اصلاح بنزین در شیمی

بنزین معمولی در پمپ بنزین دارای عدد اکتان 91، بنزین درجه یک دارای 95، فوق العاده بعلاوه 98 است. نفتای حاصل از تقطیر نفتی تنها دارای اعداد اکتان 60 تا 75 است. با اصلاح نفتا، n-آلکان ها به ترکیباتی با مقاومت در برابر ضربه بالاتر، بنزین اصلاح شده حاصل از نظر خواص ضد ضربه سوخت، الزامات موتورهای مدرن را برآورده می کند.

بخش معینی از آروماتیک های موجود در بنزین ریفرمیت با استخراج با حلال های خاص جدا می شود و سپس به عنوان مواد اولیه برای تولید الیاف شیمیایی، پلیمرهای آلی، شوینده ها، رنگ ها و غیره استفاده می شود. به این ترتیب، در حال حاضر حدود 70 درصد از تقاضای آروماتیک در آلمان پوشش داده می شود.
برای جلوگیری از کوبش و در نتیجه افزایش عدد اکتان، مواد ضد ضربه نیز به بنزین اضافه می شود.

عامل ضد ضربه

اثر ضد ضربه مواد مورد استفاده به عنوان عامل ضد ضربه کار بر اساس رهگیری رادیکال های آزاد است که مسئول خود اشتعالی انفجاری هستند.
موثرترین عوامل ضد ضربه، ترکیبات سرب آلی (مانند سرب تترااتیل) هستند

سرب (C 2 اچ 5 ) 4).
به دلیل آلودگی محیطی ناشی از سرب سمی و ترکیبات آن، میزان مجاز سرب در بنزین در گذشته محدود بود.امروزه ترکیبات سرب دیگر به عنوان عوامل ضد ضربه در آلمان مجاز نیستند. با این حال، بنزین سرب هنوز در کشورهای مختلف اروپایی استفاده می شود. خودروهایی که برای کنترل انتشار گازهای گلخانه ای مجهز به مبدل کاتالیزوری هستند نمی توانند از بنزین سرب دار استفاده کنند زیرا سرب در مبدل کاتالیزوری رسوب می کند و به آن آسیب می رساند.
برای افزایش عدد اکتان و بهبود مقاومت در برابر ضربه، ترکیبات دیگری مانند B. متیل ترت بوتیل اتر (MTBE) مخلوط با سوخت.

نتیجه این است که MTBE به طور فزاینده ای وارد محیط می شود. در ایالات متحده آمریکا، این ترکیب قبلاً در آب های چشمه های مختلف یافت شده است. هنوز در نهایت مشخص نشده است که آیا این ممکن است منجر به یک خطر زیست محیطی شود یا خیر. بنابراین، در ایالات متحده آمریکا، اتصال به عنوان یک اقدام احتیاطی دیگر به عنوان یک عامل ضد ضربه مجاز نیست، اما در آلمان ممنوعیتی وجود ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا