دوده در شیمی

دوده قطعا برای همه شناخته شده است. سوزاندن شمع “دوده”، i. اچ. دود سیاه غلیظی از خود ساطع می کنند که در جایی می نشیند و حجاب های سیاهی به جا می گذارد. در کلیساهای قدیمی z. به عنوان مثال، نقاشی‌های دیواری و نقاشی‌های دیواری و سقفی باید در کار سخت و دقیق از لایه‌ای سیاه‌کننده دوده رها شوند که با سوزاندن شمع‌های بی‌شمار دیوارها و سقف‌ها را پوشانده است.

در کاربرد آلمانی، کلمه دوده برای چندین ماده به کار می رود که در ساختار و ترکیب آنها کمی متفاوت است.

دوده عمدتاً از احتراق ناقص هیدروکربن ها تولید می شود.دوده احتراق شکل 1 را ببینید) یا با تجزیه حرارتی (دوده ترک خورده یا مشکی حرارتی).
دوده های احتراق شامل سیاه های لامپ، سیاه های گاز و به اصطلاح سیاه های کوره ای هستند.سیاه کوره).

با این حال، دوده به ندرت کربن خالص است؛ مثلاً می‌تواند حاوی هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای باشد و بنابراین سرطان‌زا است. علاوه بر این، ذرات ریز دوده که به عنوان مثال توسط وسایل نقلیه دیزلی در محیط منتشر می شوند، می توانند وارد ریه ها شده و باعث آسم و سایر مشکلات سلامتی در آنجا شوند.

بعنوان بخشی از ذرات معلق است دوده دیزل در سال 2005 برای بحث مطرح شد. با این حال، نسبت دوده دیزل در گرد و غبار ریز کمتر از 20٪ است. همچنین می توان آن را با استفاده از فیلترهای مناسب از گازهای خروجی گازوئیل خارج کرد.

با این حال، دوده نیز ماده ای است که نه تنها به عنوان یک محصول جانبی نامطلوب رخ می دهد.

تولید و فرآیند

با وجود خطرات بهداشتی، کربن سیاه حتی به صورت صنعتی و عمدتاً با استفاده از آن تولید می شود دوده کوره تولید شده. این نتیجه احتراق ناقص نفت غنی از آروماتیک است (در دمای 1300 تا 1700 درجه سانتیگراد و کاهش دسترسی به هوا) و دارای محتوای کربن تقریباً 95٪ است. گازهای حاصل از احتراق ناقص نفت خام با تزریق آب خاموش می شوند.

اگر کربن تولید شده در شعله درخشان روغن آنتراسن بر روی سطح آهنی خنک خنک شود، به آنجا برخورد می کند. کربن سیاه کم. تشکیل مشابهی از دوده نیز زمانی رخ می دهد که گاز به طور ناقص در مشعل Bunse سوخته شود، یعنی زمانی که منبع اکسیژن دریچه گاز قطع می شود. درخشش زرد/نارنجی شعله به اصطلاح درخشان از ذرات زغال سنگ ناشی از احتراق ناقص گاز ناشی می شود.

برای به دست آوردن دوده شکافت متان یا اتین (استیلن) ​​هیدروژنه می شود. به اصطلاح سیاه استیلن از استیلن به دست می آید. از 98 تا 100 درصد کربن خالص تشکیل شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا