اسید سولفوریک – خون شیمی در شیمی | فرهنگ لغت دانشجویی

تولید در اسید سولفوریک در سال 2009 به بیش از 200 میلیون تن در سراسر جهان رسید. این باعث می شود که این ماده شیمیایی تولید شده در جهان باشد. در آلمان، تولید سالانه از سال 2005 تا 2009 تقریباً 5 میلیون تن بوده است. اسید سولفوریک را می توان به روش های مختلف استفاده کرد (شکل 2). این یک محصول کلیدی در صنایع شیمیایی است، به طوری که در اواسط قرن بیستم، تولید اسید سولفوریک گاهی اوقات در آمار به عنوان یک رقم کلیدی برای درجه صنعتی شدن یک کشور استفاده می شد. کاربردهای اصلی اسید سولفوریک عبارتند از:

  • تولید کودهای شیمیایی
  • هضم سنگ معدن
  • تولید سولفات ها (به عنوان مثال ک 2 بنابراین 4 و سایر اسیدها (به عنوان مثال HF و اچ 3 PO 4 )
  • تولید سورفکتانت
  • به عنوان یک کاتالیزور یا کمک واکنش برای سنتزهای آلی
  • در باتری ماشین (اسید انباشته کننده)
  • برای اچ کردن نیمه هادی ها

تولید کود

بیشتر جهان (50 تا 60 درصد) برای تولید استفاده می شود کودها، به عنوان مثال. ب. سولفات آمونیوم یا سوپر فسفات، مخلوطی از فسفات کلسیم اولیه ( CaH 2 PO 4 ) و سولفات کلسیم CaSO 4 .
کود نیتروژن سولفات آمونیوم از واکنش اسید سولفوریک با آمونیاک تولید می شود. سوپر فسفات از مواد معدنی فسفات کلسیم طبیعی ساخته شده است. از آنجایی که این مواد در آب نامحلول هستند، مواد مغذی نمی توانند توسط گیاهان جذب شوند. فسفات ها باید با واکنش با اسید سولفوریک تجزیه شوند و به سوپر فسفات محلول تر تبدیل شوند (شکل 3).

هضم سنگ معدن

تقریباً 20 درصد از اسید سولفوریک برای تولید دی اکسید تیتانیوم استفاده می شود که یکی از مهمترین آنها است. رنگدانه های سفیدکه در بسیاری از رنگ ها (رنگ دیوار سفید)، پلاستیک (پروفیل پنجره) و لاک موجود است. دی اکسید تیتانیوم عمدتاً از ایلمنیت (به طور رسمی) تشکیل شده است FeTiO 3 ) که در اسید سولفوریک غلیظ در دمای 170-200 درجه سانتیگراد حل می شود. سپس هیدرات دی اکسید تیتانیوم در چندین مرحله از محلول استخراج می شود که رنگ سفید بسیاری از اشیاء روزمره را ایجاد می کند (شکل 4).

سنتزهای آلی

در آلمان، استفاده در شیمی آلی با 40-50٪ غالب است. اسید سولفوریک، از جمله، به عنوان ماده اولیه برای سولفوناسیونیعنی گروه های اسید سولفونیک را معرفی کنیم (HSO 3 ) که به ویژه در تولید سورفکتانت ها (مواد شوینده)، رنگ ها و مواد دارویی استفاده می شود.
اثر کاتالیزوری و حذف آب اسید سولفوریک در استریفیکاسیون نیز از کلاس درس شناخته شده است. به همین ترتیب، او نامیده می شود کاتالیزور اسیدی در برخی از سنتزهای آلی استفاده می شود. اگرچه مصرف کمی نسبتاً کم است، اما کاتالیزور اسیدی اثبات شده و ارزان هنوز برای سنتز بسیاری از مواد آلی (فنل، استون، استر و غیره) استفاده می شود. به همین دلیل به ویژه، اسید سولفوریک به عنوان “خون شیمی” نیز شناخته می شود.

علاوه بر این، بخشی از اسید نیترات، مخلوطی از اسید سولفوریک و اسید نیتریک. این برای تولید ترکیبات نیترو استفاده می شود. B. دینیتروتولوئن، تری نیتروتولوئن (TNT)، نیتروسلولز و نیتروگلیسیرین مورد نیاز است. مقادیر زیادی از این محصول تولید می شود مواد منفجره برای اهداف نظامی و صلح آمیز. با این حال، ترکیبات نیترو نیز واسطه های مهمی برای تولید رنگ های آلی (رنگ های نیترو و آنیلین) و مواد دارویی هستند. به عنوان مثال، گلیسریل تری نیترات به بیماران سکته قلبی داده می شود زیرا عروق را گشاد می کند و حمله حاد را می توان پایان داد.

استفاده در صنایع غیر شیمیایی

25 درصد دیگر از اسید سولفوریک در صنایع غیر شیمیایی استفاده می شود، به عنوان مثال. B. در اسید باتری در باتری های خودرو در اطراف اسید سولفوریک (شکل 6). صنعت الکترونیک نیز از مقادیر زیادی اسید سولفوریک، عمدتاً برای اچ کردن نیمه هادی ها استفاده می کند. بدون اسید همه کاره، راه اندازی خودرو امکان پذیر نخواهد بود و بسیاری از دستگاه های الکترونیکی کار نمی کنند یا تنها با قیمت بسیار بالاتری در دسترس خواهند بود.

/* خطوط شکست عمدا حذف شده اند! -رابرت */ ?>

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا