رادون در شیمی | فرهنگ لغت دانشجویی

خواص عنصر

طبقه بندی در جدول تناوبی
عناصر و خواص
ساختار اتمی
عدد اتمی: 86 86 پروتون
86 الکترون
دوره 6 6 پوسته الکترونی اشغال شده
هشتم گروه اصلی 8 الکترون بیرونی
پیکربندی الکترون در حالت پایه Xe 6s24f1 45d1 06p6
الکترونگاتیوی
انرژی یونیزاسیون در eV 10748
رایج ترین اعداد اکسیداسیون II
جرم اتمی عنصر در u 222
شعاع اتمی در 10-10 متر ک. آ
شعاع یون در 10-1 0 متر ک. آ
حالت ماده در حالت عادی گازی

ثابت های مادی و فراوانی وقوع در طبیعت

تصویر

همه ایزوتوپ ها رادیواکتیو هستند.

ایزوتوپ های عنصر

سه ایزوتوپ رادیواکتیو در طبیعت به عنوان محصولات میانی با عمر کوتاه سری واپاشی هسته ای (اورانیوم، توریم، اکتینیم) یافت می شود. 29 ایزوتوپ رادیواکتیو دیگر به طور مصنوعی توسط واکنش های هسته ای مختلف تولید شدند.

عدد اتمی Z عدد جرمی A جرم اتمی در u فرکانس
که در ٪
نوع تابش
و انرژی بر حسب MeV
نیمه عمر
86 219 219.009 احساس، مفهوم α: 6.819 4.0 ثانیه
220 220.011 احساس، مفهوم α: 6.288 دهه 55
222 222.017 احساس، مفهوم α: 5.489 3.8d

طرح سطح انرژی

تصویر

خواص بیشتر

رادون گازی بی رنگ، بی بو و بی مزه است. این گاز تک اتمی، رادیواکتیو و سنگین ترین گاز نجیب است. این گاز به راحتی در آب و حلال های آلی محلول است. رادون در تاریکی می درخشد. رادون به صورت جامد و مایع، فسفری است و با کاهش دما به رنگ آبی فولادی و متمایل به زرد تا قرمز متمایل به نارنجی می درخشد. به شدت توسط سطوح مختلف جذب می شود. با توجه به پوشش بیرونی الکترونی بسته، رادون یک عنصر شیمیایی بی اثر است مانند همه گازهای نجیب، اما تحت شرایط خاصی با فلوئور واکنش می دهد. تشخیص رادون دشوار است. زیرا انرژی آزاد شده در خلال واپاشی α رادون تجزیه و تحلیل را دشوارتر می کند. از رادون برخی از ترکیبات فلوئور مانند فلوراید رادون (II) و همچنین کمپلکس های فلوئور به شکل
RnF+[SbF6]-، معروف

کشف

پس از کشف رادیوم، کوری ها مشاهده کردند که تشعشعات شدیدی از مجاورت آماده سازی رادیوم ساطع می شود. دانشمند آلمانی ERNST DORN در سال 1899/1900 مشکوک بود که در طی واپاشی رادیواکتیو رادیوم گازی (2 2 2Rn) منتشر می شود که در مجاورت آن رسوب می کند. RUTHERFORD و SODDY و همچنین GIESEL تقریباً همزمان گاز مشابهی را کشف کردند. در سال 1910، ویلیام رمزی متوجه شد که این یک گاز نجیب جدید است. او نام نیتون را با علامت شیمیایی Nt پیشنهاد کرد. در سال 1934، با توجه به نامگذاری عمومی گازهای نجیب، نام نهایی “رادون” با نماد شیمیایی “Rn” ایجاد شد.

وقوع/تولید

رادون هشتاد و هشتمین عنصر رایج و یکی از نادرترین عناصر است. رادون در کانی‌های رادیواکتیو به مقدار کمی یافت می‌شود، جایی که با واپاشی α از رادیوم یا با گسیل β از استاتین تولید می‌شود. مقادیر قابل توجهی رادون می تواند در طول فوران های آتشفشانی آزاد شود. اگر محلول نمک رادیوم را چند هفته در ظرف دربسته بگذارید، رادون تولید می شود. سپس رادون گازی که در اثر واپاشی رادیواکتیو ایجاد می شود به بیرون پمپ می شود.

استفاده کنید

از نظر فنی، رادون به عنوان مثال دارای در حال حاضر به سختی قابل توجه است. از جمله برای تعیین زمان عبور گازها در کوره بلند، بررسی خطوط گاز زیرزمینی برای نشتی، بررسی سطوح پر شدن و اندازه گیری ضخامت استفاده می شود. رادون در پزشکی برای درمان سرطان استفاده می شود. آب چشمه حاوی رادون برای درمان روماتیسم، نقرس، سیاتیک و … مناسب است.

ساختمان

رادون یک گاز تک اتمی است که در نزدیکترین بسته بندی مکعبی متبلور می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا