انتشار نور در شیمی | فرهنگ لغت دانشجویی

تابش الکترومغناطیسی که توسط چشم انسان با طول موج های بین 400 تا 800 نانومتر قابل درک است، گاهی اوقات شامل محدوده فرابنفش و مادون قرمز است، به عنوان نور شناخته می شود. اینکه چگونه اشیاء مختلف اطراف ما برای ما ظاهر می شوند، چه سیاه یا آبی، چه براق یا کدر، بستگی به تغییر امواج نوری دارد که به آنها برخورد می کند. فعل و انفعالات بین نور و ماده بسیار پیچیده است. به این ترتیب نور می تواند توسط اجسام منعکس، جذب، شکست، خم یا پراکنده شود (شکل 2).

اگر از طریق جذب هنگامی که تابش الکترومغناطیسی به سطح انرژی بالاتری می رسد، این انرژی می تواند به اشکال مختلف ساطع شود (شکل 3). اگر طول موج انرژی ساطع شده در محدوده نور مرئی باشد، به آن گسیل نور می گویند.
انتشار نور همیشه با تغییر در حالت انرژی همراه است. نوع منبع انرژی خارجی مورد نیاز به مولکول بستگی دارد و با استفاده از مدل های شیمیایی کوانتومی قابل محاسبه است.

نور ساطع شده از منابع نوری دارای توزیع طیفی است، یعنی تک رنگ نیست.

لومینسانس

لومینسانس به دلیل تحریک یک الکترون به الکترون بالاتر است سطح انرژی و انتقال متعاقب آن به سطح پایین تر از لحاظ انرژی غیر اشغالی. تفاوت انرژی اغلب به شکل نور ساطع می شود. انرژی آزاد شده همچنین می تواند غیر تابشی باشد، به عنوان مثال. ب به صورت حرارت.
هر مولکولی قادر به ساطع نور فسفرسنت یا فلورسنت نیست. بسته به نوع منبع انرژی، پدیده های لومینسانس را می توان طبقه بندی کرد:

  • لومینسانس شیمیایی : در طی یک واکنش، یک مولکول در حالت برانگیخته ایجاد می‌شود و سپس می‌تواند انرژی خود را به شکل نور منتشر کند (اگر این اتفاق در سیستم‌های بیولوژیکی رخ دهد، به آن بیولومینسانس می‌گویند).
  • فوتولومینسانس: تحریک نوری الکترون (به عنوان مثال روشن کننده های نوری در مواد شوینده)
  • ترمولومینسانس: با تامین گرما، یک حامل بار به حالتی برانگیخته، با عمر طولانی و ناپایدار تبدیل می‌شود و از آنجا در حین انتشار نور، شل می‌شود.
  • رادیولومینسانس:
    آ   –   ذره     یا     g –   کوانتومی(تابش رادیواکتیو) به یک ماده مناسب شلیک می شود، که سپس در حالی که نور شب تاب ساطع می کند شل می شود.

فسفرسانس و فلورسانس همچنین نوعی لومینسانس، انتشار نور گازها، مایعات و جامدات پس از تامین انرژی از خارج هستند. این تمایز اساساً بر اساس مدت زمان انتشار نور پس از تأمین انرژی است. فسفرسانس یکی از نسبتاً کند است

( > 10   – 3 س )و/یا فرآیندهای فروپاشی وابسته به دما. پدیده نورانی حتی پس از خاموش شدن منبع نور تحریک رخ می دهد، به عنوان مثال. ب. اعداد درخشان بر روی صفحه های ساعت. از سوی دیگر، فلورسانس یکی از فرآیندهای انتشار سریعتر است. هیچ تابشی وجود ندارد. هنگامی که منبع نور تحریک خاموش می شود، درخشش نیز بلافاصله متوقف می شود.
انتشار نور در فرآیندهای درخشان متعلق به لومینسانس نیست.

/* خطوط شکست عمدا حذف شده اند! -رابرت */ ?>

وضعیت: 2010
این متن در حال ویرایش است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا