احتراق در شیمی

شرایط احتراق
آتش از آغاز تاریخ بشر معانی گوناگونی داشته است (شکل 1). روشن کردن آتش همیشه آسان نیست. برخی شرایط باید رعایت شود.

چگونه آتش به وجود می آید – توضیح با استفاده از شمع
حتی می توان از یک شمع برای تعیین اینکه چه شرایطی برای شروع آتش باید رعایت شود استفاده کرد.

اگر شمعی روشن کنید که قبلا استفاده نشده است، مدتی طول می کشد تا فتیله بسوزد. موم شمع با گرمای فتیله در حال سوختن گرم می شود و شروع به مایع شدن می کند. موم مایع نمی سوزد. با این حال، به دلیل دمای غالب، شروع به جوشیدن می کند و تبدیل به گاز می شود. گاز (بخار موم) مشتعل می شود. برای انجام این کار، باید در دمای معینی باشد دمای احتراق، به دست آورد.

فتیله شمع وظیفه دارد از بالا آمدن موم مایع به بالا اطمینان حاصل کند. فتیله به تنهایی خیلی سریع می سوزد. موم گازی شمع در اطراف فتیله می سوزد. ما نور را می بینیم و گرما را احساس می کنیم، یکی را بردارید شعله درست است، واقعی. پس خود شعله چیزی جز گاز سوزان نیست، همه شعله ها گازهای سوزان هستند.

شمع های سوزان با سوختن موم شمع کوچک می شوند. موم شمع ماده ای قابل احتراق است. چنین موادی نامیده می شوند سوخت ها تعیین شده است. وجود سوخت نیز یک پیش نیاز مهم برای توسعه و نگهداری آتش است. ب. چوب، کاغذ، زغال سنگ و روغن گرمایشی. این سوخت ها نیز باید ابتدا حرارت داده شوند تا گاز تشکیل شود. هنگامی که آنها به دمای اشتعال خود می رسند، شروع به سوختن می کنند. اگر یک لیوان روی این شمع بگذارید بعد از مدتی خاموش می شود. بنابراین تامین اکسیژن برای احتراق باید تضمین شود.

سه شرط برای وقوع آتش سوزی
برای وقوع آتش سوزی 3 شرط وجود دارد که باید رعایت شود: مهمترین شرط اساسی این است مواد اولیه قابل احتراق در دسترس هستند، به عنوان مثال چوب یا کاغذ.
این مواد با اکسیژن، که تا حد زیادی در هوا (21٪) موجود است. یک واکنش شیمیایی انجام می شود.

با این حال، یک ماده قابل احتراق و اکسیژن به تنهایی برای شروع آتش کافی نیست.

برای هر ماده درجه حرارت متفاوت است، به اصطلاح دمای احتراق، برای شروع سوختن لازم است

تصویر

هرچه مواد خام بهتر مخلوط شوند، احتراق (اکسیداسیون) سریعتر و موفقیت آمیزتر خواهد بود. به عنوان مثال، تراشه های چوب بهتر از تنه درخت می سوزند. اندازه های مختلف قطعات چوب نشان می دهد که درجه تکه تکه شدن مواد نقش مهمی در ایجاد آتش دارد. اگر ماده قابل احتراق بسیار ریز تقسیم شود، مخلوط کردن با هوا بسیار آسان تر است. درجه تکه تکه شدن کافی شرط ضروری برای شروع سوختن چیزی است.

تغییرات انرژی در سوختگی
در تمام واکنش های شیمیایی یافت می شود انرژی تغییر می کند بجای. اشکال انرژی به یکدیگر تبدیل می شوند. در برخی از واکنش های شیمیایی، الف تحویل انرژی سوزاندن موم شمع نیز یک واکنش گرمازا است، زیرا انرژی نیز به صورت گرما و نور آزاد می شود. گرمای آزاد شده در طی احتراق زغال سنگ، گاز طبیعی، نفت خام و روغن گرمایشی برای تولید برق، گرمایش و پخت و پز استفاده می شود.
احتراق یک واکنش گرمازا است زیرا گرما در محیط آزاد می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا