تیتراسیون اسید و باز در شیمی

توسعه سریع دانش در علوم طبیعی و اجتماعی همه ما را هر روز با سؤالات جدیدی روبرو می کند. به سختی روزی نمی گذرد که جرم شناسی ردی از مواد و سموم درون زا، تحقیقات زیست محیطی برای آلودگی هوا و آب، و دارو برای موادی که بدن ما را کنترل می کنند یا به بدن ما آسیب می زند، جستجو نکند. به خصوص در مواد غذایی و مواد شیمیایی خانگی مانند پاک کننده ها متفاوت است اسیدها و بازها حاوی. اسیدیته برای طعم و ماندگاری غذا و اثر پاک کنندگی یک رسوب زدا از اهمیت حیاتی برخوردار است و به همین دلیل به طور مداوم توسط سازندگان کنترل می شود. روش‌های تحلیلی برای این امر روز به روز پیچیده‌تر، ایمن‌تر، معنادارتر و دقیق‌تر می‌شوند.

علاوه بر این سوال: “در نمونه ها چیست؟” (یک سوال کیفیت)، مشتری همچنین به “چقدر از آن موجود است؟” (مسئله کمیت) علاقه خاصی دارد.
یک روش ساده و در عین حال بسیار قابل اعتماد از تجزیه و تحلیل کمی هست تیتراسیون، که از دیرباز برای تعیین غلظت محلول های آبی استفاده می شده است. این اصطلاح از اصطلاح فرانسوی حقوق گرفته شده است (فرانسوی: عنوان = حقوق).

اصل تیتراسیون

تیتراسیون بر اساس اصل اساسی زیر است:

1. بخش دقیق اندازه گیری شده از نمونه مورد بررسی در حجم مشخصی از حلال (معمولا آب) حل می شود. محلول آنالیز به دست آمده از این طریق اکنون حاوی تیترانت، i. اچ. ماده ای که باید تعیین شود

2. به این محلول آنالیز به آرامی و با دقت به صورت قطره ای در حین هم زدن یا تکان دادن اضافه می شود راه حل سفارشی (محلول با غلظت مشخص) با توجه به اینکه تیتراتور شامل

3. دو محلول در یک واکنش شناخته شده با یکدیگر واکنش می دهند. محلول استاندارد به صورت قطره ای به محلول آنالیز با استفاده از بورت تا رسیدن به نقطه هم ارزی واکنش اضافه می شود.

نقطه هم ارزی نقطه ای است که مقدار تیتراتور دقیقاً معادل مقدار تیتراتور است (یعنی هر دو با یکدیگر به گونه ای واکنش می دهند که نه تیتراتور و نه تیتراتور بیش از حد در محلول واکنش وجود ندارند).

4. اگر اکنون حجم مصرفی محلول استاندارد دقیقاً شناخته شده را تعیین کنید، می توان آن را با محاسبات ساده تعیین کرد، به عنوان مثال. ب- غلظت ماده مورد نظر در محلول آنالیز.

تیتراسیون اسید-باز (تیتراسیون خنثی سازی)

یکی از دقیق‌ترین و ساده‌ترین روش‌های تیتراسیون تحلیلی، روش است تیتراسیون اسید و باز. همانطور که از نام آن پیداست، یک اسید و یک باز برای خنثی سازی کامل واکنش نشان می دهند. غلظت اسید یا باز در محلول آنالیز از مصرف محلول استاندارد تا نقطه هم ارزی محاسبه می شود.

این امر از این واقعیت سوء استفاده می کند که یون های هیدروژن (یون های هیدرونیوم) در محلول اسید با یون های هیدروکسید در محلول پایه واکنش داده و مولکول های آب را تشکیل می دهند و مقدار pH محلول بر این اساس تغییر می کند. در نقطه هم ارزی، مقدار اسید و باز دقیقاً برابر است.

NaOH(aq) + HCl(aq) ⇄ NaCl(aq) + H2روغن) نقطه هم ارزی: n(NaOH) = n(HCl)

اغلب برای تعیین نقطه هم ارزی (ÄP) استفاده می شود. شاخص های اسید-باز، که با تغییر رنگ تغییر pH را نشان می دهند. تغییر رنگ نشانگر نقطه ای را مشخص می کند که در آن مقدار یون های هیدروکسید اضافه شده با مقدار یون های هیدروژن (یون های هیدرونیوم) موجود در محلول آنالیز مطابقت دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا