گرفت. در طول عملیات اطفاء، برخی از این مواد شیمیایی به دلیل کوچک بودن حوضچه های صید برای 10000 متر مکعب آب خاموش کننده، به رودخانه راین شسته شدند. زندگی بیولوژیکی در راین از بین رفت و رودخانه برای مدت طولانی آلوده بود.

در چرنوبیل اوکراین، مدار جدیدی برای بلوک راکتور نیروگاه هسته‌ای آنجا آزمایش شد. مهندسان به طور غیرمسئولانه در سیستم ایمنی مداخله کردند، به طوری که شکافت هسته ای در بلوک IV راکتور در 26 آوریل 1986 از کنترل خارج شد. در جریان این ذوب راکتور (بزرگترین حادثه ای که می توان فرض کرد)، منطقه اطراف نیروگاه در معرض تابش طولانی مدت قرار گرفت، به طوری که 27 مکان در دراز مدت غیرقابل سکونت شدند. میزان تشعشع بیش از 1000 برابر بیشتر از حادثه راکتور 1957 در ویند اسکیل انگلستان بود. این اثرات در آلمان نیز قابل تشخیص بود. تا به امروز حدود 10000 نفر در اثر این تصادف جان خود را از دست داده اند و تعداد زیادی از کودکان با ناهنجاری به دنیا آمده اند. 135000 نفر مجبور به تخلیه شدند و وسایل خود را گم کردند.

از سال 1986
در سال 1986، شیمیدانان سوئیسی، JOHANNES GEORG BEDNORZ (متولد 1950) و KARL ALEX MÜLLER (متولد 1927) کلاس جدیدی از ابررساناها به نام cuprates را کشف کردند. اینها اکسیدهای فلزی با ساختار خاص هستند که همیشه حاوی مس فلز در حالتهای اکسیداسیون مختلف هستند. هنگامی که چندین گروه کاری در سال 1987 کشف کردند که ایتریم باریم کوپرات در دمای 180- درجه سانتیگراد ابررسانا می شود، فعالیت های تحقیقاتی گسترده ای در سراسر جهان آغاز شد. این دما را می توان با نیتروژن مایع ارزان قیمت بدست آورد و کاربرد فنی ابررساناها که الکتریسیته را بدون مقاومت و بدون اتلاف حرارت هدایت می کنند، اکنون در دسترس است.

“حفره ازن” که در طول بهار قطب جنوب بر روی قطب جنوب گسترش یافت دوباره در سال 1986 مشاهده شد. کاهش موقت لایه اوزون بر روی نیمکره شمالی نیز مشاهده شده است. ممنوعیت مرحله ای CFC ها و هالون ها در آلمان اجرا شده است.
لایه اوزون در استراتوسفر را نباید با آلودگی ازن روی زمین اشتباه گرفت. چنین آلودگی ازن زمانی رخ می دهد که تابش خورشید بر آلاینده های هوا مانند اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن z. ب از اگزوز ماشین ملاقات می کند. سپس یک مه دود تابستانی که سلامتی را به خطر می اندازد رخ می دهد.

اولین لامپ های فلورسنت فشرده با کنترل الکترونیکی (لامپ های کم مصرف) به بازار آمدند. بازدهی حدود 20 درصد داشتند. از طرف دیگر، لامپ های رشته ای معمولی تنها بازدهی حدود 5 درصد دارند.

1987
در یک کنفرانس بین المللی در مونترال (کانادا)، 23 کشور صنعتی به طور داوطلبانه متعهد شدند که استفاده از CFC و سایر مواد شیمیایی مضر برای محیط زیست را تا 50 درصد تا سال 1998 کاهش دهند. پروتکل مونترال در سال 1989 اجرایی شد.

1989
TIM BERNERS-LEE بریتانیایی (متولد 1955) در طول زمان خود در مرکز تحقیقات ژنو CERN، این برنامه را برای شبکه جهانی وب (WWW) توسعه داد. WWW در ابتدا فقط برای حمایت از همکاری بین المللی بین دانشمندان مرکز تحقیقات سرن مورد استفاده قرار گرفت. WWW خیلی سریع به یک شبکه جهانی برای تبادل داده ها و اطلاعات تبدیل شد که توسعه علوم طبیعی را نیز ارتقا داد.

1990
در ایالات متحده آمریکا، یک دختر چهار ساله برای اولین بار با موفقیت تحت درمان ژن درمانی قرار گرفت. یک ژن گمشده به گلبول های سفید وارد شد که مسئول تولید آنزیم آدنوزین دآمیناز است. با نصب این ژن در سلول های بدن می توان کمبود آنزیم را برای مدتی برطرف کرد. با این حال، ژن درمانی باید در فواصل طولانی تری تکرار شود.

1991
در 9 نوامبر 1991

همجوشی هسته ای کنترل شده بین هسته دوتریوم و تریتیوم را در راکتور تجربی انگلیسی در کولهام مشاهده کرد. خروجی 1.8 مگاوات تنها در 2 ثانیه منتشر شد. موازنه انرژی هنوز منفی است زیرا برای شروع همجوشی هسته ای باید دماهای بسیار بالا ایجاد شود.

شیمیدان ژاپنی IIJAMA لوله های کوچک ساخته شده از اتم های کربن را با قطر تنها 1-20 نانومتر کشف کرد. با این حال، فرضیات اولیه مبنی بر کشف چهارمین اصلاح کربن با این “نانولوله ها” تایید نشد.

یک برنامه “مراقبت مسئولانه” ایجاد شده تحت رهبری انجمن صنایع شیمیایی آلمان (VCI) در “کنفرانس جهانی صنعت در مورد مدیریت زیست محیطی” در روتردام ارائه شد. در این تعهد داوطلبانه به اقدام مسئولانه، دستورالعمل‌های جدیدی برای صنایع شیمیایی بین‌المللی در زمینه‌های ایمنی، بهداشت و محیط زیست تدوین شده است. اینها برای اطمینان از اینکه حوادث در کارخانه های شیمیایی، آسیب های زیست محیطی و خطرات بهداشتی ناشی از تولید صنعتی مواد شیمیایی به حداقل می رسد در نظر گرفته شده است.

1992
اولین کارخانه در مقیاس بزرگ برای سنتز آلکیل پلی گلوکوزیدها راه اندازی شد. این ترکیبات سورفکتانت قرن بیست و یکم هستند زیرا منحصراً از مواد خام تجدیدپذیر (نشاسته و روغن نارگیل) ساخته شده و کاملاً زیست تخریب پذیر هستند. به هر حال، از ثبت اولین پتنت در دهه 1930 تا آماده شدن محصول برای بازار 61 سال طول کشید!

در کنفرانس سازمان ملل در مورد محیط زیست و توسعه در ریودوژانیرو، پنج سند بین المللی الزام آور توسط 178 کشور شرکت کننده، از جمله کنوانسیون حفاظت از آب و هوا، کنوانسیون حفاظت از گونه ها و دستور کار 21 به تصویب رسید. توسعه دوستانه برای بشریت. موفقیت ریو بعدها عمدتاً به دلیل محاصره ایالات متحده با مشکل مواجه شد.

بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان در مونت سولیل سوئیس به بهره برداری رسید. حداکثر توان آن 500 کیلو وات است.

دو و میدانی آلمانی کاترین کرابه و گریت بروئر به دلیل مصرف استروئید آنابولیک کلنبوترول محکوم شدند. کمیسیون پزشکی IAAF کلنبوترول را به عنوان یک ترکیب دوپینگ با اثرات آنابولیک توصیف کرد، بنابراین ورزشکاران به مدت دو سال محروم شدند.

1993
IUPAC توصیه هایی را برای نامگذاری علمی (نامگذاری) همه ترکیبات آلی و مواد طبیعی که امروزه نیز معتبر هستند، تدوین کرد. به دلیل ساختار پیچیده بسیاری از مولکول های آلی، تعدادی از نام های بی اهمیت هنوز توسط IUPAC مجاز است.

اینتل پردازنده پنتیوم را راه اندازی کرد به دلیل پیشرفت در ساخت قطعات نیمه هادی و میکروالکترونیک، پردازنده پنتیوم به طور قابل توجهی عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی خود یعنی 486 داشت.

در 22 فوریه 1993، حادثه ای در تولید نیتروآنیزول در Griesheim در هسن رخ داد که در نتیجه یک ابر گازی ساخته شده از مواد شیمیایی آلی باید منفجر می شد. این ابر گازی مساحتی به وسعت 30 هکتار از جمله مناطق پرجمعیت و منطقه اصلی را آلوده کرد. مردم آسیبی ندیدند.

1994
در کنفرانس محیط زیست در اسلو، 32 کشور اروپایی و کانادا متعهد شدند که انتشار دی اکسید گوگرد را تا سال 2010 تا 80 درصد نسبت به سطوح 1980 کاهش دهند. آلمان حتی متعهد شد تا سال 2005 انتشار دی اکسید گوگرد را تا 87 درصد کاهش دهد. این قراردادها طبق قوانین بین المللی الزام آور بودند.

1995
یک ضد قارچ از آلمان در ایالات متحده آمریکا آزمایش شد اما به عنوان یک قارچ کش در آزمایشات شکست خورد. از سوی دیگر، اشاره شد که ترکیب اپوتیلون دارای یک اثر عالی مهار کننده تومور است. سنتز ماده طبیعی و مطالعات بالینی بر روی تأثیر دارو بلافاصله آغاز شد. تحقیقات تا تایید داروی موثر در برابر سرطان حدود 10 سال طول کشید.

زمانی که قرار بود سکوی نفتی برنت اسپار در دریا غرق شود، توسط فعالان صلح سبز که سکو را اشغال کردند، از این امر جلوگیری شد. سازمان محیط زیست مدعی شد که 130 تن زباله سمی از جمله فلزات سنگین و زباله های رادیواکتیو در کشتی برنت اسپار بوده است. علاوه بر این، تا 5000 تن نفت و سایر ضایعات در برنت اسپار مشکوک بود. سپس شل تصمیم گرفت سکوی نفتی را در خشکی دفع کند. یک تحقیق مستقل نشان داد که مقدار واقعی زباله به طور قابل توجهی کمتر از حد تصور است. جرم لجن سمی ادعا شده تنها 152 کیلوگرم بود، به طوری که صلح سبز متحمل از دست دادن تصویر قابل توجهی شد.

1996
با همکاری 600 دانشمند، رمزگشایی توالی کامل ژنوم مخمر امکان پذیر شد. برای انجام این کار، مقدار عظیم 6000 ژن (13 میلیون جفت باز) باید شناسایی می شد.

1997
گوسفند شبیه سازی شده “دالی” در 23 فوریه در رسانه ها فاش شد

ارایه شده. این اولین بار است که شبیه سازی در یک پستاندار انجام می شود. “پدر” این گوسفند دانشمند اسکاتلندی IAN WILMUT است.

در سپتامبر در ژنو، نام عناصر با اعداد اتمی 102 تا 109 توسط IUPAC تعیین شد. عنصر 110 در سال 2003 نام دارمستادتیوم را به نام شهر که انجمن تحقیقات یون های سنگین در آن مستقر است، نامگذاری کرد. در اینجا عناصر 107 تا 112 در گروه‌های اطراف پیتر آرمبروستر، گاتفرید مونزنبرگ و سیگورد هافمن ایجاد و تأیید شدند.

پروتکل کیوتو از کنوانسیون حفاظت از آب و هوا در 11 دسامبر 1997 امضا شد که شامل تعهدات الزام آور قانونی برای کاهش انتشار آلاینده های مرتبط با آب و هوا توسط کشورهای صنعتی بود. این توافقنامه ها به اقدامات مستقیم حفاظت از آب و هوا از طریق استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، استفاده کارآمدتر از انرژی توسط صنعت و احیای جنگل ها برای جذب دی اکسید کربن مربوط می شد. این پروتکل در حال حاضر توسط تقریبا تمام کشورهای صنعتی تصویب شده است.

1998
BASF یک پلیمر زیست تخریب پذیر جدید به نام Ecoflex را راه اندازی کرد. می توان آن را با استفاده از فناوری های مرسوم (اکستروژن، فیلم دمیده و غیره) پردازش و چاپ کرد و حتی به عنوان فیلم برای مواد غذایی مورد تایید است. پلی استر به صورت مصنوعی تولید می شود، اما پیوند استری می تواند توسط میکروارگانیسم ها شکسته شود و محصولات تجزیه به طور کامل به متابولیت های طبیعی تبدیل می شوند.

1999
تیمی متشکل از 120 دانشمند به رهبری IAN DUNHAM بریتانیایی برای اولین بار موفق شدند کروموزوم 22 انسان را به طور کامل رمزگشایی کنند. توالی نوکلئوتیدی شامل 33.4 میلیون جفت باز است!

در 8 ژوئن 1999، یک مخزن حلال در ووپرتال با مخلوط شدن دو ماده شیمیایی منفجر شد. حدود 100 نفر مجروح شدند و خسارت مالی به میلیون ها نفر رسید. این حادثه نشان می دهد که با وجود رعایت دقیق ترین نکات ایمنی، به دلیل خطای انسانی نمی توان از خطر تصادفات شیمیایی به طور کامل جلوگیری کرد.

436 نیروگاه هسته ای در سراسر جهان برق تامین می کردند. فرانسه 75 درصد برق مورد نیاز خود را از انرژی هسته ای، لیتوانی 73 درصد، بلژیک 58 درصد، بلغارستان، اسلواکی و سوئد 47 درصد، آلمان 34 درصد تامین می کند. با توجه به مشکلات زیست محیطی مرتبط با دفع زباله های رادیواکتیو، آلمان تصمیم به حذف تدریجی انرژی هسته ای گرفت. برای 19 واحد راکتوری که در حال بهره برداری هستند، مدت عمر باقیمانده مورد توافق قرار گرفت. بر این اساس قرار است تا حدود سال 2020 تمامی نیروگاه های هسته ای آلمان از شبکه خارج شوند.

فولکس واگن با لوپو 3 ال اولین خودروی 3 لیتری را در تعداد کم روانه بازار کرد. با این حال، مصرف سوخت قیمتی دارد: قیمت لوپو 12000 یورو است. در اوایل سال 1996، Greenpeace مدرکی مبنی بر امکان سنجی فنی یک خودروی 3 لیتری ارائه کرده بود.

یک نیروگاه با سوخت هیزمی در دممین (مکلنبورگ-پومرانی غربی) به بهره برداری رسید. این اولین در نوع خود در آلمان است که از سوخت چوب با راندمان بالا و استانداردهای زیست محیطی بالا استفاده می کند. خروجی برق 5 مگاوات و خروجی حرارتی 13 مگاوات با حرارت و توان ترکیبی تولید می شود. این امر به 50000 تن سوخت چوب در سال نیاز دارد.

یک قطار شناور مگلو ژاپنی با آهنرباهای ابررسانا YBaCuO در وسیله نقلیه و آهنرباهای دائمی در مسیر، در 14 آوریل 1999 با سرعت 552 کیلومتر در ساعت، رکورد سرعت جهانی جدیدی را ثبت کرد. اتصال پرسرعت بین اوزاکا و توکیو باید تا سال 2005 ایجاد شود تا بتوان از ابررساناهای با دمای بالا استفاده عملی کرد.

صلح سبز تعاونی انرژی صلح سبز را تأسیس کرد که در سال 2004 حدود 11000 عضو داشت. شکل تعاونی انرژی سبز را مستقل از بانک ها می کند. Greenpeace Energy برق را از منابع تجدیدپذیر به حدود 21000 مشتری می فروشد.

2000
در مرکز تحقیقات هسته‌ای دوبنا در روسیه، سنگین‌ترین عنصر شناخته شده امروزی (با عدد جرمی 116) با بمباران کوریم-248 با هسته‌های کلسیم-48 تولید شد. عمر این ایزوتوپ به طور قابل توجهی کوتاهتر از عنصر 114 است که در سال 1999 کشف شد و گفته می شود بیش از 30 ثانیه وجود داشته است.

در 19 ژوئن، اولین سیستم پیل سوختی در اروپا و دومین سیستم جهان از این نوع در برلین-ترپتو به بهره برداری رسید. سیستم 250 کیلوواتی در نیروگاه CHP Bewag در Treptow نصب شده است. برای تولید برق و گرما از گاز طبیعی و هیدروژن استفاده می شد. هیدروژن مورد نیاز از طریق الکترولیز با استفاده از سیستم خورشیدی تولید می شود.

تیمی از دانشمندان برای اولین بار موفق به رمزگشایی ژنوم یک گیاه شدند. گیاه شاهی تال دارای پنج کروموزوم با 25000 ژن است.

2001
در 23 مارس 2001، بیشتر ایستگاه فضایی 135 تنی روسیه “میر” در جریان سقوط برنامه ریزی شده در جو سوخت. تعادل شگفت انگیزی را می توان برای “میر” ترسیم کرد: برای یک دوره عملیاتی حدود 5 سال طراحی شد، اما به سن بیش از 15 سال رسید.

حدود 86330 بار به دور زمین چرخید و مسافت پروازی 3.2 میلیارد کیلومتری را طی کرد. 107 نفر از 14 کشور در این هواپیما کار می کردند. 240 دستگاه علمی و فنی از 27 کشور جهان با جرم کل 11.5 تن در هواپیما نصب شد. 16500 آزمایش انجام شد. 600 فرآیند فناوری جدید تحت شرایط گرانش صفر آزمایش شدند.

2002
در بازی‌های المپیک زمستانی در سالت لیک سیتی (ایالات متحده آمریکا)، اسکی‌بازان کراس کانتری JOHANN MÜHLEGG (اسپانیا)، LARISSA LASUTINA و OLGA DANILOWA (هر دو روسیه) مدال‌های طلای خود را از دست دادند. ماده فعال ممنوعه داربپوئتین برای اولین بار در آزمایش ادرار با استفاده از روش های جدید تجزیه و تحلیل شیمیایی شناسایی شد. Darbepoetin از نظر نحوه عملکرد مشابه با عامل دوپینگ خون EPO است.

ماهواره محیط زیست اروپایی Eivisat با موشک آریان 5 در مدار زمین در ارتفاع 800 کیلومتری قرار گرفت. ماهواره آژانس فضایی اروپا ESA با وزن 8 تن و هزینه 2.3 میلیارد یورو برای جمع آوری داده های محیطی در نظر گرفته شده است.

ده سال پس از کنفرانس ریودوژانیرو، نشست جهانی در مورد توسعه پایدار در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شد. نتایج نسبتاً ناامیدکننده است، زیرا ایالات متحده به عنوان بزرگترین آلوده کننده جهان، تقریباً تمام پروژه های بتنی را مسدود کرد و به دلایل اقتصادی نمی خواست پروتکل کیوتو را تصویب کند.

ماهواره ایالات متحده “Mars Odyssey 2001” که در اکتبر 2001 پرتاب شد، اولین تصاویر را از مدار مریخ ارائه کرد. آنها وجود یخ در مریخ را ثابت می کنند. این کاوشگر همچنین باید به آماده سازی ماموریت های آینده کمک کند.

در شانگهای (چین)، عملیات آزمایشی 31 کیلومتر از قطار سریع السیر مگلو “Transrapid” توسعه یافته در آلمان به بهره برداری رسید. مسیر بین مرکز شهر و فرودگاه 7 دقیقه و 40 ثانیه طول می کشد. حداکثر سرعت Transrapid 430 کیلومتر در ساعت است.

2003
در طول نزدیک شدن به زمین و حدود 15 دقیقه قبل از بارگذاری برنامه ریزی شده، شاتل فضایی ایالات متحده “کلمبیا” حدود 60 کیلومتر بالای تگزاس شکست. هفت فضانورد در این فرآیند کشته شدند. این دومین حادثه جدی مربوط به یک شاتل فضایی قابل استفاده مجدد بود. در سال 1986 شاتل فضایی چلنجر 73 ثانیه پس از بلند شدن در ارتفاع 17 کیلومتری منفجر شد. در آن زمان نیز هر هفت خدمه جان خود را از دست دادند.

بزرگترین پارک خورشیدی جهان در Hemau در نزدیکی Regensburg به صورت آنلاین راه اندازی شد. 40 سیستم فتوولتائیک با مجموع 32740 ماژول خورشیدی و مساحت کل 170000 متر مربع حداکثر خروجی 4 مگاوات را ارائه می دهند.

با کشف عناصر ناپایدار و بسیار کوتاه مدت 113 و 115 در مرکز تحقیقات هسته ای دوبنا، در مجموع 116 عنصر تا به امروز شناخته شده است.

پس از 15 سال تحقیق شامل صدها دانشمند از 18 کشور جهان، بیش از 99 درصد از ژنوم انسان با استفاده از روش‌های تحلیلی پیشرفته رمزگشایی شده است. این شامل 3.5 میلیارد پایگاه است و بینش های مهمی در مورد توسعه بشر ارائه می دهد. محققان امیدوارند که درک کد، که الفبای آن اکنون در دسترس است، بتواند اطلاعاتی در مورد علل بیماری ها، برای مثال، ارائه دهد.

2004
در مجموع 23 ورزشکار در جریان بازی های المپیک تابستانی آتن در سال 2004 به دوپینگ متهم شدند. طیف وسیعی از استروئیدهای آنابولیک (کلنبوترول، استانوزولول) تا دیورتیک ها و EPO شناخته شده را شامل می شود. موارد دیدنی دوپینگ قهرمانان المپیک در پرتاب شوت زنان (I. KORSCHANENKO، روسیه) و پرتاب چکش و پرتاب دیسک مردان (A. ANNUS و R. FAZEKAS، هر دو مجارستان) بود.

برلینر Verkehrsbetriebe اولین اتوبوس معمولی با هیدروژن گازی فشرده شده تا 350 بار را به کار انداخت. با یک موتور احتراق هیدروژنی سازگار با محیط زیست کار می کند و تمام استانداردهای ایمنی مورد نیاز را برآورده می کند. خودروهای دارای محرک پیل سوختی نیز توسط شرکت های مختلف مورد آزمایش قرار گرفتند.

در کنفرانس زیست محیطی “تجدیدپذیرهای 2004” در بن، 154 کشور شرکت کننده 165 اقدام و تعهد داوطلبانه را برای گنجاندن در برنامه اقدام اتخاذ شده ارائه کردند. اهداف بلندپروازانه ای خاص اعلام شد به عنوان مثال. چین و فیلیپین چین در نظر دارد تا سال 2010 سهم انرژی های تجدیدپذیر (نیروی برق آبی، نیروی بادی، فتوولتائیک) در بخش برق را به ده درصد افزایش دهد. فیلیپین قصد دارد تا سال 2013 سهم انرژی های تجدیدپذیر را دو برابر کند، عمدتاً از طریق استفاده از انرژی زمین گرمایی و انرژی باد. از سال 2005، دولت فدرال هر کدام 500 میلیون یورو برای بهره وری انرژی و گسترش انرژی های تجدیدپذیر به مدت پنج سال اختصاص خواهد داد.

در اکتبر، روسیه یکی از آخرین کشورهای صنعتی بزرگ بود که پروتکل کیوتو کنوانسیون حفاظت از آب و هوا را تصویب کرد، که در 11 دسامبر 1997 به عنوان یک تعهد قانونی الزام آور برای کاهش انتشار آلاینده های مرتبط با آب و هوا توسط کشورهای صنعتی امضا شد. این اجازه می دهد تا پروتکل بدون دخالت ایالات متحده عملی شود

.

2005
ذرات با ابعاد در محدوده نانومتر اغلب دارای خواص مواد غیرعادی در مقایسه با ذرات بزرگتر هستند. به همین دلیل است که نانوتکنولوژی در حال یافتن راه خود به زندگی روزمره ما در یک جبهه گسترده است: کرم های ضد آفتاب حاوی نانوذرات ساخته شده از اکسیدهای فلزی به عنوان فیلترهای موثر UV هستند. قابلمه ها و سینی های پخت با روکش نانو نه تنها به ویژه در برابر خش مقاوم هستند، بلکه ضد آب و کثیفی نیز هستند و تمیز کردن آنها را آسان تر می کند. صنعت خودرو نیز از فناوری نانو سود می‌برد: قطعات با پوشش نانو باعث کاهش سایش موتور می‌شوند، شیشه‌های دافع حرارت، آینه‌های رنگی و به‌ویژه رنگ‌های مقاوم در برابر خش تولید می‌شوند.
در 1 ژانویه 2005، دستورالعمل جدید اتحادیه اروپا درباره گرد و غبار ریز به اجرا درآمد. در بسیاری از شهرهای آلمان، میانگین روزانه 50 میکروگرم گرد و غبار ریز در هر متر مکعب هوا که در آن مشخص شده بود، در بیش از 35 روز در سال بیشتر بود. موضوع شامل خواهد شد به دلیل خطرات سلامتی ناشی از گرد و غبار بسیار بحث برانگیز است. با این حال، مطالعات علمی نشان می دهد که بخش اصلی ریزگردها از ترافیک موتوری ناشی نمی شود، بلکه گاهی اوقات حتی از منابع طبیعی و همچنین از منابع دور به دست می آید.
تجارت حقوق انتشار دی اکسید کربن در بورس برق لایپزیگ آغاز شد. با خرید گواهی انتشار، تولیدکنندگان انرژی و سایر شرکت ها حق انتشار مقدار مشخصی دی اکسید کربن را به دست می آورند. در صورت تجاوز از این مقدار، مجازات های سنگینی اعمال می شود. در کنفرانس جهانی آب و هوای سازمان ملل در مونترال، محدودیت‌های جدیدی برای انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی مورد مذاکره قرار گرفت. ایالات متحده نتیجه را پذیرفت، اما همچنان پروتکل کیوتو را تصویب نکرد.
در 11 دسامبر 2005، بیش از 100000 تن سوخت در شمال لندن منفجر شد. موج فشار ناشی از انفجارها هنوز در فاصله 150 کیلومتری احساس می شد. در این حادثه 43 نفر مجروح شدند و هزاران تن گازهای گلخانه ای و ذرات معلق وارد جو شدند.

2006
تور دو فرانس با رسوایی دوپینگ جدیدی روبرو شد. یک روز قبل از شروع گریت لوپ، مقامات اسپانیایی فهرستی از 58 مظنون دوپینگ را منتشر کردند که شامل یان اولریچ و ایوان باسو می‌شدند. این سوارکاران اجازه شروع در تور را نداشتند. با این وجود دوپینگ همچنان ادامه دارد. در مورد برنده واقعی، فلوید لندیس، تحلیلگران ثابت کردند که او پیروزی خود را با دوپینگ تستوسترون فریب داده است. لندیس متعاقباً از این عنوان محروم شد.

2007
دوپینگ همچنین موضوع غالب تور دو فرانس 2007 بود. با توجه به روش های تحلیلی قدرتمند، تعدادی از رانندگان برتر به دوپینگ محکوم شده اند. پخش ایستگاه های تلویزیونی متوقف شد و بسیاری از حامیان مالی از آن حمایت نکردند.
در ماه دسامبر، پس از غیبت طولانی، دو محقق آلمانی جوایز نوبل شیمی (G. Ertl) و فیزیک (Peter Grünberg) را دریافت کردند. پروفسور شیمی ERTL به دلیل تحقیقات خود در زمینه کاتالیز ناهمگن مورد تجلیل قرار گرفت. او داشت i.a. مکانیسم سنتز آمونیاک را روشن کرد و روش‌های پیشگامی را برای بررسی واکنش‌های گاز روی سطوح جامد توسعه داد. فیزیکدان GRÜNBERG برای تحقیقات خود در مورد اثر GMR (مقاومت مغناطیسی غول پیکر؛ مقاومت مغناطیسی غول پیکر انگلیسی) به رسمیت شناخته شد.
در کنفرانس آب و هوای سازمان ملل در بالی، پس از مذاکرات سخت، نقشه راهی برای جانشین توافق کیوتو که در سال 2012 منقضی می شود، تهیه شد. با این حال، با توجه به نگرش ایالات متحده، هیچ رقم خاصی نمی توان توافق کرد، تنها معیارهایی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است. حفاظت از جنگل های استوایی که در کشورهای جهان سوم با کمک کشورهای صنعتی ثروتمند انجام می شود و با هدف کمک به کاهش گرمایش جهانی انجام می شود، نیز داوطلبانه باقی می ماند.

2008
چندین شهر بزرگ آلمان مانند کلن، هانوفر و برلین در ابتدای سال مناطق زیست محیطی را به منظور کاهش آلودگی گرد و غبار در هوا معرفی کردند. اگرچه این تأثیر بسیار بحث برانگیز است، زیرا خودروهای دیزلی مسئول کمتر از یک پنجم ریزگردها در شهرهای بزرگ هستند، شهرهای دیگر نیز قصد دارند تا سال 2010 به دنبال آن باشند.
اولین نیروگاه آزمایشی برای “نیروگاه زغال سنگ بدون انتشار” در پمپ شوارتز به بهره برداری رسید. در اینجا زغال سنگ در مخلوطی از اکسیژن و دی اکسید کربن در گردش می سوزد. دی اکسید کربن تولید شده در حین احتراق به صورت مایع در می آید و به این شکل باید در لایه های آب نمک زیرزمینی یا در ذخایر گاز طبیعی تخلیه شده به اعماق چند هزار متری برده شود. این پروژه بحث برانگیز است، زیرا ظرفیت های ذخیره سازی عظیم دی اکسید کربن در آینده مورد نیاز خواهد بود و کل فرآیند بسیار گران است و راندمان نیروگاه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

2009
در پانزدهمین کنفرانس آب و هوای سازمان ملل، کشورهای شرکت کننده در مورد قوانین الزام آور قانونی جدید برای حفاظت از آب و هوا در آینده بحث کردند. با توجه به علایق مختلف توسعهکشورها و کشورهای صنعتی، و همچنین اختلافات بین ایالات متحده و چین، نمایندگان تنها بر روی یک سند مصالحه توافق کردند که طبق قوانین بین المللی غیرالزام آور بود. در این اجماع حداقل دیپلماتیک که به امضای همه شرکت‌کنندگان رسید، هدف محدود کردن گرمایش زمین به حداکثر ۲ درجه سانتی‌گراد، اما بدون هیچ گونه تدابیر و مشخصات مشخصی تعیین شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا